Chabad-Lubavitcher Chassidisch Jodendom

Chabad-Lubavitcher Chassidisch Jodendom De Chabad-Lubavitch is een filosofie, een beweging en een organisatie. Het wordt beschouwd als de meest dynamische kracht in het tegenwoordige Jodendom. De beweging kent vele aanhangers. Het is 250 jaar geleden opgericht als tak van het Chassidisme, een orthodoxe Joodse stroming opgericht door de Baal Shem Tov.

De filosofie

'Lubavitch' betekent 'de stad van broederlijke liefde'. Het woord 'Chabad' is een Hebreeuwse acroniem voor de drie intellectuele onderdelen: chachma (wijsheid), bina (verstand) en da'at (kennis). Het systeem van de beweging van Joodse religieuze filosofie, de diepste dimensie van Gods Tora, leert de Schepper te begrijpen en te erkennen, de rol en het doel van de Schepping, en de belangrijkheid en unieke missie van elke Schepsel. Deze filosofie leidt een persoon al zijn of haar handelingen te bestuderen en voelen door wijsheid, verstand en kennis.

Het woord 'Lubavitch', is de naam van een stad in Wit-Rusland waar de beweging meer dan een eeuw geleden zijn basis had. De naam Lubavitch deelt de essentie van de verantwoordelijkheid en liefde mede voortgebracht door de Chabad filosofie richting elke Jood.

De beweging

Vanaf het begin 250 jaar geleden, verspreidde de Chabad-Lubavitch beweging (een tak van het Chassisime) zich door Rusland en omliggende landen. Het verschafte geleerden antwoorden die hen waren ontgaan en simpele boeren een liefde die hen was ontkend. Uiteindelijke bereikte de filosofie van Chabad-Lubavitch bijna elke uithoek in de wereld en tastte bijna ieder facet aan van het Joodse leven.

Leiderschap

Geen persoon of detail was te klein of onbetekenend voor hun liefde en toewijding. De beweging wordt geleid door de leerstellingen van zijn zeven leiders (Rebbes), beginnend met Rabbi Schneur Zalman van Liadi (1745-1812). Deze leiders zette de meest gezuiverde en delicate aspecten van de Joodse mystiek uiteen, en beslaat duizenden boeken. Het belangrijkste boek is de Tanya. De leiders verpersoonlijkten de eeuwen oude Bijbelse kwaliteiten van vroomheid en leiderschap. En zij hielden zich niet alleen bezig met de Chabad-Lubavitch, maar met de totaliteit van het Joodse leven, spiritueel en fysiek.

In onze generatie, leidde de Lubavitcher rebbe (rabbi Menachem Mendel Schneerson), het na-oorlogse Jodendom vanuit de verwoesting van de Holocaust.

De organisatie

De oorsprong van de Chabad-Lubvitcher organisatie kan teruggeleid worden tot de beginjaren 1940 toen de zesde Lubavitcher Rebbe, Rabbi Josef Jitschak Schneerson, zijn schoonzoon en latere opvolger, Rabbi Menachem Mendel Schneerson, aan het hoofd stelde van het nieuw opgerichte educatie en sociale dienst centrum van de beweging.

Tegenwoordig zijn er 4000 zendingsgezinnen leiden meer dan 3300 instituties. Tienduizenden Joden houden zich bezig met het welzijn van het Joodse volk wereldwijd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Chabad

Reageer op het artikel "Chabad-Lubavitcher Chassidisch Jodendom"

Infoteur: Etsel
Laatste update: Juli 2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Chassidisme
Schrijf mee!