InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Goddelijke energie is onmisbaar - een Joodse visie

Goddelijke energie is onmisbaar - een Joodse visie

Goddelijke energie is onmisbaar - een Joodse visie Het is gemakkelijk te zeggen dat de wereld op brandstof draait. De productie van energie vereist brandstof en zonder dit zou de wereld tot een krijsende stilstand komen. Tot er een levensvatbare alternatief is gekomen voor de fossiele brandstof, leeft de wereld dankzij de naties die gezegend zijn met grote oliereserves. Maar hoe zit het met spirituele energie? Is hier een tekort aan?

Baal Shem Tov

Eén van de kernleerstellingen van rabbi Israël Baal Shem Tov (de stichter van het chassidisme, 1698-1760) is de belangrijkheid van het verheffen van iemands dienst aan de Almachtige door lessen te trekken uit alles dat men ziet, hoort of ervaart. Per slot van rekening moet, als elk detail van de Schepping direct gecontroleerd wordt door de Goddelijke Voorzienigheid, er een reden zijn dat God een individu heeft blootgesteld aan een bepaald fenomeen. Dit geldt zeker voor gebeurtenissen die wereldse consequenties heeft en de levens van miljarden mensen beïnvloedt.

Spirituele energie

Spirituele energie is ook onmisbaar; in zijn afwezigheid wordt al het spirituele leven onderdrukt. In hoofdstuk 35 van de Tanya van rabbi Schneur Zalman van Liadi (stichter van het Chabad chassidisme) wordt het concept van 'spirituele energie' besproken. Rabbi Schneur Zalman haalt een fascinerende passage aan van de Zohar (Kabbalistisch boekwerk) dat de brandstof beschrijft dat een Joodse spirituele motor kracht geeft. Het Goddelijke licht, zo wordt ons geleerd, rust op elke Jood, "en hij moet weten dat het licht dat boven zijn hoofd schijnt olie nodig heeft: het lichaam van een mens is de pit en het licht wordt er boven ontstoken. En koning Salomon riep: "Laat er geen gebrek aan olie zijn boven je hoofd." Want het licht op de hoofd van een mens moet olie hebben, betekenend goede daden."

Rabbi Schneur Zalman trekt de Zohar logica in twijfel. Waarom kan de Goddelijke ziel, zelf 'een deel van God', niet dienen als de olie voor de menselijke pit? Waarom zou de fysieke handeling van een mitswa makkelijker om te zetten zijn in Goddelijke energie dan de Goddelijke ziel zelf? Zalman verklaart dat de ziel meer 'ruwe olie' is in vergelijking met de 'geraffineerde olie' geproduceerd door de uitvoering van de mitswot. De Goddelijke ziel is egoïstisch en heeft zijn eigen agenda. Mitswot aan de andere kant zijn de meest altruïstische handelingen die een persoon in staat is uit te voeren. Voor een mitswa, per definitie, is de onderdrukking van iemands verlangen ten gunste van het vervullen van Gods wil.

De agenda van de ziel

Nu vraag je je misschien af wat de aard is van de egoïstische agenda van de ziel. "De ziel van een persoon -zelfs als hij een perfecte rechtvaardige (tsaddiek) is die God met angst en liefde dient- lost zichzelf niet op uit het bestaan, maar de persoon blijft een aparte entiteit die God vreest en van Hem houdt. De agenda van de ziel is om verbonden te zijn met God.

Tot slot, het goede nieuws is: er is geen kartel die het aanbod of verdeling van hoge spirituele energie controleert. Deze brandstof is er volop en altijd beschikbaar, met mitswa mogelijkheden die op elk moment en op elke plek op ons wachten.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Naftali Silberberg

Reageer op het artikel "Goddelijke energie is onmisbaar - een Joodse visie"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!