InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > De komst van de Masjiach (messias) bespoedigen

De komst van de Masjiach (messias) bespoedigen

De komst van de Masjiach (messias) bespoedigen Er zijn een aantal manieren om de komst van de Masjiach te bevorden voor zijn laatste dag. In het algemeen gesproken betekent dit het uitvoeren van wat speciale mitswot die in de Tora staan.

De komst van de Masjiach

De feitelijke datum van de komst van de Masjiach is onbekend voor de mens. Het zal gebeuren als het zover is. Maar als de mens het waard is, zal het eerder gebeuren. De Masjiach kan dus elk ogenblik komen. De Masjiach is levend en aanwezig in iedere generatie. Wij kunnen de komst van de masjiach bespoedigen door: speciale mitswot, sjabbat, tora-studie, tsedaka, eenheid van israël.

Speciale mitswot

Teshuva: Het eerste en belangrijkste onder deze mitswot is het principe van de teshuva (berouw). Zie hiervoor Deuteronomium (30:2) en verder, Psalm (95:7) en Jesaja (21:11-12). Teshuva, het uitgebreide principe van onderwerping aan God en Zijn wil, is het duidelijkste middel om de onmiddellijke komst van de Masjiach te brengen. Het vereist geen buitengewone actie; de simpele, eerlijke gedachte van berouw.

Sjabbat: Als Israël de sjabbat juist naleeft zal de Masjiach onmiddellijk komen.

Tora-studie; Tora studie is equivalent aan alle mitswot. Door de deugd van de Tora zullen zij terugkeren naar het Heilige land en verzameld worden uit ballingschap. Vooral de studie van de mystieke Tora is belangrijk.

Tsedaka: Liefdadigheid is ook equivalent aan alle mitswot. Zie Jesaja (1:27) en Jesaja (56:1)

Andere mitswot staan in Genesis (1:28), Leviticus (23:40) met betrekking tot Soekot en het wegzenden van de moedervogel (Deuteronomium 22:6-7).

Eenheid van Israël

De eenheid van Israël is van belang voor de uiteindelijke verlossing, zie Genesis (49:1-2) en Micha (2:12-13). Verder zijn de teksten van Jesaja (60:19), Jeremia (50:4), Jeremia (3:18) en Hosea (10:2) van belang. De haat en verdeeldheid leidde tot de vernietiging van de Tweede Tempel en van de Galoet (ballingschap). Rectificatie van deze voorwaarde zal leiden tot het herstel van de Heilige Tempel en de Messiaanse verlossing.

Daarnaast is het geloof in de komst van de Masjiach van groot belang om de komst te bespoedigen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De tijd vlak voor de komst van de Masjiach (messias)De tijd vlak voor de komst van de Masjiach (messias)De tijd vlak voor de komst van de Messias wordt 'Ikvot Meshicha' genoemd. De tijd bepaald door God voor de Messiaanse ve…
Wat is het doel van het leven? - beloning Komende WereldWanneer iemand overlijdt keert zijn/haar ziel terug naar zijn bron. Hij/zij geeft verslag van zijn/haar leven. Hij/zij w…
De persoonlijkheid van de Masjiach (messias)De persoonlijkheid van de Masjiach (messias)In dit artikel bespreek ik de persoonlijkheid van de Masjiach (messias). De Masjiach als mens, in elke generatie en het…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 696188, Pixabay
  • J. Immanuel Schochet (Chabad-Chassidisme)

Reageer op het artikel "De komst van de Masjiach (messias) bespoedigen"

Reacties

Vangronsvelt Jean, 11-05-2009 21:11 #2
Shalom Etsel,
Zeker niet tot het christendom, en ook niet tot het jodendom, maar terug naar JHWH, de geschreven Thora en het verbond
Groet jean Reactie infoteur, 12-05-2009
Shalom,

Waarom leeft u dan de Geschreven Tora niet na? Bijvoorbeeld het houden van de Sjabbat?

Groet, Etsel

Vangronsvelt Jean, 29-04-2009 20:16 #1
Shalom Etsel,
Je kunt de komst van de Masjiach bespoedigen, door te bidden voor de verloren schapen van het huis Israéls. ( 12 stammen ) Dat de tijd van de gojim ( verstrooiden ) zo spoedig mogelijk vol zal zijn. Dat ze zich zo gauw mogelijk bekeren,
dan pas komt de Masjiach op de proppen.
Goet jean Reactie infoteur, 29-04-2009
Bekeren tot wat?

Infoteur: Etsel
Laatste update: 24-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Masjiach (Messias)
Reacties: 2
Schrijf mee!