Torastudie: God berouwt de mens - Genesis 5:1 en 6:6

Torastudie: God berouwt de mens - Genesis 5:1 en 6:6 In Genesis 5:1 en Genesis 6:6 komen respectievelijk het geslachtsregister van Adam en het berouw van God over de schepping van de mens aan de orde. Het begrip berouw toegepast op de tijdloze God, betekent beide toestanden gelijktijdig: iets dat zowel wordt verlangd als niet wordt verlangd, met het verlangen behorende tot de verdere dimensie van de zaak (zijn verleden), en het niet-verlangen behorende tot zijn duidelijkere en onmiddellijke dimensie (zijn heden)

Genesis 5:1

Dit is het geslachtsregister van Adam. Ten dage, dat God Adam schiep, maakte Hij hem naar de gelijkenis Gods.

Tekst in het Hebreeuws luidt:

זֶה סֵפֶר תּוֹלְדֹת אָדָם בְּיוֹם בְּרֹא אֱלֹהִים אָדָם בִּדְמוּת אֱלֹהִים עָשָׂה אֹתוֹ.

Genesis 6:6

Berouwde het de Here dat hij de mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem in zijn hart.

Tekst in het Hebreeuws luidt:

וַיִּנָּחֶם יְהוָה כִּי-עָשָׂה אֶת-הָאָדָם בָּאָרֶץ וַיִּתְעַצֵּב אֶל-לִבּוֹ

Genesis 5:1

Dit is het boek der geslachten van Adam.

Elke generatie

Reish Lakish zei: Dit leert ons dat God aan Adam elke generatie en leiders toonde.

Genesis 6:6

En het berouwde de Eeuwige, dat Hij de mens had gemaakt.

Hoe kan een almachtige God iets berouwen?:
Te zeggen dat God iets berouwt is duidelijk vreemd voor ons begrip van Zijn alwetendheid en almacht. Berouw betekent dat men nu iets weet dat men van tevoren niet wist; dat iemands eerdere beslissing of daad werd bedorven of slecht was geïnformeerd; dat iemand gegroeid is tot een punt waar hij kan terugkijken en een onvolkomen verleden verwerpt. Niets van dit alles kan op God betrekking hebben. In de woorden van het vers: "God is niet een mens dat Hij zou moeten liegen; noch een zoon van Adam dat hij berouw zou hebben" (Numeri 23:19).

Berouw toeschrijven aan God vertegenwoordigt een verder probleem: als God de schepping van iets berouwt, hoe kan dat iets dan blijven voortbestaan zelfs voor een enkel ogenblik? Zoals de Chassidische meesters verklaren, de schepping is een eeuwige handeling van de zijde van God. Wanneer de Tora ons vertelt dat God zegt: "Laat er licht zijn!" en er was licht, dan is het geen beschrijving van een eenmalige gebeurtenis die plaats vond op de eerste dag van de schepping; het vertelt ons dat wat we ervaren als licht de belichaming is van Gods continue articulatie van Zijn verlangen dat er licht is. In iedere fractie van elk tijdsmoment zegt God: "Laat er licht zijn!" en het is deze Goddelijke uitspraak dat de essentie van fysiek licht vormt. Want geen wezen of fenomeen kan mogelijk onafhankelijk bestaan van Gods constante bemoeienis met zijn schepping.

In het bediscussiëren van God gebruiken we onvermijdelijk termen wier betekenis wordt gekleurd door de dynamieken van onze ervaring -een ervaring gebonden aan tijd, ruimte en onze menselijke beperkingen. Onze enige andere optie zou zijn om helemaal niet over God te spreken (dat geen optie is omdat God ons heeft bevolen niet alleen in Zijn bestaan te geloven, maar ook om Hem te weten en te begrijpen in de omvang waartoe we in staat zijn). Dus in het gebruiken van deze termen moeten we altijd oppassen ze los te maken van hun sterfelijke tooi en alleen hun pure, niet-lichamelijke essentie toe te passen op ons begrijpen van Gods relatie tot ons bestaan.

Dus wanneer de Tora ons vertelt dat God iets berouwt, verwacht het van ons de term berouw los te maken van zijn kale conceptuele raamwerk; het te scheiden van alle betekenissen van falen, onwetendheid en tijd zelf -voor het toe te passen op God.

Samenvatting - vragen

  1. Hoe kan een almachtige God iets berouwen?
  2. Hoe kan iets blijven voortbestaan als God het berouwt?
  3. Hoe wordt berouw toegepast op een tijdloze God?

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon, Pixabay
  • Lubavitcher Rebbe
Jehoeda (1.615 artikelen)
Laatste update: 14-06-2021
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie