InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > De persoonlijkheid van de Masjiach (messias)

De persoonlijkheid van de Masjiach (messias)

De persoonlijkheid van de Masjiach (messias) In dit artikel bespreek ik de persoonlijkheid van de Masjiach (messias). De Masjiach als mens, in elke generatie en het karakter en de kwaliteiten van de Masjiach.

Masjiach Mens

De Masjiach en het Messiaanse tijdperk zijn het uiterste einde voor de wereld, vooraf opgevat vanaf het begin voordat de wereld werd geschapen. De Masjiach is daarom één van de dingen die vooraf gingen aan de Schepping. Dit refeert echter aan het principe en de ziel van de Masjiach. Op het werkelijke niveau van de fysieke realiteit van de wereld is de Masjiach een mens:

De Masjiach is een mens geboren uit menselijke ouders. De enige kwalificatie over zijn oorsprong is dat hij een afstammeling van Koning David is. Vanaf zijn geboorte af zal zijn rechtvaardigheid continue stijgen en door de deugd van zijn daden zal hij sublieme niveaus van spirituele perfectie verdienen.

Masjiach in elke generatie

Elke tijd is een mogelijke tijd voor de komst van de Masjiach. Dit betekent echter niet dat hij bij het geschikte moment plotseling vanuit de hemel op aarde zal verschijnen. Integendeel: de Masjiach is al op aarde, een mens van grote heilige status (een tsaddiek) verschijnt en bestaat in elke generatie.

Op die bijzondere dag die het einde van de Galoet (ballingschap) kenmerkt, wanneer de Masjiach Israël zal bevrijden, zal de al bestaande ziel van de Masjiach 'opgeslagen' in de Hof van Eden van vroegere tijden afdalen en geschonken worden aan die tsaddiek.

Als voor de komst van de loot van David, moet het volgende vooropgesteld worden: Mozes de eerste verlosser van Israël, bereikte de leeftijd van 80 jaar en wist of voelde niet dat hij Israël zou verlossen. Zelfs toen de Heilige tegen hem zei: "Kom en ik zal je naar Farao zenden...", wilde hij de missie niet accepteren. Zo zal het ook zijn met de laatste verlosser.

De dag dat de Heilige Tempel werd vernietigd, werd degene geboren die door deugd van zijn rechtvaardigheid geschikt is om de verlosser te zijn. Op het geschikte moment zal God Zichzelf aan hem openbaren en hem zenden, en dan zal de geest van de Masjiach op hem rusten die verborgen wordt tot zijn komst.

Dus we vinden ook met Saul dat de koninkijke geest en de Heilige Geest die hij niet voelde kwam nadat hij was aangesteld....

De tsaddiek zelf realiseert zijn potentieel niet. Vanwege onze zonden stierven al vele van zulke tsaddikiem. We verdienden niet dat de Messiaanse geest aan hen werd verleend. Zij waren geschikt, maar hun generaties waren niet geschikt....

Dit verklaart waarom rabbi Akiva Bar Kochba als de Messias zou beschouwen. Zo beschouwden ook verschillende scholen hun meesters als potentiële Masjiach (bijv. Isaac Luria, Baal Shem Tov, Vilna Gaon)

Het karakter en de kwaliteiten van de Masjiach

Jesaja 11:2-5: Hij is vervuld van de geest van de Heer, met de geest die wijsheid geeft en inzicht, kracht voor een goed bestuur, kennis van goed en kwaad, ontzag voor de Heer. Om zijn ontzag voor de Heer staat hij bekend. Hij gaat niet af op uiterlijke schijn, hij oordeelt niet op grond van geruchten. Hij komt op voor het recht van de zwakken, de armen geeft hij een eerlijk proces. Zijn woorden striemen de aarde, zijn uitspraken treffen dodelijk wie van hem niet wil weten. Hij draagt de gerechtigheid, als een riem om zijn middel, de trouw als een gordel op zijn heupen.

Jesaja 52:13: Mijn dienaar zal slagen; hij zal in aanzien stijgen, de hoogste eer valt hem te beurt.

Zijn wijsheid zal groter zijn dan die van Koning Salomo; hij zal groter zijn dan de aartsvaderen, groter dan de profeten na Mozes, en in vele opzichten groter dan Mozes. Hij zal een buitengewone profeet zijn.
Hij zal voor de joden opkomen en zorg dragen. De Masjiach zal uit de Tora mediteren en de mitswot vervullen. Hij zal alle joden leren over God. Hij zal de oorlogen van God voeren. Hij zal nieuwe inzichten openbaren door de verborgen mysteriën van de Tora te onthullen. Hoewel de Masjiach allereerst voor de joden komt zijn hij ook heersen over de andere volkeren. Hij zal hen leiden. Hij hoeft zichzelf niet te bewijzen door wonderen, maar hij zal het wel doen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De komst van de Masjiach (messias): nu meer dan ooitDe komst van de Masjiach (messias): nu meer dan ooitWaarom hebben wij meer recht op verlossing dan voorafgaande generaties? Is dat omdat we beter zijn dan onze voorouders?…
De tijd vlak voor de komst van de Masjiach (messias)De tijd vlak voor de komst van de Masjiach (messias)De tijd vlak voor de komst van de Messias wordt 'Ikvot Meshicha' genoemd. De tijd bepaald door God voor de Messiaanse ve…
Wachten op de Masjiach (messias)Er bestaat een verplichting om op de komst van de Masjiach (messias) te wachten. Deze kan elk moment komen. Ook moeten w…
Vrouwen van de profeet Mohammed (vzmh): MaymunaMaymuna was een familielid van de profeet Mohammed (vzmh). Zij was de laatste officiële vrouw van de profeet.
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tpsdave, Pixabay
  • J. Immanuel Schochet (Chabad-Chassidisme)

Reageer op het artikel "De persoonlijkheid van de Masjiach (messias)"

Reacties

Vangronsvelt Jean, 13-05-2009 21:45 #5
Shalom Etsel, Als u al mijn reacties grondig hebt gelezen, dan zou u deze vraag niet stellen, toch? Etsel, u antwoordt niet op de reactie, wat doe je daarmee? Als ik het niet doe, ben ik dezelfde als dezen in psalm 82, en als zovele anderen. Groet Jean Reactie infoteur, 14-05-2009
Shalom Jean,

Psalm 82 vers 6 luidt in het Hebreeuws: "Bnei Eljon" Dat wordt in dit verband vertaald met "engelen van de Allerhoogste."

De vertaling van het hele vers luidt: "Jullie zijn engelachtige wezens, en jullie zijn allemaal engelen van de Allerhoogste."

Waarom wordt het hier met engelen vertaald? God gaf de Tora, op voorwaarde dat de Engels des Doods niet over hen zou heersen.

Groet, Etsel

Jean Vangronsvelt, 12-05-2009 20:02 #4
Shalom, Waarom werden dan in psalm 82 vers 6, de richters van het Joodse volk "zonen van de ALLERHOOGSTE" genoemd? Alhoewel dezen nog zelfs niet deugden. Ze hadden van ELOHIM autoriteit gekregen, maar speelden hun eigen spelletjes. Jehoshua, had ook autoriteit gekregen, maar deed wat ELOHIM van hem vroeg. Hij was een waarachtige zoon, de anderen speelden met de genade van ELOHIM. Waren ook zonen, maar slechte! Reactie infoteur, 13-05-2009
Shalom Jean,

Leeft u zelf wel de Geschreven Tora na?

Groet, Etsel

Vangronsvelt Jean, 11-05-2009 21:36 #3
Shalom Etsel,
Het gaat er om dat het geen persoon zal zijn die door de rabbijnen op de troon wordt gezet, daar zorgt ELOHIM wel voor.U noemt zelf verschillende namen, en dezen zullen het zeker nooit worden!
Yehoshua is de Masjiach, door ELOHIM aangesteld.
Groet jean Reactie infoteur, 12-05-2009
Shalom,

Die namen zijn potentiële Messiassen. Uiteindelijk bepaalt God het uiteraard. De Messias kan niet gelijk zijn aan God; ook geen zoon van God.

Groet, Etsel

Vangronsvelt Jean, 29-04-2009 20:03 #2
Shalom Etsel,
Het zal zeker een mens zijn, geen god, en zeker geen door de mensen naar voor geschoven persoon.
Willen de rabbijnen ELOHIM een beetje helpen? Ze proberen anders wel hun best te doen!
Groet jean Reactie infoteur, 29-04-2009
Wie schuiven de rabbijnen dan naar voren?

Jean Vangronsvelt, 25-04-2009 09:45 #1
Shalom Etsel,
Zoals de rabbijnen denken, kan de Masjiach nooit komen, en zeker geen mens die zij naar voren willen schuiven.
Wanneer het getal van de gojim vol is, dan zal de Masjiach komen.
Het aantal wat ELOHIM heeft bepaald
Bidt aub voor de verstrooiden van Jacob onder de volken, zowel Jehuda als de andere broers.
Groet jean Reactie infoteur, 25-04-2009
Hallo,

Waar staat dat de Masjiach geen mens zal zijn?

Groet, Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Masjiach (Messias)
Reacties: 5
Schrijf mee!