InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie: Schepping mens - Genesis 1:27-31

Torastudie: Schepping mens - Genesis 1:27-31

Torastudie: Schepping mens - Genesis 1:27-31 Genesis 1:27-31 gaat verder met de Schepping van de mens. G'd schiep de mens naar zijn evenbeeld. Hij schiep hen mannelijk en vrouwelijk. G'd schiep de eerste mens als een tweezijdig schepsel één mannelijk gezicht en één vrouwelijk gezicht. Hij splitste hem in tweeën en maakte een rug voor elke helft. Man en vrouw moeten zichzelf voortplanten en de aarde bevolken. En toen G'd klaar was zag hij dat het goed was.

Genesis 1:27-31

En G'd schiep de mens naar zijn beeld; naar G'ds beeld schiep hij hem; man en vrouw schiep Hij hen. En G'd zegende hen en G'd zei tot hen: Weest vruchtbaar en wordt talrijk; vervult de aarde en onderwerpt haar, heerst over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt. En G'd zei: Zie, Ik geeft u al het zaaddragend gewas op de gehele aarde en al het geboomte, waaraan zaaddragende vruchten zijn; het zal u tot spijs dienen. Maar aan al het gedierte der aarde en al het gevogelte des hemels en al wat op de aarde kruipt, waarin leven is, (geef Ik) al het groene kruid tot spijs: en het was alzo. En G'd zag alles wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed. Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de zesde dag.

De volledige tekst in het Hebreeuws luidt:

כז וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם בְּצַלְמוֹ בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם. כח וַיְבָרֶךְ אֹתָם אֱלֹהִים וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹהִים פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת-הָאָרֶץ וְכִבְשֻׁהָ וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּבְכָל-חַיָּה הָרֹמֶשֶׂת עַל-הָאָרֶץ. כט וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים הִנֵּה נָתַתִּי לָכֶם אֶת-כָּל-עֵשֶׂב זֹרֵעַ זֶרַע אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ וְאֶת-כָּל-הָעֵץ אֲשֶׁר-בּוֹ פְרִי-עֵץ זֹרֵעַ זָרַע לָכֶם יִהְיֶה לְאָכְלָה. ל וּלְכָל-חַיַּת הָאָרֶץ וּלְכָל-עוֹף הַשָּׁמַיִם וּלְכֹל רוֹמֵשׂ עַל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-בּוֹ נֶפֶשׁ חַיָּה אֶת-כָּל-יֶרֶק עֵשֶׂב לְאָכְלָה וַיְהִי-כֵן. לא וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת-כָּל-אֲשֶׁר עָשָׂה וְהִנֵּה-טוֹב מְאֹד וַיְהִי-עֶרֶב וַיְהִי-בֹקֶר יוֹם הַשִּׁשִּׁי.

Genesis 1:27

Mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen.

Tweezijdig schepsel

G'd schiep de eerste mens als een tweezijdig schepsel één mannelijk gezicht en één vrouwelijk gezicht. Hij splitste hem in tweeën en maakte een rug voor elke helft.
(Midrash Rabbah, een compilatie van Midrashische interpretaties van de Pentateuch en bepaalde andere Bijbelse boeken, samengesteld in de vierde eeuw)

Als G'd verlangde om de mens zowel mannelijk als vrouwelijk te zijn, waarom schiep Hij dan niet meteen op die manier zoals hij had gedaan met andere dieren? Omdat als er twee originele en intrinsieke zijn, elk zou vallen in de exclusiviteit van zijn of haar identiteit. Hun ontmoeting zou een relatie zijn op zijn best en een oorlog op zijn slechts. De twee zouden twee blijven, echter geïntegreerd. Maar nog wenste G'd dat de mens een enkel wezen zou zijn. Als een enkel individu, was de mens zonder uitdaging en dus zonder de potentie voor groei en schepping. "Het is niet goed dat de mens alleen is," zei de Schepper; hij vereist een 'hulpmaat' en een 'tegenpool'. Dus G'd schiep hen één en splitste hen in tweeën. Dus de man zoekt een vrouw en de vrouw verlangt naar een man. Dus man en vrouw kleven aan elkaar en worden één.
(The Lubavitcher Rebbe (1902-1994), Rabbi Menachem Mendel Schneerson was de zevende leider van Chabad-Lubavitch, woonde in Nikolayev en Dnieperptrosk (Oekraïne), Leningrad, Berlijn, Warschau, Parijs en New York; bouwde op en breidde uit het werk van zijn voorgangers om het Joodse leven over de hele wereld te revolutioneren; hij staat bekend als "de Rebbe")

Genesis 1:31

En G'd zag al, wat Hij gemaakt had, en ziet, het was zeer goed.

Het was zeer goed

"Zie het was zeer goed", dit is de goede neiging; "en zie het was erg goed", dit is de kwade neiging.
"Zie het was erg goed", dit is goed geluk; "en zie het was erg goed", dit is lijden.
"Zie het was erg goed", dit is paradijs; "en zie het was erg goed", dit is hel.
"Zie het was erg goed", dit is de levensengel; "en zie het was erg goed", dit is de doodsengel.
(Midrash Rabbah)

Genesis 1:31

Het was avond en het was ochtend de zesde dag.

Zes dagen schepping correspondeert met zesduizend jaar

De zes dagen schepping omvat de gehele geschiedenis, want de wereld zal zes duizend jaar bestaan (Talmud, Rosh Hashanah 31a). Dat is waarom wordt gezegd dat G'ds dag duizend jaar is.
(Midrash Rabbah)

De eerste dag van de schepping, die de schepping van licht was, correspondeert met het eerste millennium van de geschiedenis - het millennium van Adam, het licht van de wereld, toen de wereld nog steeds werd verzadigd met de kennis van zijn Schepper en werd onderhouden door de goedheid van G'd. De tweede dag, waarop de Schepper onderscheid maakte tussen de spirituele en fysieke elementen van Zijn schepping, bracht een tweede millennium van veroordeling en onderscheid -als gereflecteerd in de Zondvloed die de corrupte mensheid wegvaagde en de rechtvaardige Noach en zijn familie spaarde. De derde dag, waarop het land naar voren treedt uit de zee en groen voortbracht en fruitbomen, reflecteert het derde millennium waarin Abraham de waarheid van de Ene G'd begon te onderwijzen en de Tora werd gegeven op de berg Sinaï. De vierde dag, waarop de zon en de maan werden geschapen, de twee grote hemellichamen, corresponderen met het vierde millennium waarin de Eerste en de Tweede tempel in Jeruzalem diende als de Goddelijke verblijfplaats van waaruit licht straalde op de gehele wereld. De vijfde dag, de dag van de vissen, vogels en reptielen, reflecteren de wetteloze Donkere Middeleeuwen van het vijfde millennium. De zesde dag, wiens vroegste uren de schepping van de beesten op het land zag gevolgd door de schepping van de mens, is ons millennium, een millennium gekenmerkt door sterke, krachtige rijken wier beestachtige overheersing gevolgd zal worden door de komst van de Masjiach, de perfecte mens die het G'ddelijke doel in de schepping in realisatie brengt en het zevende millennium inleidt -de Komende Wereld- een tijd van perfecte vrede en rust.
(Nachmanides (1195-1270))

Tien dingen geschapen

Tien dingen werden geschapen op de vooravond van de sjabbat bij zonsondergang. Deze zijn: de mond van de aarde, de mond van de bron, de mond van de ezel, de regenboog, de manna, de staf, de shamier, en het handschrift, de inscriptie en de tafels (van de tien geboden).
(Pirkei Avot 5:6, het traktaat van de Misjna die de ethische leringen van Joodse wijzen bevat)

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Een nadere Joodse uitleg van Genesis 1:27 en Genesis 1:31 op basis van de Joodse Bijbelcommentator Rashi.

Genesis 1:27

En G'd schiep de mens naar Zijn beeld
Naar de vorm die voor hem gemaakt was, want alles werd geschapen door een woord [slechts], en hij [de mens] werd geschapen met de handen, want er is gezegd in Psalm 139:5 en Gij legt op mij Uw handen, hij werd gevormd door een stempel, als een munt die gemaakt wordt door een merk, dat men in het Frans noemt: coin, stempel; zo zegt men ook: als leem verandert het zegel [de vorm van de mens]
(Job 38:14). [Uit brieven van Rabbi Akiva, tweede versie; Mid. Ps. 139: 5; Sanh. 38A]

Naar het beeld van G'd schiep hij hem
Het wordt verklaard dat dit beeld, dat voor hem was gereed gemaakt, het beeld was van de gestalte van de Schepper [van de gestalte, waarin de Schepper zich openbaart].

Mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen
En verderop wordt gezegd in Genesis 2:21: en Hij nam één zijner ribben [dus werden man en vrouw niet gelijktijdig geschapen]? Een agadische verklaring is, dat Hij bij de eerste schepping hem [de mens] heeft geschapen met twee gezichten [één mannelijk en één vrouwelijk gelaat] en hem later gesplitst heeft [tot twee personen] (Berach. 61A, Eroebien 18a); en de eenvoudige verklaring van het vers is: hier geeft men u te kennen, dat zij beiden op de zesde [dag] werden geschapen, maar verklaart u niet nader, hoe hun schepping was, maar men verklaart u [dit] op een andere plaats
(Genesis 2:7, 21 en 22)

Genesis 1:31

De zesde dag
Met voegt de letter hé [vijf in getalwaarde] bij sjiesjie (zes), bij de voltooiing van het scheppingswerk, om daarmee te zeggen, dat Hij met hen [met het geschapene] overeengekomen was, [dat zij zouden geschapen worden] op voorwaarde, dat Israël de [naleving van de] vijf boeken van de Pentateuch op zich zou nemen (Tanchuma Bereshieth). Een andere verklaring: alles bleef in hangende [twijfelachtige] toestand tot de [bekende] zesde dag, dit is tot de zesde Siwan [de dag der wetgeving, die de onmisbare voorwaarde was, waarvan het voortbestaan van al het geschapene afhing.]
(Sabb. 88a)

Samenvatting - vragen

  1. Hoe zag de eerste mens eruit?
  2. Waarom vond G'd het niet goed dat de mens alleen was?
  3. Hoelang duurt een dag van G'd?
  4. Waarom corresponderen de dagen van de Schepping?
  5. Hoe zag het millennium van Adam eruit?
  6. Wat bracht het tweede millennium?
  7. Wat reflecteert het derde millennium?
  8. Welke heiligdommen werden in het vierde millennium gebouwd?
  9. Waardoor kenmerken zich de Middeleeuwen?
  10. In welk millennium zitten we nu?
  11. Hoe ziet het zevende millennium eruit?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kabbala 1: Adam de eerste kabbalistAan de hand van teksten uit de Tora (het boek Genesis) leren we u kennis maken met een kabbalistische kijk van Adam op d…
Tora en Masjiach: Genesis 1:2/5:1-2 – Joodse uitlegHet Joodse concept van de Masjiach (Messias) bestaat al van vóór de Schepping. Het bevat niet alleen het basis principe…
Bijbel (Tenach) - De positie van de mensBijbel (Tenach) - De positie van de mensDe mens wordt in de Tenach aangeduid door middel van verschillende woorden, die elk de verschillende aspecten van de men…
Het verbond van God met mensenHet verbond van God met mensenHet Hebreeuwse woord voor verbond is 'beriet', wat taalkundig moeilijk te verklaren is. Een verbond heeft het karakter v…
Schepping en evolutie?Het boek ‘Genesis, Een spirituele visie op de vroegste geschiedenis’ van Emil Bock (1895 – 1959), een Duitse schrijver e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon / Pixabay
  • Midrash Rabbah, een compilatie van Midrashische interpretaties van de Pentateuch en bepaalde andere Bijbelse boeken, samengesteld in de vierde eeuw
  • The Lubavitcher Rebbe (1902-1994), Rabbi Menachem Mendel Schneerson was de zevende leider van Chabad-Lubavitch, woonde in Nikolayev en Dnieperptrosk (Oekraïne), Leningrad, Berlijn, Warschau, Parijs en New York; bouwde op en breidde uit het werk van zijn voorgangers om het Joodse leven over de hele wereld te revolutioneren; hij staat bekend als "de Rebbe"
  • Talmud, Rosh Hashanah 31a
  • Nachmanides (1195-1270)
  • Pirkei Avot 5:6, het traktaat van de Misjna die de ethische leringen van Joodse wijzen bevat
  • http://www.chabad.org/parshah/default_cdo/aid/7781/jewish/Bereishit.htm
  • Rashi

Reageer op het artikel "Torastudie: Schepping mens - Genesis 1:27-31"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 21-08-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!