InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie: Boom der Kennis - Genesis 3:6-9

Torastudie: Boom der Kennis - Genesis 3:6-9

Torastudie: Boom der Kennis - Genesis 3:6-9 In Genesis 3:6-9 wordt beschreven hoe eerst Eva en daarna Adam eten van de Boom der Kennis. G'd zal nimmer openbaren wat de Boom der Kennis was. We weten dus niet of het om een appelboom ging of een ander soort boom. G'd had hen verboden van de Boom der Kennis te eten, maar de mens liet zich door de slang overhalen toch. Daarna ontdekten Adam en Eva dat ze naakt waren en bedekten zich met vijgenbladen.

Genesis 3:6-9

En de vrouw zag, dat de boom goed was om van te eten, en dat hij een lust was voor de ogen, ja, dat de boom begeerlijk was om daardoor verstandig te worden, en zij nam van zijn vrucht en at, en zij gaf ook haar man, die bij haar was, en hij at. Toen werden beider ogen geopend, en zij bemerkten, dat zij naakt waren; zij hechtten vijgenbladeren aaneen en maakten zich schorten. Toen zij het geluid van de Eeuwige G'd hoorden, die in de hof wandelde in de avondkoelte, verborgen de mens en zijn vrouw zich voor de Eeuwige G'd tussen het geboomte in het hof. En de Eeuwige G'd riep de mens tot Zich en zei tot hem; Waar zijt gij?

De volledige tekst in het Hebreeuws luidt:

וַתֵּרֶא הָאִשָּׁה כִּי טוֹב הָעֵץ לְמַאֲכָל וְכִי תַאֲוָה-הוּא לָעֵינַיִם וְנֶחְמָד הָעֵץ לְהַשְׂכִּיל וַתִּקַּח מִפִּרְיוֹ וַתֹּאכַל וַתִּתֵּן גַּם-לְאִישָׁהּ עִמָּהּ וַיֹּאכַל. ז וַתִּפָּקַחְנָה עֵינֵי שְׁנֵיהֶם וַיֵּדְעוּ כִּי עֵירֻמִּם הֵם וַיִּתְפְּרוּ עֲלֵה תְאֵנָה וַיַּעֲשׂוּ לָהֶם חֲגֹרֹת. ח וַיִּשְׁמְעוּ אֶת-קוֹל יְהוָה אֱלֹהִים מִתְהַלֵּךְ בַּגָּן לְרוּחַ הַיּוֹם וַיִּתְחַבֵּא הָאָדָם וְאִשְׁתּוֹ מִפְּנֵי יְהוָה אֱלֹהִים בְּתוֹךְ עֵץ הַגָּן. ט וַיִּקְרָא יְהוָה אֱלֹהִים אֶל-הָאָדָם וַיֹּאמֶר לוֹ אַיֶּכָּה.

Genesis 3:6

En de vrouw zag, dat de boom goed was tot spijs, en dat hij een lust was voor de ogen, en de boom begeerlijk was, om verstandig te worden; toen nam zij van zijn vrucht en at, en gaf ook aan haar man bij haar, en hij at.

G'd zal de naam van de boom niet openbaren

Wat was de boom waarvan Adam en Eva aten? Rabbi Meir zegt het was tarwe, Rabbi Judah ben I'llai zegt het waren druiven, Rabbi Abba van Acco zegt het was een citroen, Rabbi Yossei zegt het waren vijgen.
Rabbi Azariah en Rabbi Judah ben Rabbi Shimon zeiden in de naam van Rabbi Joshua ben Levi: G'd verbood dat we gissen welke boom het was! G'd openbaarde niet en zal niet de naam van de boom openbaren.....
(Midrash Rabbah, een compilatie van Midrashische interpretaties van de Pentateuch en bepaalde andere Bijbelse boeken, samengesteld in de vierde eeuw)

Scheidingsverklaring

De vreesachtige dingen die U op ons brengt, brengt U door vindingrijkheid. Kijk: toen G'd de wereld schiep, schiep Hij de engel des doods op de eerste dag...omdat er staat geschreven: "En duisternis was boven de oppervlakte van de afgrond (Genesis 1:2). De mens werd pas op de zesde dag geschapen en het is een samenzwering dat tegen hem werd bedacht dat hij degene is die dood bracht in de wereld (door het eten van de Boom der Kennis) omdat er staat geschreven: "Voor op de dag je er van gegeten hebt zal je sterven."

Waarmee is dit te vergelijken? Met iemand die van zijn vrouw wenst te scheiden. Op zijn weg naar huis heeft hij een scheidingsverklaring geschreven. Hij komt thuis, met de scheidingsverklaring in zijn hand, denkend aan een manier hoe het haar te overhandigen. Hij zegt tegen haar: "Schenk me een kop in dat ik zal drinken." Zij schenkt voor hem een kop vol. Zodra hij het kop van haar aanpakt zegt hij tegen haar: "Hier is je scheiding." Zij zegt tegen hem: "Wat heb ik misdaan." Hij zegt tegen haar: "Verlaat mijn huis omdat je me een lauwe kop hebt ingeschonken." Zij zegt tegen hem: "Je wist van tevoren dat ik je een lauwe kop zou inschenken -je hebt de scheidingsverklaring al geschreven en bracht het met je mee!"

Op dezelfde manier zegt Adam tegen G'd: "Meester van het Universum! Voor twee duizend jaar voor U de wereld schiep, werd de Tora door U gewaarborgd...en er staat in geschreven, "Dit is de wet: Als een man zal sterven in een tent.." (Numeri 19:14). Als U niet de dood voor Uw schepsels had voorbereid, zou U niet zo hebben geschreven? En dan komt U en beschuldigt mij." Vandaar (Psalm 66:5): "Zijn vreesachtige samenzwering op de kinderen van de mens."
(Midrash Tanchuma)

Genesis 3:9

Toen riep de Eeuwige G'd de mens en zeide tot hem: waar zijt gij?

Waar zijt gij? Wist G'd niet waar Adam was?

In 1798 werd Rabbi Schneur Zalman van Liadi gevangen genomen op grond van de beschuldiging dat zijn onderwijs de autoriteit van de Tsaar ondermijnde. Voor 52 dagen werd hij vastgehouden in het Peter-Paul Fort in Petersburg.
Onder de ondervragers van de Rebbe was een regeringsminister die grote kennis had van de Bijbel en van Joodse studie. Op een gelegenheid vroeg hij de Rebbe het vers uit te leggen: "Toen riep de Eeuwige G'd de mens en zeide tot hem: Waar zijt gij?" Wist G'd niet waar Adam was?
Rabbi Schneur Zalman gebruikte de klassieke uitleg van de Joodse commentatoren: de vraag "Waar ben jij?" was slechts een 'conversatie opening' aan de kant van G'd die Adam niet zenuwachtig wilde maken door hem meteen te confronteren met zijn fout.
"Wat Rashi zegt, weet ik al?" zei de minister. "Ik wens te horen hoe de Rebbe het vers verstaat."
"Geloof je dat de Tora eeuwig is?" vroeg de Rebbe. "Dat elk woord wordt toegepast op iedere individu, onder alle omstandigheden, ten alle tijden?"
"Ja", antwoordde de minister.
Rabbi Schneur Zalman was extreem blij dit te horen. De minister had een principe bevestigd dat aan de basis ligt van de leerstellingen van het chassidisme, gesticht door de Baal Shem Tov, dezelfde leerstellingen waarvoor Rabbi Schneur Zalman terecht stond.
"Waar ben je?" legde de Rebbe uit, "is G'ds eeuwige antwoord aan elke mens. Waar ben je in de wereld? Wat heb je bereikt? Je hebt een bepaald aantal dagen, uren en minuten toegewezen gekregen waarin je je levensmissie vervult. Je hebt zoveel jaren en dagen geleefd" Hier verklaarde Rabbi Schneur Zalman precies de leeftijd van de minister. "Waar ben je? Wat heb je bereikt?"
(Verteld door Rabbi Yosef Yitzchak van Lubavitch)

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

De zonde van Adam volgens G'ds plan

De Joodse wijzen (Tanchuma) verklaren dat het idee van de dood in Tora bestond voordat Adam gezondigd had, maar het werd door de zonde van Adam in de wereld gebracht. En het was een regeling tegen hem ingesteld. Hoewel het tegen de wil van G'd was, was het nog steeds volgens het plan van G'd. De Lubavitcher Rebbe heeft dit esoterische concept besproken en uitgelegd waarom dit niet valt binnen de vrije wil, etc. Het ligt geworteld in de Tzimtzum (geleidelijke samentrekking van de Goddelijke Kracht waarbij het uiteindelijk geheel verborgen werd in deze wereld.).

G'd heeft aan de profeet Elia toegegeven dat Hij het was die Adam liet zondigen. Dit is terug te vinden in Talmoed Berachot 31b (laatste stukje) en Talmoed Berachot 32a (begin stukje). (31b): "And on a similar note, Rabbi Elazar said that Elijah spoke impertinently toward G'd on High as well in his prayer at Mount Carmel, as it is stated: “Answer me, Lord, answer me, that this people will know that You are the Lord, G'd, and You have turned their hearts backward” (I Kings 18:37), claiming that G'd caused Israel to sin. On this topic, Rabbi Shmuel bar Rabbi Yitzḥak said: From where do we know that the Holy One, Blessed be He, ultimately conceded to Elijah that he was correct? (32a): As it is written in a future prophecy: “In that day, says the Lord, I will assemble the lame, and I will gather those who are abandoned and those with whom I have dealt in wickedness” (Micah 4:6). G'd states that He caused Israel to act wickedly.

Groeien door zonden en berouw

Achteraf zullen we groeien door alles wat met ons gebeurt. Het is uiteindelijk allemaal onderdeel van de erkenning dat we hier voor een doel zijn. Minderjarigen zijn niet schuldig omdat ze niet volwassen zijn om de ernst van hun acties volledig te begrijpen. Wanneer ze volwassen zijn en hun zonden herinneren dan moeten ze proberen daar vergeving om te vragen. Standaard wordt aangenomen aan dat ze zich niet alles herinneren.

Samenvatting - vragen

  1. Wat was de boom waarvan Adam en Eva aten?
  2. Welke samenzwering werd tegen de mens bedacht?
  3. Naar welke Psalm verwijst de samenzwering?
  4. Waarom vraagt de alwetende G'd aan Adam waar Hij is?
  5. Waarom vraagt G'd aan ieder mens waar hij is?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waar ligt het paradijs?Waar ligt het paradijs?Het paradijs op aarde. Voor gelovigen is dit het Hof van Eden. Het Hof van Eden wordt beschreven in de eerste vier hoofd…
God: God en Adam (de eerste mens) - Joodse visieGod: God en Adam (de eerste mens) - Joodse visieDe eerste mensen, Adam en Eva, worden niet geboren. Zij zijn de directe creatie van God zelf, en zij weten het. Volgens…
Joodse Bijbel: schepping van de wereld; Adam en EvaJoodse Bijbel: schepping van de wereld; Adam en EvaHet Woord van G'd zet de Schepping in beweging: hemel en aarde, bergen en rivieren en alles wat er op leeft. In het begi…
Kabbala 1: Adam de eerste kabbalistAan de hand van teksten uit de Tora (het boek Genesis) leren we u kennis maken met een kabbalistische kijk van Adam op d…
God: Adam - Abraham - Mozes - wij - Joodse visieGod: Adam - Abraham - Mozes - wij - Joodse visieNa de blunder van Adam maakt God een nieuw Verbond met zijn schepsel in de persoon van Abraham. Nog weer later schenkt G…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon / Pixabay
  • Midrash Rabbah
  • Midrash Tanchuma
  • Rabbi Yosef Yitzchak of Lubavitch
  • Talmoed Berachot 31b (laatste stukje)
  • Talmoed Berachot 32a (begin stukje)

Reageer op het artikel "Torastudie: Boom der Kennis - Genesis 3:6-9"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-09-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!