InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie: Kaïn en Abel - Genesis 4:1-10

Torastudie: Kaïn en Abel - Genesis 4:1-10

Torastudie: Kaïn en Abel - Genesis 4:1-10 In Genesis 4:1-10 lezen we over Kaïn en Abel. Eva werd eerst zwanger van Kaïn en daarna van Abel. Kaïn werd landbouwer en Abel werd schaapsherder. Toen zij beiden een offer brachten aan G'd, werd het offer van Abel wel geaccepteerd, maar het offer van Kaïn niet. Daarop sloeg Kaïn Abel dood. Dit is de eerst moord in de geschiedenis van de mensheid.

Genesis 4:1-10

De mens nu had gemeenschap met Eva, zijn vrouw, en zij werd zwanger en baarde Kaïn; en zij zei: Ik heb met des Heren hulp een man verkregen. Voorts baarde zij zijn broeder Abel; en Abel werd schaapherder, Kaïn landbouwer. Na verloop van tijd nu bracht Kaïn van de vruchten der aarde aan de Here een offer; ook Abel bracht er een van zijn eerstelingen zijner schapen, van hun vet; en de Here sloeg acht op Abel en zijn offer, maar op Kaïn en zijn offer sloeg Hij geen acht. Toen werd Kaïn zeer toornig en zijn gelaat betrok. En de Eeuwige zei tot Kaïn: Waarom zijt gij toornig en waarom is uw gelaat betrokken? Moogt gij het niet opheffen, indien gij goed handelt? Doch indien gij niet goed handelt, ligt de zonde als een belager aan de deur, wiens begeerte naar u uitgaat, doch over wie gij moet heersen. Maar Kaïn zei tot zijn broeder Abel: (Laten wij het veld ingaan). Toen zij nu in het veld waren, stond Kaïn tegen zijn broeder Kaïn op en doodde hem. Toen zei de Eeuwige tot Kaïn: Waar is uw broeder Abel? En hij zei: Ik weet het niet; ben ik mijn broeders hoeder? En Hij zei: Wat hebt gij gedaan? Hoor, het bloed van uw broeder roept tot Mij van de aardbodem.

De volledige tekst in het Hebreeuws luidt:

א וְהָאָדָם יָדַע אֶת-חַוָּה אִשְׁתּוֹ וַתַּהַר וַתֵּלֶד אֶת-קַיִן וַתֹּאמֶר קָנִיתִי אִישׁ אֶת-יְהוָה. ב וַתֹּסֶף לָלֶדֶת אֶת-אָחִיו אֶת-הָבֶל וַיְהִי-הֶבֶל רֹעֵה צֹאן וְקַיִן הָיָה עֹבֵד אֲדָמָה. ג וַיְהִי מִקֵּץ יָמִים וַיָּבֵא קַיִן מִפְּרִי הָאֲדָמָה מִנְחָה לַיהוָה. ד וְהֶבֶל הֵבִיא גַם-הוּא מִבְּכֹרוֹת צֹאנוֹ וּמֵחֶלְבֵהֶן וַיִּשַׁע יְהוָה אֶל-הֶבֶל וְאֶל-מִנְחָתוֹ. ה וְאֶל-קַיִן וְאֶל-מִנְחָתוֹ לֹא שָׁעָה וַיִּחַר לְקַיִן מְאֹד וַיִּפְּלוּ פָּנָיו. ו וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-קָיִן לָמָּה חָרָה לָךְ וְלָמָּה נָפְלוּ פָנֶיךָ. ז הֲלוֹא אִם-תֵּיטִיב שְׂאֵת וְאִם לֹא תֵיטִיב לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ וְאֵלֶיךָ תְּשׁוּקָתוֹ וְאַתָּה תִּמְשָׁל-בּוֹ. ח וַיֹּאמֶר קַיִן אֶל-הֶבֶל אָחִיו וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה וַיָּקָם קַיִן אֶל-הֶבֶל אָחִיו וַיַּהַרְגֵהוּ. ט וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-קַיִן אֵי הֶבֶל אָחִיךָ וַיֹּאמֶר לֹא יָדַעְתִּי הֲשֹׁמֵר אָחִי אָנֹכִי. י וַיֹּאמֶר מֶה עָשִׂיתָ קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ צֹעֲקִים אֵלַי מִן-הָאֲדָמָה.

Genesis 4:1

En de mens woonde Eva, zijn vrouw, bij; zij werd zwanger en baarde Kaïn, en zei: ik heb een man verworven met de Eeuwige.

in Ons beeld

Adam werd geschapen uit de grond en Eva uit Adam; maar vanaf nu zal het zijn "in Ons beeld, naar Onze gelijkenis" -noch de man zonder vrouw noch de vrouw zonder man, noch beiden zonder de Shechina (G'ddelijke aanwezigheid).
(Midrash Rabbah, een compilatie van Midrashische interpretaties van de Pentateuch en bepaalde andere Bijbelse boeken, samengesteld in de vierde eeuw)

Genesis 4:4

En Abel, ook hij bracht van de eerstgeborenen van zijn kleinvee, en wel van hun vetstukken; de Eeuwige wendde zich tot Abel en zijn offer.

Het beste en het mooiste

Door hetzelfde teken behoort alles dat voor G'd is van het beste en het mooiste te zijn. Wanneer men een gebedshuis bouwt, moet het mooier zijn dan zijn eigen woning. Wanneer men de honger stilt, moet hij zichzelf voeden met het beste en zoetste op zijn tafel. Wanneer men de naakte kleed, moet hij hem kleden met de mooiste kleding. Wanneer met iets ontwerpt voor een heilig doel, moet hij het beste van zijn bezit offeren, zo staat geschreven (Leviticus 3:16): "Al het vet is voor G'd."
(Maimonides)

Slachtoffer

"G'd zoekt het slachtoffer uit" (Prediker 3:15). Of een rechtvaardig persoon een rechtvaardig persoon vervolgt, een goddeloze een goddeloze vervolgt, een goddeloze een rechtvaardige vervolgt, of zelfs een rechtvaardige een goddeloze vervolgt -G'd zal altijd het slachtoffer waarnemen. Zie: Abel werd vervolgd door Kaïn en G'd nam Abel waar.
(Midrash Tanchumah)

Genesis 4:8

En Kaïn sprak tot Abel.

Ruzie Kaïn en Abel

Waarover maakten zij ruzie? "Kom", zeiden ze, "laten we de wereld verdelen". Kaïn nam het land en Abel het vee. Kaïn zei: "Het land waar je op staat is van mij"; Abel wierp terug: "De kleren die je draagt zijn van mij." De ene zei: "Kleed uit!"; de ander zei: "Maak dat je wegkomt". Uit deze ruzie volgde dat Kaïn zijn broer Abel doodstak.

Rabbi Joshua van Siknin zei in Rabbi Levi's naam: Beiden namen het land en beiden namen goederen, maar waar maakten ze ruzie om? De een zei: "De Heilige Tempel moet in mijn gebied gebouwd worden", terwijl de ander uitriep: "Het moet in mijn gebied gebouwd worden."

Judah ben Ami zei: Hun eerste ruzie was over de eerste Eva. Rabbi Aibu zegt: De eerste Eva was tot stof geworden. Waarover maakten ze dan ruzie? Rabbi Huna zei: Een extra tweeling werd geboren met Abel en elk claimde haar (Volgens de Midrash, tweeling zusters waren geboren samen met Kaïn en Abel om met hen te trouwen -een met Abel en twee met Kaïn). De ene riep uit: "Ik zal haar hebben, omdat ik de eerstgeborene ben", terwijl de ander vasthield: "Ze is van mij, omdat ze samen met mij geboren is."
(Midrash Rabbah)

Genesis 4:10

En Hij zeide: wat hebt ge gedaan? De stem van het bloed uws broeder, dat tot Mij schreit vanuit de aardbodem!

Bloed

Zijn bloed en het bloed van alle nakomelingen. Een andere interpretatie: Kaïn maakte vele wonden in hem, niet wetende hoe hem te doden.
(Rashi (Rabbi Shlomo Yitzchaki; 1040-1105))

Mijn zaak bepleiten

Rabbi Shimon bar Yochai zei: Het is moeilijk om dit te zeggen en de mond kan het niet eenvoudig uitspreken. Denk aan twee atleten die worstelen voor de koning; als de koning gewild had, had hij ze van elkaar kunnen scheiden. Maar hij wenste het niet en één overwon de ander en doodde hem; en het slachtoffer schreeuwt uit: "Wie zal mijn zaak bepleiten voor de Koning?"
(Midrash Rabbah)

Samenvatting - vragen

  1. Wat houdt in 'in Ons beeld'?
  2. Wat houdt de uitspraak 'Al het vet is voor G'd' in?
  3. Wat wordt bedoeld met 'G'd zoekt het slachtoffer uit'?
  4. Waar was de eerst ruzie om tussen Kaïn en Abel?
  5. Waarom doodde Kaïn Abel?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kabbala 1: Adam de eerste kabbalistAan de hand van teksten uit de Tora (het boek Genesis) leren we u kennis maken met een kabbalistische kijk van Adam op d…
Het verbond van God met mensenHet verbond van God met mensenHet Hebreeuwse woord voor verbond is 'beriet', wat taalkundig moeilijk te verklaren is. Een verbond heeft het karakter v…
Joodse Bijbel: Kaïn en Abel en nakomelingen AdamJoodse Bijbel: Kaïn en Abel en nakomelingen AdamDe eerste mensen die geboren worden zijn Kaïn en Abel, de twee kinderen van Adam en Eva (die door G'd geschapen werden).…
Schepping en evolutie?Het boek ‘Genesis, Een spirituele visie op de vroegste geschiedenis’ van Emil Bock (1895 – 1959), een Duitse schrijver e…
Bijbel (Tenach) - De positie van de mensBijbel (Tenach) - De positie van de mensDe mens wordt in de Tenach aangeduid door middel van verschillende woorden, die elk de verschillende aspecten van de men…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Torastudie: Kaïn en Abel - Genesis 4:1-10"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 12-09-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!