InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Kabbala: Tien sefirot en innerlijke dimensie (krachten ziel)

Kabbala: Tien sefirot en innerlijke dimensie (krachten ziel)

Een sefira (meervoud: sefirot) is een kanaal van Goddelijke energie of levenskracht. Dit meest fundamentele concept van Kabbala is dat in het proces van schepping een tussenstadium werd uitgestraald van Gods oneindige licht om te scheppen wat we ervaren als eindige realiteit. Deze kanalen worden de Tien Sefirot, de Tien Goddelijke Uitstralingen, of Tien Goddelijke Krachten genoemd die de basis termen en concepten zijn van de innerlijke wijsheid van de Tora die Kabbala wordt genoemd.

Tien sefirot

Hoewel er in het algemeen gesproken wordt van tien basis sefirot, zijn er elf sefirot in de Kabbalistische literatuur. De sefira van keter en da'at, zijn feitelijk één die verschillende dimensies van een enkele kracht vertegenwoordigen. Wanneer keter (boven bewustzijn van de ziel), zichzelf manifesteert in het bewustzijn, transformeert het in da'at. De ene keer wordt keter (onbewustzijn) gebruikt en de andere keer da'at (bewustzijn).

Grafische voorstelling

De sefirot wordt afgebeeld door een verticale rangorde langs drie parallelle assen (kaviem), die elk een wijze van Goddelijke invloed binnen de Schepping vertegenwoordigen. In de literatuur wordt gesproken van soelam (ladder), etz (boom), of tzelem Elohiem (beeld van God). Elke sefira wordt geassocieerd met het bijzondere orgaan die correspondeert met de positie in de anatomische sefirotische structuur.

De interactie wordt afgebeeld door een netwerk van verbindende tzinorot (kanalen) die de stroom van Goddelijke energie uitbeeldt. Deze verbindingen suggereren verschillende subgroepen van de sefirot, die elk een gemeenschappelijke dynamiek reflecteren onder de sefirot die zij bevatten.

Drie drietallen

De sefirot zijn verdeeld in drie drietallen:
  • drietal van de geest: da'at (of keter), chochma, bina
  • drietal van de innerlijke gevoels krachten van het hart voor men begint te handelen en dingen te doen: chesed, gevoera, tiferet
  • drietal van actie die gedragskenmerken voorstellen: netzach, hod, jesod
  • Malchoet is het eindresultaat van alle ervaringen van de ziel.

Er is een speciale volgorde van centrum naar rechts, naar links en naar centrum. Dus je krijgt deze volgorde:
  • keter, chochma, bina, da'at (eerste drietal)
  • chesed, gevoera, tiferet (tweede drietal)
  • netzach, hod, jesod (derde drietal)
  • malchoet (laatste)

Partzoefiem (profielen)

Een andere manier om de sefirot te verdelen is in partzoefiem (profielen). Een partzoef is een metaforisch figuur van menselijke gelijkenis, gebruikt om de uitwerking van een individuele sefira te vertegenwoordigen in een onafhankelijke configuratie met de tien sefirot van zichzelf. Volgens de Kabbala bezitten de sefirot van keter, chochma, bina en malchoet elk twee met elkaar verbonden partzoefiem; terwijl de zes andere hun eigen gemeenschappelijke en onafhankelijke paar partzoefiem vormen.

Verschillende stadia van het creatieve proces

De sefirot vertegenwoordigen de verschillende stadia van het creatieve proces waarbij God vanuit de kern van Zijn eigen oneindige wezen, de progressie van geschapen rijken voortbracht die culmineren in ons eindig fysieke universum. Als een samenhangende groep, vormen de sefirot de op elkaar inwerkende componenten van enkele metafysische structuur wier "genetische" indruk op alle niveaus en binnen alle aspecten van de Schepping kan worden geïdentificeerd.

Psycho-spirituele staat van de menselijke ziel

Onder de functionele structurele aspect van elke sefira is een verborgen gemotiveerde kracht die het best begrepen wordt door het te vergelijken met de psycho-spirituele staat van de menselijke ziel. Er wordt dan gekeken naar de rol die zij spelen in de dienst van de mens aan God in deze wereld.

De innerlijke dimensie: krachten van de ziel

Kabbala leert ons dat op ieder niveau van geschapen wezen - van de Atziloet (Goddelijke uitstraling) tot ons aardse bestaan- tien sefirot (Goddelijke krachten) bestaan rond welke die realiteit wordt geconstrueerd. Elk van deze sefirot heeft een naam die de unieke rol beschrijft in het fatsoeneren van realiteit.

Elk van de sefirot bevat zowel een externe als interne dimensie. De externe dimensie van iedere sefira wordt geïdentificeerd met de "functionele" rol die het speelt in de Schepping; haar innerlijke dimensie wordt geïdentificeerd met de verborgen bewegende kracht die haar activiteit inspireert. Zelfs meer dan met betrekking tot de externe dimensie van de sefirot, kan hun innerlijke dimensie alleen geapprecieerd worden in de context van hoe het zich manifesteert in de Joodse ziel. Gegeven de Goddelijke herkomst van onze ziel, kunnen we begrijpen hoe een analyse van haar essentiële eigenschappen en krachten kunnen dienen als het beste voertuig voor het verkrijgen van inzicht in Gods eigen ondoorgrondelijke wezen.

Chassidoet beschrijft de inspirerende kracht achter elke sefira. Terwijl de Kabbalistische namen van de sefira goed dienen om het Goddelijke effect uit te drukken die elk van deze krachten heeft op de Schepping, openbaren alleen de termen van de Chassidoet de innerlijke dimensie van elke sefira.

Kabbala focust zich op de "vaten" (keliem) terwijl Chassidoet handelt over "lichten" (orot) die de vaten vullen. Het woord Kabbala stamt af van de wortel 'kabal' dat betekent 'dienen als een vat', terwijl het woord Chassidoet afstamt van de wortel 'chesed' dat betekent 'barmhartigheid' dat refereert aan 'daglicht'.

Er zijn dertien innerlijke dimensies die de krachten van de ziel beschrijven:
Emoena, Ta'anoeg, Ratzon, Bitoel, Simcha, Jichoed, Ahava, Jira, Rachamim, Bitachon, Temimoet, Emet, Shifloet

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kabbala principes: de tien SefirotAlles wat zich in de spirituele wereld afspeelt gaat via het medium van de tien Sefirot. Het betreft een medium en dus m…
Persoonlijke groei: hoe vriendelijk te zijnPersoonlijke groei: hoe vriendelijk te zijnOm echte vriendelijkheid te tonen naar anderen toe is het zaak God lief te hebben. Vergeleken met liefde tot God heeft a…
Kabbala: krachten ziel (3) - Ahava, Jira, RachamiemAhava (liefde) wordt geassocieerd met de sefira van Chesed. Ahava is de essentiële kracht van 'groei' inherent aan de re…
Geschiedenis Jodendom: Kabbala  de ZoharGeschiedenis Jodendom: Kabbala de ZoharOmstreeks het jaar 1300 verscheen de Zohar (schittering). Het boek geeft het meest complete overzicht van de Kabbala, zo…
Kabbala - de Tanya: Mondeling moreel onderwijsKabbala - de Tanya: Mondeling moreel onderwijsNa de titelpagina en de goedkeuringen volgt het voorwoord van de Alter Rebbe. Dit voorwoord bestaat uit twee delen. In h…
Bronnen en referenties
  • Chabad

Reageer op het artikel "Kabbala: Tien sefirot en innerlijke dimensie (krachten ziel)"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Kabbala
Schrijf mee!