InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 192: God spreekt tot Mozes Numeri 1:1-2

Torastudie 192: God spreekt tot Mozes Numeri 1:1-2

Torastudie 192: God spreekt tot Mozes  Numeri 1:1-2 De Tora is in de Sinaï woestijn -die aan niemand toebehoorde- aan het Joodse volk gegeven. Opvallend is dat de Tora niet gegeven is in het Land Israël. Joodse wijzen geven hiervoor verschillende verklaringen. Verder in deze Torastudie aandacht voor de wijze waarop de Tora aan het Joodse volk werd gegeven. En tot slot de volkstelling van het Joodse volk.

Numeri 1:1-2

En de Eeuwige sprak tot Mozes in de woestijn Sinaï in de tent der samenkomst, op de eerste van de tweede maand, in het tweede jaar van hun uittocht uit het land Egypte, als volgt: Neemt op het aantal van de gehele gemeente der kinderen Israëls naar hun geslachten, naar hun vadershuizen, door het tellen der namen van alle mannelijken per hoofd.

Tekst in het Hebreeuws

א וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה בְּמִדְבַּר סִינַי בְּאֹהֶל מוֹעֵד בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי בַּשָּׁנָה הַשֵּׁנִית לְצֵאתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לֵאמֹר. ב שְׂאוּ אֶת-רֹאשׁ כָּל-עֲדַת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל לְמִשְׁפְּחֹתָם לְבֵית אֲבֹתָם בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת כָּל-זָכָר לְגֻלְגְּלֹתָם.

Numeri 1:1

En de Eeuwige sprak tot Mozes en de woestijn Sinaï.

woestijn kent geen eigenaar

De Tora is aan het volk Israël gegeven in de woestijn zonder eigenaar. Zou het in het land Israël zijn gegeven dan zouden de inwoners zeggen dat het van hen is. En zou het op een andere plek zijn gegeven dan zouden die inwoners zeggen dat het van hen is. Daarom is het in de woestijn gegeven zodat iedereen die het wil aanleren het mag aanleren.

eindeloos en overgave

Waarom is de Tora in de woestijn gegeven? Om ons te leren dat als een persoon zichzelf er niet aan overgeeft zoals aan de woestijn, hij de woorden van de Tora niet waardig is.

shavoeot

Het is de gewoonte dat op de Shabbat voor een bruiloft, de bruidegom op te roepen om uit de Tora te lezen. Sjavoeot, het feest m.b.t. het geven van de Tora, vertegenwoordigt het huwelijk tussen God en Israël. Om die redenen wordt parsha Bamidbar op de Shabbat voor Sjavoeot gelezen.

vuur, water en woestijn

De Tora werd gegeven door vuur (Exodus 19:8), water (Richteren 4:4) en de woestijn (Numeri 1:1). Door deze drie elementen hebben de Joden zich toegewijd aan de Tora. Abraham werd in een oven gezet maar verbrandde niet (element vuur); het Joodse volk ging door de Rietzee (element water); en het Joodse volk bleef 40 jaar in de woestijn (element woestijn).

Numeri 1:2

Neemt op het aantal van de gehele gemeente der kinderen Israëls naar hun geslachten.

tien keer een volkstelling

God telt Zijn volk uit liefde. In de Tenach wordt het Joodse volk tien keer geteld:
  1. Genesis 46 toen ze naar Egypte gingen;
  2. Exodus 12:37 toen ze uit Egypte kwamen;
  3. Exodus 30:12 na het incident met het Gouden Kalf;
  4. Numeri 1 bij de formering van de tentenkampen;
  5. Numeri 26 bij de verdeling van het land;
  6. I Samuël 11:28 in de dagen van Saul;
  7. I Samuël 15:4 in de dagen van Saul;
  8. II Samuël 24:9 in de dagen van David;
  9. Ezra 2:64 en Nehemia 7:66 in de dagen van Ezra;
  10. Jeremia 33:13 in de dagen van de Messias.

Een volkstelling geeft twee paradoxale waarheden weer:
  • elk individu is van belang;
  • elk individu is gelijk.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Een nadere toelichting op de schenking van de Tora in de woestijn. Hoe rijmen we het feit dat de Tora van niemand is terwijl alleen het Joodse volk de opdracht heeft de hele Tora na te leven?

Eigenlijk is hier geen sprake van een tegenstrijdigheid. Wanneer niet-Joden de hele Tora wensen na te leven staan ze dit vrij om te doen. Maar dit betekent wel dat ze zich moeten laten bekeren tot het Jodendom. Immers alleen het Joodse volk kan de hele Tora naleven. De idee bij christenen dat de Tora ook voor hen bestemd is maar dat geloof in Jezus naleving van de Tora vervangt is kletskoek. De Tora is nimmer aan niet-Joden geschonken. De enige wetten die voor niet-Joden gelden zijn de Noachidische geboden. Alleen op basis van deze richtlijnen kunnen niet-Joden (christenen) weten wanneer ze wel of niet zondigen. God beoordeelt de niet-Joden alleen maar op de naleving van de wetten van Noach.

Hoewel dus voor de niet-Joden alleen de Noachidische geboden gelden staat de wijsheid van de Tora uiteraard wel open voor hen. De Tora vormt immers de blauwdruk van de Schepping. Het is dus niet verkeerd om de Tora te bestuderen, zij het niet in combinatie met andere boeken zoals het Nieuwe Testament. Maar de specifieke zaken die horen bij het Joodse volk zijn niet voor de niet-Joodse volkeren bedoeld. Denk hierbij aan naleving van de Sjabbat, de koshere wetten, het dragen van gebedsriemen en -mantels, etc. Deze zaken zijn nimmer voor niet-Joden voorgeschreven. Zie hiervoor de Tora. Dit impliceert dus dat niet-Joden nimmer door God gestraft zullen worden wanneer ze geen gebedsriemen opleggen, niet kosher eten, de Sjabbat niet naleven, etc.

Samenvatting - vragen

  1. Waarom is de Tora in de woestijn gegeven?
  2. Wanneer wordt parsha Bamidbar gelezen?
  3. Via welke elementen hebben de Joden zich aan de Tora toegewijd?
  4. Hoe vaak wordt een volkstelling onder het Joodse volk gehouden volgens de Tenach?
  5. Voor wie is de Tora bedoeld?
  6. Waarom hebben niet-Joden niet de plicht de Tora na te leven?
  7. Welke plicht hebben niet-Joden wel?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Avicenna of Ibn SinaIbn Sina, of Avicenna zoals hij in het Westen vaak wordt genoemd, was een geleerde die op vele fronten actief was, zijn…
Joodse Bijbel: Kinderen van Israël in de woestijnJoodse Bijbel: Kinderen van Israël in de woestijnDe laatste jaren in de woestijn zijn zwaar voor de kinderen van Israël. Wanneer Mirjam sterft, houdt de waterbron op. De…
Het unieke Bijbelboek Deuteronomium - Joodse visieHet unieke Bijbelboek Deuteronomium - Joodse visieDeuteronomium is een speciaal boek. Het boek is door Mozes geschreven in tegenstelling tot de vier andere boeken van de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon / Pixabay
  • Mechilta D'Rashbi
  • Pesikta D'Rav Kahana
  • Rabbi Yosef Yitzchak of Lubavitch
  • Midrash Rabbah
  • Rabbi Meir Shapira of Lublin
  • Midrash Rabbah
  • Rashi
  • Nachmanides
  • De Chassidische meesters
  • Should I convert to Judaism? Tzvi Freeman

Reageer op het artikel "Torastudie 192: God spreekt tot Mozes Numeri 1:1-2"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 01-07-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!