InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 191: Shechina – Leviticus 26:44-27:33

Torastudie 191: Shechina – Leviticus 26:44-27:33

Torastudie 191: Shechina – Leviticus 26:44-27:33 Ondanks de Diaspora bleef de Shechina (Goddelijke Aanwezigheid) bij het Joodse volk. De Tenach verwijst hier constant naar: I Samuël 2:27; Jesaja 43:14 en Deuteronomium 30:3. Verder in deze Torastudie aandacht voor de taak van iedere ziel die exclusief is en niet door andere zielen kan worden vervangen. Zo is het idee van het opnemen van persoonlijke zonden door de christelijke messias (Jezus) in strijd met wat de Tora ons hierover leert, namelijk dat ieder individu zelf verantwoordelijk is voor zijn persoonlijke zonden en dat niemand (ook de Joodse Messias niet) deze op zich kan nemen. De Joodse Messias zal alleen de zonden van de wereld als geheel op zich nemen.

Leviticus 26:44 en 27:33

Maar desniettemin, wanneer zij in het land hunner vijanden zullen zijn, veracht Ik hen niet zozeer en heb Ik niet zulk een afkeer van hen, om hen te verdelgen, om Mijn verbond met hen te verbreken; want Ik ben de Eeuwige, hun God.
…..
…..
Men zal niet zoeken naar goed of slecht en het verruilen; en indien men het verruild heeft, dan zal het zelf en het daarvoor verruilde heilig zijn, het zal niet gelost worden.

Tekst in het Hebreeuws

מד וְאַף-גַּם-זֹאת בִּהְיוֹתָם בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיהֶם לֹא-מְאַסְתִּים וְלֹא-גְעַלְתִּים לְכַלֹּתָם לְהָפֵר בְּרִיתִי אִתָּם כִּי אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיהֶם.
......
......
לג לֹא יְבַקֵּר בֵּין-טוֹב לָרַע וְלֹא יְמִירֶנּוּ וְאִם-הָמֵר יְמִירֶנּוּ וְהָיָה-הוּא וּתְמוּרָתוֹ יִהְיֶה-קֹּדֶשׁ לֹא יִגָּאֵל.

Leviticus 26:44

Wanneer zij in het land hunner vijanden zullen zijn, veracht Ik hen niet zozeer.

Shechina

Rabbi Shimon bar Yochai zei dat God zoveel van Israël houdt dat Hij in elke plaats naar waar zij verbannen zijn de Shechina aanwezig is. Hij verwijst hiervoor naar drie verzen:
  • I Samuël 2:27: “Heb Ik mij destijds in Egypte niet aan jouw voorouders geopenbaard?”
  • Jesaja 43:14: ”Om wille van jullie zend Ik iemand naar Bavel.”
  • Deuteronomium 30:3: ”Hij zal zich over u ontfermen en u, na u eerst verstrooid te hebben, weer uit al die landen bijeenbrengen.”

drie horloges

De nacht heeft drie horloges en op elke kijkt de Heilige en zegt: “Wee de kinderen op wier zonden Ik Mijn huis vernietigd heb en Mijn Tempel verbrand heb en ze verbannen heb onder de naties van de wereld. Wee de vader die zijn kinderen verbannen heeft, en wee de kinderen die Ik van hun vaders tafel verbannen heb.”

Leviticus 27:33

Hij zal het niet ruilen nog vervangen voor een ander.

unieke missie

Elke persoon heeft zijn unieke missie in het leven. Geen ander persoon kan zijn of haar plaats innemen. God heeft voor ieder mens een bijzonder taak weggelegd.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Een nadere toelichting op de Shechina en op de unieke rol van het Joodse volk.

Shechina

Gods grootste liefde wordt misschien wel op de volgende manier uitgedrukt: Hij verbant Zijn eigen Goddelijke Aanwezigheid (Shechina) in de negatieve zijde om ons te helpen de verloren vonken van onze eigen zielen terug te vinden. Zelfs bij mensen die zeer diep zijn gevallen daalt de Shechina af. Dit biedt hen de mogelijkheid zich met God te verbinden op zelfs de diepste plekken en zo berouw te tonen.

God heeft een gebroken wereld geschapen zodat wij deze kunnen herstellen. Daarom is elke ziel kostbaar en moet uit de kelipot (letterlijk 'schelpen' – de buitenste verpakking dat het Goddelijke licht in de hele schepping verbergt, vandaar de onheilige kant van het heelal) oprijzen. (Toen de Tempel werd vernietigd werd de Shechina verbannen onder de kelipot omdat de zielen ook onder hen waren verbannen en zij niet in staat waren zichzelf te bevrijden wegens onvolkomenheden door hun zonden. In Deuteronomium 4:24 staat dat de Eeuwige uw God een verterend vuur is. In dit verband bevrijdt het vuur de wereld van het kwaad).

unieke rol van het Joodse volk

Hierboven gaven we al aan dat iedere ziel een aparte unieke taak heeft. De Joodse ziel is anders dan de niet-Joodse ziel. De taak van de Jood is daarom ook anders dan die van de niet-Jood. Terwijl de niet-Jood de Noachidische geboden dient na te komen, geldt voor de Jood de Tora. Joden zijn uitverkoren om de Tora na te leven. Dit kan niet gewijzigd worden. De idee van christenen dat zij de uitverkoren rol van de Joden hadden overgenomen kan dus simpelweg niet. Overigens wees de praktijk dit ook uit omdat christenen nimmer de Tora hebben nageleefd. Zij dachten dat het geloof in Jezus de Tora verving. Maar de Tora kan uiteraard nooit vervangen worden. Deze vormt immers de blauwdruk van de Schepping. De taak van naleving van de Tora is altijd bij de Joden gebleven ongeacht wat christenen hier verder ook van dachten. Christenen dienen hun eigen taak te vervullen: de naleving van de Noachidische geboden. Zo heeft God de wereld geschapen en dat is Zijn wil.

Samenvatting - vragen

  1. Waaruit blijkt dat de Goddelijke Aanwezigheid ook bij het Joodse volk aanwezig is in de Diaspora?
  2. Waarom verschillen de zielen van de Jood en de niet-Jood?
  3. Waarom is het onmogelijk voor niet-Joden om de rol van Joden als uitverkoren volk over te nemen?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kabbala 3: Mozes kabbalist - ziel van de ToraVoor veel mensen is Mozes alleen maar bekend als ontvanger van de wetten, het lichaam van de Tora. Maar God schonk niet…
Torastudie 153: Dierlijke en goddelijke ziel – Leviticus 11Torastudie 153: Dierlijke en goddelijke ziel – Leviticus 11De Lubavitcher Rebbe heeft een interessante studie geschreven over de menselijke biosfeer op basis van Leviticus 11. In…
Wat is het doel van het leven? - een woning voor GodIn het tweede deel van 'Wat is het doel van het leven?' aandacht voor een woning voor God. We hebben eerder gezien dat d…
Kabbala 1: Adam de eerste kabbalistAan de hand van teksten uit de Tora (het boek Genesis) leren we u kennis maken met een kabbalistische kijk van Adam op d…
Wat is het doel van het leven? - beloning Komende WereldWanneer iemand overlijdt keert zijn/haar ziel terug naar zijn bron. Hij/zij geeft verslag van zijn/haar leven. Hij/zij w…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon / Pixabay
  • Talmud, Megillah 29a
  • Talmud, Berachot 3a
  • De Lubavitcher Rebbe
  • Divine Presence in Exile – Rabbi Jitschak Luria
  • Waarom de ziel van elk mens verschilt en we niet gelijk zijn – Etsel

Reageer op het artikel "Torastudie 191: Shechina – Leviticus 26:44-27:33"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!