InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 13: Noach en de Ark - Genesis (6:9-14)

Torastudie 13: Noach en de Ark - Genesis (6:9-14)

Torastudie 13: Noach en de Ark - Genesis (6:9-14) In Genesis 6:9-14 wordt verteld dat Noach de enige rechtvaardige is op aarde. God besluit om de mensheid te vernietigen. Alleen Noach en zijn familie (de zonen Sem, Cham en Jafeth) zullen worden gespaard. Noach krijgt de opdracht een ark te bouwen. Ondanks dat Noach 120 jaar aan de Ark bouwde leverde het hem geen enkele bekeerling op. Hoe kwam dit? Omdat de motieven van Noach persoonlijk waren. Noach bad niet om genade voor de rest van de wereld. Dit artikel geeft de commentaren weer van Joodse wijzen.

Genesis 6:9-14

Dit is de geschiedenis van Noach. Noach was onder zijn tijdgenoten een rechtvaardig en onberispelijk man; Noach wandelde met God. En Noach verwekte drie zonen: Sem, Cham en Jafeth. De aarde nu was verdorven voor Gods aangezicht, en de aarde was vol geweldenarij. En God zag de aarde aan, en zie, zij was verdorven, want al wat leeft had zijn weg op de aarde verdorven. Toen zei God tot Noach: Het einde van al wat leeft is door Mij besloten, want door hun schuld is de aarde vol geweldenarij, en zie, Ik ga hen met de aarde verdelgen. Maak u een ark van goferhout; met vakken zult gij de ark maken en haar van binnen en van buiten met pek bestrijken.

Volledige tekst in het Hebreeuws luidt:

ט אֵלֶּה תּוֹלְדֹת נֹחַ נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו אֶת-הָאֱלֹהִים הִתְהַלֶּךְ-נֹחַ. י וַיּוֹלֶד נֹחַ שְׁלֹשָׁה בָנִים אֶת-שֵׁם אֶת-חָם וְאֶת-יָפֶת. יא וַתִּשָּׁחֵת הָאָרֶץ לִפְנֵי הָאֱלֹהִים וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ חָמָס. יב וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת-הָאָרֶץ וְהִנֵּה נִשְׁחָתָה כִּי-הִשְׁחִית כָּל-בָּשָׂר אֶת-דַּרְכּוֹ עַל-הָאָרֶץ. {ס} יג וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים לְנֹחַ קֵץ כָּל-בָּשָׂר בָּא לְפָנַי כִּי-מָלְאָה הָאָרֶץ חָמָס מִפְּנֵיהֶם וְהִנְנִי מַשְׁחִיתָם אֶת-הָאָרֶץ. יד עֲשֵׂה לְךָ תֵּבַת עֲצֵי-גֹפֶר קִנִּים תַּעֲשֶׂה אֶת-הַתֵּבָה וְכָפַרְתָּ אֹתָהּ מִבַּיִת וּמִחוּץ בַּכֹּפֶר.

Genesis 6:9

Noach, een braaf man, was volmaakt onder zijn tijdgenoten.

Noach rechtvaardig of niet?

Onder onze wijzen zijn er die dit interpreteren als lof voor Noach: als hij rechtvaardig was in zijn generatie dan zou hij zelfs rechtvaardiger zijn in een generatie van rechtvaardige mensen. En er zijn er die dit interpreteren als een veroordeling: in relatie tot zijn generatie was hij rechtvaardig, maar als hij in Abrahams generatie leefde zou hij niets voorstellen.

Genesis 6:13

Toen zei God tot Noach: het einde van alle vlees is vóór Mij gekomen, want de aarde is vol van geweld door hen.

De generatie van de Zondvloed

Waarom was de generatie van de Zondvloed uiteindelijk gedood en niet de generatie van de Toren van Babel? Omdat de generatie van de Zondvloed gekenmerkt werd door roof en geweld, terwijl onder de generatie van de Toren van Babel liefde overheerste.

Genesis 6:13-14

En God zei tegen Noach....maak u een Ark van Goferhout.

Waarom liet God Noach een Ark bouwen?

God kent vele manieren om mensen te redden. Waarom liet Hij Noach een Ark bouwen? Dit om de mensen van zijn generatie te laten zien dat hij 120 jaar met de taak bezig is, en zij aan hem zouden vragen: "Waarom doe je dit?" en hij zou hen vertellen dat God een zondvloed in de wereld brengt. Misschien zou dit hen doen nabouwen.

De wateren van Noach

Toen zei God tegen Noach: "Het einde van alle vlees is vóór Mij gekomen." Noach zei: "Wat zult U met mij doen? Maar hij bad niet voor genade voor de wereld zoals Abraham bad voor de stad Sodom.Dit is waarom de Zondvloed "de wateren van Noach" (Jesaja 54:9) wordt genoemd. Hij is schuldig voor hen, omdat hij geen genade vroeg voor de wereld.

Noach maakte zich niet druk om anderen

Noach probeerde zijn generatie te redden door hen op te roepen hem na te bouwen. Maar het feit dat hij niet voor hen bad betekende dat het hem uiteindelijk niet uitmaakte wat er met hen zou gaan gebeuren. Had hij zich echt zorgen gemaakt dan had hij niet volstaan met 'zijn best te doen', maar had hij de Almachtige gevraagd de vernietiging te herroepen.

Met andere woorden, Noachs betrokkenheid bij anderen werd beperkt tot zijn gevoel wat hij moest doen voor hen, in plaats van zich zorgen te maken over hun welzijn.

Dit verklaart ook een vreemd aspect van Noachs poging boven zijn generatie uit te steken. Toen de Zondvloed kwam gingen Noach en zijn familie alleen de Ark binnen. Zijn 120 jaar durende campagne bracht geen enkele bekeerling op. Hoe kwam het dat hij faalde?

Om anderen te kunnen beïnvloeden moeten iemands motieven puur zijn; in de woorden van onze wijzen: "Woorden die uit het hart komen, komen het hart binnen." De woorden van Noach kwamen niet echt uit zijn hart. Hij had persoonlijke motieven en maakte zich geen zorgen om het resultaat.

Samenvatting - vragen

  1. Was Noach rechtvaardig of niet?
  2. Waarom werd de generatie van de Zondvloed wel gedood en de generatie van de Toren van Babel niet?
  3. Waarom liet God Noach een Ark bouwen?
  4. Wat betekent de uitspraak 'wateren van Noach?'
  5. Hoe uitte zich het feit dat Noach zich niet druk maakte om anderen?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joodse Bijbel: Noach en de ZondvloedJoodse Bijbel: Noach en de ZondvloedNoach en zijn familie zijn de enige rechtvaardige en vrome mensen op aarde. Omdat de rest van de mensheid in corruptie l…
Wordt vegetarisme in de Jodendom aangemoedigd of ontmoedigd?Vegetarisme is geen gebod in het Jodendom. Toch mocht Adam alleen vruchten en groente eten. Er staat nergens dat hij vle…
Joodse Bijbel: Toren van Babel - spraakverwarringJoodse Bijbel: Toren van Babel - spraakverwarringDe Toren van Babel staat bekend om de spraakverwarring die het uiteindelijk veroorzaakt. De mensen bouwen een Toren om z…
Hoe groot was de ark van Noach?Dat de Ark van Noach een geweldig grote boot geweest moet zijn is duidelijk, maar hoe groot was de ark precies? Hoe zou…
Torastudie 16: Noach, Sem, Cham en Jafet - Genesis (9:20-23)Torastudie 16: Noach, Sem, Cham en Jafet - Genesis (9:20-23)In Genesis 9:20-23 wordt een stukje behandeld dat gaat over Noach en zijn zonen Sem, Cham en Jafet. Noach plantte een wi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon / Pixabay
  • Rashi: Rabbi Shlomo Yitzchaki; 1040-1105; foremost commentator on the Torah and Talmud; leader of the Jewish community in Alsace-Lorraine
  • Midrash Rabbah: a compilation of Midrashic interpretations of the Pentateuch and certain other Biblical books, composed in the fourth century
  • Midrash Tanchuma
  • Zohar: the classic text of the Kabbalah; compiled by 2nd century mishnaic sage Rabbi Shimon bar Yochai
  • Lubavitcher Rebbe: Rabbi Menachem Mendel Schneerson, of righteous memory (1902-1994); seventh leader of Chabad-Lubavitch, lived in Nikolayev and Dnieperptrosk (Ukraine), Leningrad, Berlin, Warsaw, Paris and New York; built upon and expanded his predecessors’ work to revolutionize Jewish life across the globe; known simply as “the Rebbe”

Reageer op het artikel "Torastudie 13: Noach en de Ark - Genesis (6:9-14)"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 17-07-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!