InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 19: Geboorte Joods geloof - Genesis (12:2)

Torastudie 19: Geboorte Joods geloof - Genesis (12:2)

Torastudie 19: Geboorte Joods geloof - Genesis (12:2) Hoe kwam het Joodse geloof tot stand? Dit is te lezen in Genesis (12:2) 'En God zei tegen Abraham: "Ga van je land, je geboorte plaats en je vaders huis..." Waar kan dit mee vergeleken worden? De Midrash geeft een cryptische omschrijving. In dit artikel de commentaren van Joodse wijzen.

Genesis 12:2

Ik zal u tot een groot volk maken, en u zegenen, en uw naam groot maken, en gij zult tot een zegen zijn.

De tekst in het Hebreeuws luidt:

ב וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה.

Het brandende paleis

De Midrasj vergelijkt het met het volgende. Een man reisde van plaats naar plaats toen hij een paleis in vlammen zag staan. Hij vroeg zich af: "Is het mogelijk dat het paleis geen eigenaar heeft?" De eigenaar van het paleis zei: "Ik ben de eigenaar van het paleis." Dus Abraham zei: "Is het mogelijk dat de wereld geen heerser heeft?" God zei tegen hem: "Ik ben de heerser van het universum."

Abrahams verbijstering is duidelijk. Deze gevoelige mens staart naar een briljant gestructureerd universum, een mooi stuk kunstwerk. Hij wordt overdonderd door de grootsheid van de zonsondergang en door het wonder van een geboorte; hij wondert zich over de wateren van de oceaan en de stille, standvastige hartslag. De wereld is inderdaad een paleis.

Maar het paleis staat in vlammen. De wereld is vol bloedvergieten, onrechtvaardigheid en strijd. Wat gebeurde er met de eigenaar van het paleis? Waarom staat Hij toe dat dit mooie paleis in vlammen opgaat? Heeft God een wereld gemaakt om het daarna te verlaten? Zou iemand een paleis bouwen en daarna het verlaten?

De Midrasj geeft Gods antwoord: "De eigenaar van het paleis zei: Ik ben de eigenaar van het paleis." God keek rond en zei tegen Abraham: "Ik ben de heerser van het universum."

Wat is de betekenis van Gods antwoord?

Merk op dat de eigenaar van het paleis geen poging doet uit het brandende paleis te gaan of de vlammen te doven. Hij meldt alleen dat Hij de eigenaar is van het paleis dat in vlammen opgaat. Het lijkt alsof de eigenaar om hulp roept. God maakte het paleis, de mens zette het in vlammen en de mens is de enige die de vlammen kan doven. Abraham vraagt aan God: "Waar bent U?" God antwoordt: "Hier ben ik, waar ben jij?" De mens vraag God: "Waarom verliet U de wereld?" God vraagt de mens: "Waarom verliet je Mij?"

Dus begon de revolutie van het Jodendom -de moed van de mensheid de vlammen van immoraliteit en bloedvergieten te doven en de wereld te herstellen tot het harmonieuze en heilige paleis dat het oorspronkelijk was. Abrahams treffen met God in de aanwezigheid van een brandend paleis gaf geboorte aan het Jodendom, geobsedeerd met het goede en verafschuwd door het kwade. Toch, door het vergeten van de conversatie tussen Abraham en God 3800 jaar geleden, faalden we in het beschermen van het vernietigde paleis. Veel te lang staan we stil bij het motto "Gij zult niet oordelen". Daardoor werden vele vormen van gedrag geaccepteerd. Door geen standpunt in te nemen over wat fout is, leidt dit tot een overwinning van het foute. Bijvoorbeeld het niet veroordelen van zelfmoordaanslagen leidt tot een continue slachtpartij onder onschuldige slachtoffers.

Het Jodendom schiep algemene standaarden voor goed en kwaad. Deze standaarden worden gedefinieerd door de Schepper in Zijn Tora. We moeten deze regels niet uit het oog verliezen.

Samenvatting - vragen

  1. Wie is de eigenaar van het brandend paleis?
  2. Wie alleen kunnen de vlammen doven?
  3. Wie namen hierbij het voortouw?
  4. Waarom is het slecht stil te staan bij het motto "Gij zult niet oordelen?"
  5. Wat schiep het Jodendom?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
God: Abraham introduceert geloof in Eén God - Joodse visieGod: Abraham introduceert geloof in Eén God - Joodse visieAbraham is de persoon die de mensheid kennis laat maken met een transcendente God die Eén is, die onafhankelijk is, die…
Orientalis: cultuur en religie in het Midden-OostenOrientalis: cultuur en religie in het Midden-OostenEen brug slaan tussen de religies uit het Midden-Oosten: jodendom, christendom en islam. Aanzet geven tot bezinning. En…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Torastudie 19: Geboorte Joods geloof - Genesis (12:2)"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 05-07-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!