mijn kijk op

Noachieden: regenboog verbond zeven wetten van Noach

Noachieden: regenboog verbond  zeven wetten van Noach Tien generaties na Adam sloot God met Noach en zijn familie het regenboog verbond. De hele mensheid kreeg zeven wetten. Noach accepteerde Gods wetten namens zijn familie en alle nakomelingen. Dit betekent dat de gehele mensheid zich verbond aan de zeven wetten van Noach. Met de regenboog heeft God dit eeuwig verbond met de mensen bezegeld. Hoewel Abraham en de andere aartsvaders en aartsmoeders de Noachidische geboden naleefden, vergaten of verwarden anderen dit en dus werden de zeven wetten op de Sinaï gegeven en zijn deze bindend.

De Zeven Wetten van Noach in andere teksten

  • In het apocriefe boek Jubileeën worden deze wetten voor het eerst buiten de Bijbel genoemd.
  • Ook komen ze voor in de Sibylinne Orakels.
  • In het Nieuwe Testament realiseert Paulus zich dat veel Tora wetten alleen maar voor Joden bestemd zijn. Hij besluit om de niet-Joden niet te belasten met de Tora. Het christendom kent alleen een paar 'noodzakelijke regels' (geen bloed drinken, geen seksuele immoraliteit, geen vlees van dieren die wreed zijn geslacht of aan afgoden zijn gewijd) die voortkomen uit de Noachidische geboden.
  • De profeet Mohammed heeft zijn volgelingen ook over de Noachidische geboden onderwezen.
  • In de midrasjiem (Joodse geschriften) komen de Noachidische geboden voor in Genesis Rabbah en Deuteronomium Rabbah.

De Zeven geboden pas laat in de belangstelling bij Joden en niet-Joden

Joodse Talmoed geleerden hebben de zeven geboden in het jaar 200 vóór het begin van de gewone jaartelling vastgelegd. Het wordt regenboogverbond genoemd. Men had echter niet de mogelijkheid ze te onderwijzen of ze verder te ontwikkelen omdat de Joden verspreid werden over de aarde en bovendien de naties veelal analfabeet waren en nauwelijks geïnteresseerd. Daarnaast hadden de Rabbijnen vooral als taak om hun eigen volk eerst te onderwijzen. Ook moesten de Joden zelf zien te overleven als gevolg van vervolgingen. Zo werd de bestudering van de Zeven Wetten van Noach vooral een academische exercitie waarbij vaagheid troef was.

Pas in de moderne tijd is er meer duidelijkheid gekomen. Er is in de laatste 30 jaar meer over gelezen en gedacht dan in de laatste 300 jaar. Tegenwoordig zijn bijna alle basis teksten makkelijk voor iedereen toegankelijk in het Engels en het Hebreeuws. Veel niet-Joden bestuderen de Tora. Rabbijnen helpen niet-Joodse gemeenschappen in onderwijs van de Zeven Wetten. Niet-Joden dienen de wetten te bestuderen willen ze deze na kunnen leven. Het strikt naleven van de geboden is noodzakelijk omdat men anders op het verkeerde pad terechtkomt. Dat wil zeggen dat men niet mag fantaseren dat God gediend kan worden via menselijke ideeën. Zowel moslims als christenen zijn in hun eigen geschriften gaan geloven en hebben de Tora terzijde geschoven. Maar zelfs J.C., Paulus en Mohammed erkenden de heiligheid van de Tora. God kan alleen via de Tora gediend worden. De mens is een dienaar van God en mag geen dienaren (afgoden) dienen of een dienaar zijn van een mens (J.C.).

Komst van de Messias

Op een dag zal God een tweede leraar naar de aarde zenden, vergelijkbaar met Mozes. Dat zal de Messias zijn. Wanneer dat zal plaatsvinden is geheim. Maar de mensheid kan wel de komst van de Messias bespoedigen. De mensheid vormt een eenheid. Vooral in de moderne tijd is dat meer dan ooit. Israël moet de eenheid van God verklaren. De wereld zal in de Messiaanse periode een rijke wereld zijn en overspoeld worden met Kennis van God. De sleutel hiervan ligt in het bestuderen, begrijpen en accepteren van de Zeven Wetten van Noach.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mayahawk, Pixabay
  • Rainbow Convenant - Michael Ellias Dallen
Jehoeda (522 artikelen)
Laatste update: 06-12-2022
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie