InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 187: relatie God-mens (Leviticus 26:3 – 2:34)

Torastudie 187: relatie God-mens (Leviticus 26:3 – 2:34)

Torastudie 187: relatie God-mens (Leviticus 26:3 – 2:34) In Parsha Bechukotai (Leviticus 26:3 – 2:34) staat dat God materiële voorspoed brengt voor degenen die Zijn geboden naleven. Veel Joodse commentatoren hebben moeite met de nadruk op materiële beloning. De Talmoed stelt zelfs dat er geen beloning is voor mitswot in deze wereld (Talmoed, Eroevin 22a, ontleend aan Deuteronomium 7:11). Talloze Joodse commentatoren hebben getracht deze tegenstrijdigheid met elkaar te verzoenen. Zo ook de Lubavitcher Rebbe die het vanuit een juridische invalshoek bekijkt. Bestaat er een juridische basis voor onze verzoeken aan God om voorspoed en gezondheid in onze gebeden?

God zelf gebonden aan de wetten

God heeft weliswaar de wetten bedacht, maar Hij is er zelf ook aangebonden. Wat Hij zelf doet, vraagt Hij Israël te doen en na te komen, zo staat in Shemot Rabba 30:6.

Drie modellen voor relatie mens tot God: slaaf, werknemer, of partner

In welk model pas de mens in relatie tot God: slaaf, werknemer, of partner? God laat ons zelf definiëren welke relatie we tot Hem hebben.

slaaf

Sommige mensen beschouwen zichzelf als slaaf tot God. Ze worden immers tegen hun wil geboren en sterven ook tegen hun wil. God is oppermachtig en het beste wat de mens kan doen is om Gods wetten te gehoorzamen.

werknemer

Anderen zien de mens als werknemer die zijn werk doet en er voor God door beloond wordt, niet in deze wereld maar in de Komende Wereld.

partner

Tot slot zijn er mensen die de mens als partner van God zien. Het gaat er niet alleen om om de Goddelijke wil uit te voeren en ook niet alleen om 'het werk te doen', maar het betreft een intense persoonlijke onderneming.

Wat zegt de Tora over de relatie God-mens?

Oppervlakkig gezien 'huurt' God de mens om arbeid te verrichten en betaalt ons daarvoor. Wij lijken dus werknemer te zijn. Maar bekijken we de kwestie nader dan zien we dat God ons in alle gevallen beloont:
  • als slaaf (Deut. 15:16) – “Maar indien hij niet bij u weg wil, omdat hij het goed bij u heeft en aan u en uw familie gehecht geraakt is....”
  • als werknemer (Deut. 23:24-25) – “Als u echter helemaal geen geloften doet, valt u niets aan te rekenen. Maar als u uw woord gegeven hebt, moet u het nakomen; u hebt zelf, uit eigen vrije wil, de Eeuwige, uw God, een gelofte gedaan.”
  • als partner (Jesaja 11:9) – “Want kennis van de Eeuwige vervult de aarde.”

Dus ongeacht hoe we onze relatie met God ook beschouwen zullen we altijd beloond worden.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Wanneer we kijken naar het doel van de Schepping, namelijk het creëren van een 'woning' voor God op deze aarde en dat de wereld er uiteindelijk perfect uit zal zien dan hoeft niemand eraan te twijfelen dat we beloond zullen worden. We kunnen onszelf als slaaf zien omdat we Gods wetten moeten naleven. Maar deze plicht is wel in ons eigen voordeel. De instructies van de Tora loodsen ons door het zeer moeilijke leven heen. Zonder Gods aanwijzingen zouden we de weg totaal kwijt raken. Dat blijkt ook wel uit het feit dat velen die de aanwijzingen niet opvolgen op een dwaalspoor zitten. Zonder een relatie met God te hebben worden we juist slaaf van de materiële wereld: geld, seks, drugs, gokken, etc. Dit zijn bepaald geen beloningen maar eerder kwellingen. Hoe wij onze relatie met God zien maakt inderdaad niets uit. Ik deel deze visie met de Rebbe. Het belangrijkste is dát we een relatie met God hebben en dat vanuit Gods perspectief bezien we als partner worden beschouwd om de Schepping te vervolmaken.

Door te werken verheft de mens zichzelf tot het niveau van 'schepper'. Zou een mens niets doen dan verheft hij zichzelf niet en schaamt hij zich. De mens zou dan ook niet de wereld verbeteren. God beloont de mensen (Jesaja 11:9) omdat Hij de mensen als partners ziet in het Scheppingsproces.

Samenvatting - vragen

  1. Hoe beschouwt u uw relatie met God?
  2. Waarom laat God ons zelf definiëren welke relatie we tot Hem hebben?
  3. Kunnen we wel of niet om voorspoed en gezondheid bidden?
  4. Wanneer krijgen we de uiteindelijke beloning?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kenmerken van een sterke en goede relatieKenmerken van een sterke en goede relatieWat zijn de kenmerken van een goede relatie? Hoe herken je een goede relatie? Wanneer is een relatie sterk en niet kapot…
Voel jij je schuldig om je partner te verlaten?Voel jij je schuldig om je partner te verlaten?Lang geleden heb je besloten om je partner te verlaten en je relatie of huwelijk te verbreken. In de praktijk doe je ech…
Hoe eerlijk en open moet je zijn in een relatie?Openheid is een voorwaarde voor een goede relatie. We willen onze ware gevoelens kunnen tonen, onszelf kunnen zijn. Open…
Je relatie leuk houden: geven en ontvangenJe relatie leuk houden: geven en ontvangenJe relatie leuk houden, is geven en ontvangen. Maar meer dan dat. Mensen die een gelukkige en leuke relatie hebben, hebb…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon / Pixabay
  • http://www.chabad.org/global/popup/default_cdo/aid/42968/jewish/Eating-on-the-Job.htm
  • Partner van God: mens dient te werken – Joodse visie
  • Tenach

Reageer op het artikel "Torastudie 187: relatie God-mens (Leviticus 26:3 – 2:34)"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!