De persoonlijkheid van de Masjiach (messias)

De persoonlijkheid van de Masjiach (messias) In dit artikel bespreek ik de persoonlijkheid van de Masjiach (messias). De Masjiach als mens, in elke generatie en het karakter en de kwaliteiten van de Masjiach.

Masjiach Mens

De Masjiach en het Messiaanse tijdperk zijn het uiterste einde voor de wereld, vooraf opgevat vanaf het begin voordat de wereld werd geschapen. De Masjiach is daarom één van de dingen die vooraf gingen aan de Schepping. Dit refeert echter aan het principe en de ziel van de Masjiach. Op het werkelijke niveau van de fysieke realiteit van de wereld is de Masjiach een mens:

De Masjiach is een mens geboren uit menselijke ouders. De enige kwalificatie over zijn oorsprong is dat hij een afstammeling van Koning David is. Vanaf zijn geboorte af zal zijn rechtvaardigheid continue stijgen en door de deugd van zijn daden zal hij sublieme niveaus van spirituele perfectie verdienen.

Masjiach in elke generatie

Elke tijd is een mogelijke tijd voor de komst van de Masjiach. Dit betekent echter niet dat hij bij het geschikte moment plotseling vanuit de hemel op aarde zal verschijnen. Integendeel: de Masjiach is al op aarde, een mens van grote heilige status (een tsaddiek) verschijnt en bestaat in elke generatie.

Op die bijzondere dag die het einde van de Galoet (ballingschap) kenmerkt, wanneer de Masjiach Israël zal bevrijden, zal de al bestaande ziel van de Masjiach 'opgeslagen' in de Hof van Eden van vroegere tijden afdalen en geschonken worden aan die tsaddiek.

Als voor de komst van de loot van David, moet het volgende vooropgesteld worden: Mozes de eerste verlosser van Israël, bereikte de leeftijd van 80 jaar en wist of voelde niet dat hij Israël zou verlossen. Zelfs toen de Heilige tegen hem zei: "Kom en ik zal je naar Farao zenden...", wilde hij de missie niet accepteren. Zo zal het ook zijn met de laatste verlosser.

De dag dat de Heilige Tempel werd vernietigd, werd degene geboren die door deugd van zijn rechtvaardigheid geschikt is om de verlosser te zijn. Op het geschikte moment zal God Zichzelf aan hem openbaren en hem zenden, en dan zal de geest van de Masjiach op hem rusten die verborgen wordt tot zijn komst.

Dit verklaart waarom rabbi Akiva Bar Kochba als de Messias zou beschouwen. Zo beschouwden ook verschillende scholen hun meesters als potentiële Masjiach (bijv. Isaac Luria, Baal Shem Tov, Vilna Gaon)

Het karakter en de kwaliteiten van de Masjiach

Jesaja 11:2-5: Hij is vervuld van de geest van de Heer, met de geest die wijsheid geeft en inzicht, kracht voor een goed bestuur, kennis van goed en kwaad, ontzag voor de Heer. Om zijn ontzag voor de Heer staat hij bekend. Hij gaat niet af op uiterlijke schijn, hij oordeelt niet op grond van geruchten. Hij komt op voor het recht van de zwakken, de armen geeft hij een eerlijk proces. Zijn woorden striemen de aarde, zijn uitspraken treffen dodelijk wie van hem niet wil weten. Hij draagt de gerechtigheid, als een riem om zijn middel, de trouw als een gordel op zijn heupen.

Jesaja 52:13: Mijn dienaar zal slagen; hij zal in aanzien stijgen, de hoogste eer valt hem te beurt.

Zijn wijsheid zal groter zijn dan die van Koning Salomo; hij zal groter zijn dan de aartsvaderen, groter dan de profeten na Mozes, en in vele opzichten groter dan Mozes. Hij zal een buitengewone profeet zijn.
Hij zal voor de joden opkomen en zorg dragen. De Masjiach zal uit de Tora mediteren en de mitswot vervullen. Hij zal alle joden leren over God. Hij zal de oorlogen van God voeren. Hij zal nieuwe inzichten openbaren door de verborgen mysteriën van de Tora te onthullen. Hoewel de Masjiach allereerst voor de joden komt zijn hij ook heersen over de andere volkeren. Hij zal hen leiden. Hij hoeft zichzelf niet te bewijzen door wonderen, maar hij zal het wel doen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tpsdave, Pixabay
  • J. Immanuel Schochet (Chabad-Chassidisme)
Jehoeda (1.614 artikelen)
Laatste update: 30-05-2021
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie