De komst van de Masjiach (messias) bespoedigen

De komst van de Masjiach (messias) bespoedigen Er zijn een aantal manieren om de komst van de Masjiach te bevorden voor zijn laatste dag. In het algemeen gesproken betekent dit het uitvoeren van wat speciale mitswot die in de Tora staan.

De komst van de Masjiach

De feitelijke datum van de komst van de Masjiach is onbekend voor de mens. Het zal gebeuren als het zover is. Maar als de mens het waard is, zal het eerder gebeuren. De Masjiach kan dus elk ogenblik komen. De Masjiach is levend en aanwezig in iedere generatie. Wij kunnen de komst van de masjiach bespoedigen door: speciale mitswot, sjabbat, tora-studie, tsedaka, eenheid van israël.

Speciale mitswot

Teshuva: Het eerste en belangrijkste onder deze mitswot is het principe van de teshuva (berouw). Zie hiervoor Deuteronomium (30:2) en verder, Psalm (95:7) en Jesaja (21:11-12). Teshuva, het uitgebreide principe van onderwerping aan God en Zijn wil, is het duidelijkste middel om de onmiddellijke komst van de Masjiach te brengen. Het vereist geen buitengewone actie; de simpele, eerlijke gedachte van berouw.

Sjabbat: Als Israël de sjabbat juist naleeft zal de Masjiach onmiddellijk komen.

Tora-studie; Tora studie is equivalent aan alle mitswot. Door de deugd van de Tora zullen zij terugkeren naar het Heilige land en verzameld worden uit ballingschap. Vooral de studie van de mystieke Tora is belangrijk.

Tsedaka: Liefdadigheid is ook equivalent aan alle mitswot. Zie Jesaja (1:27) en Jesaja (56:1)

Andere mitswot staan in Genesis (1:28), Leviticus (23:40) met betrekking tot Soekot en het wegzenden van de moedervogel (Deuteronomium 22:6-7).

Eenheid van Israël

De eenheid van Israël is van belang voor de uiteindelijke verlossing, zie Genesis (49:1-2) en Micha (2:12-13). Verder zijn de teksten van Jesaja (60:19), Jeremia (50:4), Jeremia (3:18) en Hosea (10:2) van belang. De haat en verdeeldheid leidde tot de vernietiging van de Tweede Tempel en van de Galoet (ballingschap). Rectificatie van deze voorwaarde zal leiden tot het herstel van de Heilige Tempel en de Messiaanse verlossing.

Daarnaast is het geloof in de komst van de Masjiach van groot belang om de komst te bespoedigen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 696188, Pixabay
  • J. Immanuel Schochet (Chabad-Chassidisme)
Jehoeda (1.613 artikelen)
Laatste update: 30-05-2021
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie