InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 17: De Toren van Babel - Genesis (11:4-5)

Torastudie 17: De Toren van Babel - Genesis (11:4-5)

Torastudie 17: De Toren van Babel - Genesis (11:4-5) In Genesis 11:4-5 wordt verteld over de Toren van Babel. De mensen wilden een toren bouwen die reikte tot aan de hemel. Zij wilden naam maken om de continuïteit van het menselijke ras te laten voortbestaan. Hun fout was dat zij overleven als doel stelden. De mensen hadden echter betekenis moeten geven aan hun overleving. Dat deden ze niet. God verwarde daarom de mensen door ze allemaal een verschillende taal te laten spreken. Zo kon de Toren van Babel niet afgemaakt worden. In dit artikel de commentaren van Joodse wijzen.

Genesis 11:4-5

Ook zeiden zij: Welaan, laten wij ons een stad bouwen met een toren, waarvan de top tot de hemel reikt, en laten wij ons een naam maken, opdat wij niet over de gehele aarde verstrooid worden. Toen daalde de Here neder om de stad en de toren, die de mensenkinderen bouwden, te bezien.

De tekst in het Hebreeuws luidt:

ד וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה-לָּנוּ עִיר וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם וְנַעֲשֶׂה-לָּנוּ שֵׁם פֶּן-נָפוּץ עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ. ה וַיֵּרֶד יְהוָה לִרְאֹת אֶת-הָעִיר וְאֶת-הַמִּגְדָּל אֲשֶׁר בָּנוּ בְּנֵי הָאָדָם.

Genesis 11:4

En zei zeiden: welaan! laat ons bouwen een stad en een toren, waarvan de spits in de hemel is, en ons een naam maken.

Wat was de zonde van de mensen die de Toren van Babel bouwden?

Wat was hun zonde? Zie hier de visie van rabbijn Schneerson. Hun motieven een toren te bouwen met een top die naar de hemel reikt lijkt erg begrijpbaar. De mensheid was zichzelf alleen aan het herstellen na de Zondvloed dat het hele menselijke ras had weggevaagd met uitzondering van Noach en zijn familie. Als de mensheid moest overleven, was eenheid en samenwerking van kritiek belang. Dus zij begonnen een gemeenschappelijk stad te bouwen om zichzelf in een enkele gemeenschap te verenigen. In het centrum richten zij een toren op die op kilometers afstand zichtbaar was. Alles wat zij wilden was "ons een naam maken" -om de continuïteit van het menselijke ras te continueren.

En toch verslechterde hun project om de mensheid te handhaven in een verwerping van alles waar de mensheid voorstaat en een open rebellie tegen hun Schepper en doel. Hun zoektocht voor eenheid resulteerde in het opbreken van de mensheid in clans en partijen en het begin van vierduizend jaar misverstanden, vreemdelingenhaat door de scheiding van ras, taal en cultuur. Waar maakten ze de fout?

Maar precies dat was hun fout: zij zagen overleven als een einddoel in zichzelf. Laat ons een naam maken voor onszelf, ze zeiden: laat ons verzekeren dat er toekomstige generaties zijn die ons lezen in geschiedenisboeken. Maar waarom overleven? Voor welk doel behoorde de mensheid de aarde te bewonen? Wat is de inhoud van de naam en nalatenschap waarvoor ze werkten om te handhaven? Over dit zeiden ze, dachten ze, en deden ze niets. Voor hen was het leven zelf een ideaal.

Dit was het begin van het einde. Geen fysiek systeem zal lang een vacuüm handhaven, en dit geldt ook voor spirituele realiteiten: tenzij een ziel of oorzaak wordt gevuld met positieve inhoud, zal corruptie er uiteindelijk insijpelen. Een uitgeholde naam en gedenkteken werd een Toren van Babel.

Nooit heeft de les van de Toren van Babel meer betekenis voor ons volk dan heden. We zijn ook een generatie die vecht te herstellen na een holocaust van vernietiging. Herstel en overleving zijn in onze gedachten en met Gods hulp slagen we erin.

In een tijd als deze is het zeer belangrijk niet de fout te herhalen van de bouwers van Babel. We moeten herbouwen, maar het doel moet meer zijn dat een voortdurende naam, een grotere stad, een hogere toren. Als we moeten overleven moeten we betekenis geven aan onze overleving, het waarom van ons bestaan. We moeten onze naam vullen met waarde, onze stad met betekenis, en de toren kronen met een hoger doel waarvoor we werden geschapen.

Genesis 11:5

En de Eeuwige daalde af, om te zien de stad en de toren, die de mensenkinderen gebouwd hadden.

De Eeuwige daalde af:
Het is duidelijk dat God niet naar beneden hoefde om hun misdaad te zien: maar hij wenste alle toekomstige rechters te leren niet een verdachte te veroordelen tot zij het geval gezien hebben en begrepen hebben.

Samenvatting - vragen

  1. Wat was de zonde van de mensen die de Toren van Babel bouwden?
  2. Welke fout maakten de bouwers van de Toren van Babel?
  3. Waar heeft de bouw van de Toren van Babel toegeleid?
  4. Wat is de betekenis van de Toren van Babel voor de Joden na de Holocaust?
  5. Wat moeten de Joden doen om niet dezelfde fout te maken als de bouwers van de Toren van Babel?
  6. Wat wordt bedoeld met 'De Eeuwige daalde af?'

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Toren van BabelDe Toren van BabelIedereen kent het begrip: De Toren van Babel. Maar wat houdt deze toren nu werkelijk in? Heeft het te maken met de taal…
Joodse Bijbel: Toren van Babel - spraakverwarringJoodse Bijbel: Toren van Babel - spraakverwarringDe Toren van Babel staat bekend om de spraakverwarring die het uiteindelijk veroorzaakt. De mensen bouwen een Toren om z…
China; Sjanghai en zijn torensIn Sjanghai, China, is een enorme dorst naar bouwen ontstaan, sinds de bijna 500 meter hoge World Financial Center klaar…
Wereldwonder 7: De vuurtoren van AlexandriëDe vuurtoren is gebouwd op een eilandje dicht bij de ingang van de haven van Alexandrë. Op de plek waar het middeleeuwse…
Toscane; Pisa en zijn scheve torenKinderen die net een paar jaar op school zitten tot mensen met een zeer respectabele leeftijd kennen de toren van Pisa a…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Torastudie 17: De Toren van Babel - Genesis (11:4-5)"

Reactie

Pieter Springer, 23-12-2009 15:26 #1
Toen ik eerst in het RTL4-niews de Klimaattop in Kopenhagen hoorde omschrijven als een poging van de mensheid om de aarde van de ondergang te redden, en uiteindelijk deze top zag mislukken door een grote spraakverwarring over hoe deze redding tot stand te brengen, moest ik onwillekeurig aan het Bijbelse verhaal van de Toren van Babel denken.
In wiens naam spant men zich in om de continuiteit van het menselijke ras veilig te stellen?
Of is het alleen uit naam van simpel overleven?
Moet er niet meer betekenis aan deze overleving worden gegeven, waar ook de Schepper zelf in wordt betrokken?

Infoteur: Etsel
Laatste update: 01-07-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Reacties: 1
Schrijf mee!