InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 15: De Zondvloed - Genesis (7:11)

Torastudie 15: De Zondvloed - Genesis (7:11)

Torastudie 15: De Zondvloed - Genesis (7:11) In Genesis 7:11 staat: 'In het zeshonderdste jaar van het leven van Noach.....braken los al de wellen van de grote afgrond en openden zich de sluizen van de hemel.' Dit betekent volgens de Kabbala dat de wijsheid omtrent God en de aarde zal toenemen in de vijfde-zesde eeuw vanaf de schepping. Dit is de periode die het tijdperk van de Masjiach inluidt. Zie hier de leringen van rebbe M.M. Schneerson.

Genesis 7:11

In Noachs zeshonderdste levensjaar, in de tweede maand, op de zeventiende dag der maand, op die dag braken alle kolken der grote waterdiepte open en werden de sluizen des hemels geopend.

De tekst in het Hebreeuws luidt:

יא בִּשְׁנַת שֵׁשׁ-מֵאוֹת שָׁנָה לְחַיֵּי-נֹחַ בַּחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי בְּשִׁבְעָה-עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ בַּיּוֹם הַזֶּה נִבְקְעוּ כָּל-מַעְיְנֹת תְּהוֹם רַבָּה וַאֲרֻבֹּת הַשָּׁמַיִם נִפְתָּחוּ

Genesis 7:11

In het zeshonderdste jaar van het leven van Noach.....braken los al de wellen van de grote afgrond en openden zich de sluizen van de hemel

De poorten van de hemelse wijsheid:
De Zohar (het mystieke boek van de Kabbala) interpreteert dit vers als een voorspelling dat "in de zesde eeuw van het zesde millenium, de poorten van hemels wijsheid geopend zullen worden, als ook de bronnen van aardse wijsheid, die de wereld voorbereiden verheven te worden in het zevende millenium."

Inderdaad, de vijfde-zesde eeuw vanaf de Schepping (1740-1840 in de gewone jaartelling) was een tijd van grote ontdekking en versnelde ontwikkeling, zowel in de hemelse wijsheid van de Tora als de aardse wijsheid van seculiere wetenschap. Dit was de eeuw waarin het onderwijs van het Chassidisme werd geopenbaard en werd uitgedragen door Rabbi Israel Baal Shem Tov en zijn volgelingen. De innerlijke ziel van de Tora die tot dan het werkterrein was van een aantal mystici in elke generatie, werd toegankelijk gemaakt voor iedereen, die een nieuwe diepte mededeelde in ons begrijpen van de Goddelijke wijsheid en nieuwe vitaliteit en vreugde bracht in onze dienst van de mitswot.

Terwijl deze hemelse openbaringen stroomden uit de ramen van de hemelen, antwoordde de aardse bronnen op zijn manier. Dezelfde eeuw zag een niet precedent uitbarsting van kennis op alle gebied van seculiere wetenschap -wiskunde, natuurkunde, medicijnen, technologie en de sociale wetenschappen- die een revolutie betekende voor alle gebieden van het menselijk leven.

Volgens de Zohar kwam deze duale revolutie om de wereld voor te bereiden op het 'zevende millennium', het tijdperk van de Masjiach, wanneer de zesde 'werkdag' millennium van de geschiedenis zal uitmonden in een tijd 'dat totaal sjabbat is en rustig leven voor eeuwig."

De druppel voor de vloed

De verlossing door de Masjiach houdt vele dingen in. Het is de inzameling van alle Joden naar het Heilige Land, de herbouw van de Heilige Tempel in Jeruzalem en de herinstelling van de Tempeldienst. Het is de terugkeer van de mensheid naar God en zijn terugkeer naar een leven van goedheid en heiligheid. Het is een einde aan honger, oorlog, jaloezie; de verwijdering van het kwaad uit het hart en lijden uit Gods wereld. De menselijke geest zal de Goddelijke waarheid bevatten.

In zijn huidige staat verbergt de wereld het gezicht van God. Het is waar dat de werken van de natuur de wijsheid en de majesteit van de Schepper bespreken, en de processen van de geschiedenis tonen de hand van de Goddelijke voorzienigheid in de affaires van de mens; toch zijn deze slechts lichtpuntjes die penetreren in de dikke weefsel van de sluier van de natuur. Veel meer uitdrukkelijk is de verborgenheid van de fysieke wereld van de Goddelijke waarheid met de regelmaat van zijn cycli, de duidelijke a-moraliteit van zijn wetten en de brute immanentie van zijn wezen.

Maar in het tijdperk van de Masjiach zal kennis en wijsheid stijgen tot het punt dat de wereld vervuld zal zijn met de kennis van God zoals de wateren de zee bedekken. De ware essentie van werkelijkheid zal worden geopenbaard; de fysieke wereld zal worden ervaren als een uitdrukking van de werkelijkheid van God. De mens zal alleen God kennen en Zijn wil gehoorzamen. Er zal totale harmonie zijn. Chassidisme leert dat Goddelijkheid alles is en alles Goddelijkheid is.

Gereedschap en illustrator

Er zijn drie basis manieren in de revolutionaire voortgang in wetenschap en technologie van de recente generaties die de wereld voorbereiden op de komst van de Masjiach.
  • Als een gereedschap: techniek heeft gezorgd voor betere communicatie van de Goddelijke boodschap.
  • Als een analoog: techniek heeft God beter leren begrijpen.
  • Als een openbaring van Goddelijkheid: wetenschap is het gezicht van God aan het ontdekken

Samenvatting - vragen

  1. Wat is de Zohar?
  2. Wat zegt de Zohar over Genesis 7:11?
  3. Is de voorspelling van de Zohar uitgekomen? Zo ja, wanneer?
  4. Wanneer werd het chassidisme geopenbaard?
  5. Waar richt het chassidisme zich op?
  6. Wat was de reden van de duale revolutie?
  7. Wat houdt de verlossing van de Masjiach (Messias) in?
  8. Wat verbergt de wereld in zijn huidige staat?
  9. Wat gebeurt er in het tijdperk van de Masjiach?
  10. Noem de drie manieren in de revolutionaire voortgang in wetenschap en technologie die de wereld voorbereiden op de komst van de Masjiach.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tora en Masjiach: Genesis 1:2/5:1-2 Joodse uitlegHet Joodse concept van de Masjiach (Messias) bestaat al van vóór de Schepping. Het bevat niet alleen het basis principe…
Wordt vegetarisme in de Jodendom aangemoedigd of ontmoedigd?Vegetarisme is geen gebod in het Jodendom. Toch mocht Adam alleen vruchten en groente eten. Er staat nergens dat hij vle…
De tijd vlak voor de komst van de Masjiach (messias)De tijd vlak voor de komst van de Masjiach (messias)De tijd vlak voor de komst van de Messias wordt 'Ikvot Meshicha' genoemd. De tijd bepaald door God voor de Messiaanse ve…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Torastudie 15: De Zondvloed - Genesis (7:11)"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 01-07-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!