De tijd vlak voor de komst van de Masjiach (messias)

De tijd vlak voor de komst van de Masjiach (messias) De tijd vlak voor de komst van de Messias wordt 'Ikvot Meshicha' genoemd. De tijd bepaald door God voor de Messiaanse verlossing is een geheim. Toch worden we hints gegeven van zijn nabijheid. De meeste van de voorwaarden zijn erg verwarrend.

Voorwaarden

De meeste van de voorwaarden zijn erg verwarrend. Eén grote bron beschrijft de wereld-voorwaarde in deze dagen als volgt: stijging in onbeschaamdheid en schaamteloosheid; onderdrukkende inflatie; ongebreidelde onverantwoordelijkheid van de autoriteiten; centra van studie zullen veranderd worden in ontuchtige huizen; oorlogen; veel bedelaars, met niemand die medelijden heeft; wijsheid zal worden verrot; de vromen zullen worden veracht; de waarheid zal worden verlaten; de jongeren zullen de ouderen beledigen; familieruzies; onvoorzichtig leiderschap.

Andere bronnen voegen eraan toe: een gebrek aan geleerden; opeenvolging van zorgen en kwaad; honger; wederzijdse aanklachten, epidemieën van vreselijke ziekten; armoede en schaarste; vervloeking en blasfemie; internationale provocaties. Kort gezegd, het zal een tijd van lijden zijn waarop het lijkt dat God slaapt. Deze zijn de geboorteweeën van de Masjiach.

"Wanneer je een generatie achteruit ziet gaan, hoop op hem.....wanneer je generaties overspoelt ziet raken met zorgen, verwacht hem. Wanneer je naties tegen elkaar ziet vechten, kijk naar de voeten van de Masjiach."

Geen wonder dat sommige wijzen vrees uitdrukken over deze dagen in termen van: "Laat de Masjiach komen, maar laat mij hem niet zien." De heersende houding is echter om op zijn komst te wachten.

Geboorteweeën

De zorgen en de zielsangst van de geboorteweeën van de Masjiach zijn niet onvermijdelijk:
"Wat kan de mens doen om gespaard te blijven van de weeën van de Masjiach? Laat hem de Tora omarmen en liefdevolle handelingen verrichten!

Bovendien zijn er ook goede en gelukkige tekenen die de komst van de masjiach indiceren: een goede mate van welvaart; een hernieuwde Tora-studie; en de opening van hemelse wijsheid en aardse wijsheid (door wetenschappelijke ontdekkingen en vooruitgang; een manifestatie van het mystieke onderwijs van de Tora; en vele wonderen die verricht zullen worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tpsdave, Pixabay
  • J. Immanuel Schochet (Chabad-Chassidisme)
Jehoeda (1.614 artikelen)
Laatste update: 30-05-2021
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie