InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie: Schepping en de Messias - Genesis 1:2

Torastudie: Schepping en de Messias - Genesis 1:2

Torastudie: Schepping en de Messias - Genesis 1:2 De Tora begint met het bekende: "In den beginne schiep G'd de hemel en de aarde". Minder bekend is het tweede vers: "De aarde nu was woest en ledig, en duisternis boven de oppervlakte van den afgrond, en de geest G'ds zweefde over de oppervlakte van het water." Dit is de geest van de Messias. Wie en wat is de Masjiach? Maimonides beschrijft hem als degene die het koninkrijk van David zal herstellen naar zijn oude glorie...Hij zal de Tempel bouwen en de Joden in de Diaspora verzamelen naar Israël. In deze tijd zullen alle wetten van de Tora opnieuw worden ingesteld. In deze tijd zal er geen honger of oorlog zijn, geen jaloezie of rivaliteit. Voor de rechtvaardigen zal er alles in overvloed zijn. De wereld zal alleen G'd kennen. Dit is de wereld waar de meeste mensen van dromen.

Genesis 1:2

De aarde nu was woest en ledig, en duisternis lag op de vloed, en de Geest G'ds zweefde over de wateren.

In het Hebreeuws luidt de tekst:

וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ וְחֹשֶׁךְ עַל-פְּנֵי תְהוֹם וְרוּחַ אֱלֹהִים מְרַחֶפֶת עַל-פְּנֵי הַמָּיִם

Genesis 1:2

Eerst duisternis dan licht.

De Talmoed zegt over het tweede vers: "Zo is de manier van schepping: eerst komt de duisternis, dan het licht." Deze uitspraak is de bron van de wet dat de nacht vóór de dag gaat. Dat is de reden waarom de Joodse Shabbat op vrijdagavond begint en alle festiviteiten en speciale dagen van de Joodse kalender voor een nacht en de volgende dag wordt gehouden. "Eerst komt de duisternis, dan het licht."

Het drukt ook een andere waarheid uit over ons leven, namelijk dat in alles wat we doen en ervaren we eerst in de duisternis beginnen. We komen voort uit de baarmoeder naar een zon gezegende wereld; we schrijden voort van onwetendheid naar leren, van barbarisme naar civilisatie, van egoïsme naar altruïsme, van onrust naar sereniteit, van uitdaging naar prestatie. (Er zijn uitzonderingen. Tieners bijvoorbeeld hebben een zeer onstuimig leven omdat ze puur en idealistisch zijn vanuit hun kindertijd, maar ze zien een zeer wrede wereld. Dit overweldigt en schrikt hen af. Ze raken betrokken bij misdaad, drugs, geweld, etc. Als zodanig zijn tieners nog steeds aan het begin van hun leven en groeien ze nog steeds. Dus wanneer een persoon eenmaal volwassen is, hebben ze waarschijnlijk al een paar onstuimige jaren achter de rug. De Talmoed zegt dat een persoon vanaf de leeftijd van 20 jaar de wereld serieus moet nemen.)

Het is ook een bron van bemoediging en macht voor ons. Het vertelt ons dat in G'ds wereld dingen beter gaan. "Eerst komt de duisternis, dan het licht". Het is gelukkig niet andersom. In feite komen filosofen en mystici overeen dat de enige manier om licht te hebben is om te beginnen met duisternis. De filosofen zeggen zonder duisternis is er niets om de realiteit en ervaring van licht te definiëren. De mystici zeggen de duisternis is het materiaal waaruit het licht gemaakt is.

Genesis 1:2

De geest van de Messias.

De Midrasj kijkt naar het tweede gedeelte van het vers ("de geest van G'd zweefde over de oppervlakte van het water") en legt uit: "Dit is de geest van de Masjiach (Messias)."

Wie en wat is de Masjiach? Maimonides beschrijft hem als degene die het koninkrijk van David zal herstellen naar zijn oude glorie...Hij zal de Tempel bouwen en de Joden in de Diaspora verzamelen naar Israël. In deze tijd zullen alle wetten van de Tora opnieuw worden ingesteld 1. In deze tijd zal er geen honger of oorlog zijn, geen jaloezie of rivaliteit. Voor de rechtvaardigen zal er alles in overvloed zijn. De wereld zal alleen G'd kennen. Dit is de wereld waar de meeste mensen van dromen.

En dat zweefde boven het water, wachtend om plaats te vinden, zelfs als tijd, energie en stof uit het 'water' oprijst van woestenij en leegte op de eerste dag van de schepping.

In de ogen van de Jood is de wereld geen kwaad dat verslagen moet worden. Noch is het een neutrale massa waarop goedheid moet worden geschapen en opgelegd. De goedheid en perfectie is hier, zwevend boven ons, wachtend om geankerd en geopenbaard te worden. De geest van de Messias wordt geprogrammeerd in elke molecuul van de schepping; we moeten alleen op de juiste knoppen drukken om het te bevrijden.

De aarde nu was woest en ledig, en duisternis boven de oppervlakte van de afgrond; en de geest G'ds zweefde over de oppervlakte van het water. Vandaar ontleent de Jood zijn eeuwig optimisme, onze eindeloze poging onze wereld te verbeteren en ons onwrikbaar vertrouwen dat deze poging zal lukken.

Omdat we weten: Duisternis is het materiaal waaruit het licht is gemaakt. En het is al hier, zwevend boven ons wachtend om plaats te vinden.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Eén van de meest waardevolle boeken naast de Tora (Tenach, Kabbala, Talmoed, etc.) is het boek Zinvol leven van Rebbe Menachem Mendel Schneerson. Dit boek raadplegen we regelmatig. Het boek geeft praktisch inzicht hoe met het leven om te gaan vanuit religieus (Joods en Noachidisch niet-Joods) perspectief.

Eerst duisternis en dan licht

Wanneer we spreken over duisternis dan komen al snel termen zoals pijn en lijden naar voren. Veel mensen beschouwen het leven als begrensd door de tijdelijkheid van ons fysiek bestaan. Toch klopt dit niet. Er bestaat naast een fysieke werkelijkheid ook een spirituele werkelijkheid. Vanuit dat perspectief bezien is pijn en lijden slechts tijdelijk en het leven eeuwig. Door lichaam en ziel in evenwicht te brengen en je zo een tweedimensionaal leven ervaart, dan zul je in staat zijn om pijn en lijden in positieve energie om te zetten. Dit kan alleen door zelfdiscipline en gerichte inspanning. Denk hierbij aan lernen, gebed en goede daden. Alles wat G'd doet doet Hij voor ons bestwil. Daarmee wordt overigens niet bedoeld dat we andere mensen mogen straffen of verdriet aandoen. Ondanks ons tijdelijk lijden (duisternis) zal het uiteindelijk allemaal goed komen (licht).

De Messias de Verlossing

De komst van de Messias wordt reeds in het tweede vers van Genesis 1 aangekondigd. We zijn nu ruim 5000 jaar verder (2013 5773) sinds de Schepping. Volgens de Tora begint in het jaar 6000 de Messiaanse Periode of mogelijk al eerder. We staan dus op de drempel van de Verlossing na duizenden jaren in duisternis geleefd te hebben.

Hoe moeten we ons voorbereiden op de Verlossing? De Lubavitcher Rebbe meldt dat dit alleen kan door overeenkomstig G'ds wil te leven: door G'd te leren kennen. Door te erkennen dat er duisternis is moet de eerste stap zijn het ontkomen van die duisternis. Zorg voor een liefdevolle omgeving: edelmoedigheid en mededogen en deel deze gedachten met familie en vrienden. Zo gaan steeds meer mensen zich inzetten voor het goede leven c.q. de Verlossing. Zo kunnen we leren om G'd te ontmoeten en onze bestemming te bereiken.

Voetnoot

1 Een vraag aan Chabad Rabbijn Eliezer Zalmanov over wat er zal gebeuren met de Tora wetten die niet meer nodig zijn als de Messias komt (denk aan wetten inzake dood, ziekte, oorlog, etc.) is als volgt beantwoord: "It has actually been addressed many times by great rabbis, and the bottom line always remains that until it actually happens we won't know for sure. However, the consensus seems to be that there will be two period after the coming of the Moshiach. In the first, the world will operate in the same way as it does now, and that's when all the laws will once again be observed. The next stage, some years later, will be when the world will reach a level of perfection."

Samenvatting - vragen

  1. Wat was er eerder: duisternis of licht?
  2. Waarom begint de Shabbath op vrijdagavond en niet zaterdagochtend?
  3. Wat zeggen duisternis en licht over ons leven?
  4. Wie stelt de geest G'ds voor die over de wateren zweefde?
  5. Wie en wat is de Masjiach (Messias)?
  6. Hoe kunnen we de goedheid in de wereld ontdekken?
  7. Waarom is de Jood eeuwig optimistisch?
  8. Uit welk materiaal is het licht gemaakt?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dertien geloofspunten Maimonides 12: Messiaanse tijdDe komst van de Messias betekent dat de wereld zal erkennen dat God Eén is en dat hiermee de nationale missie van Israël…
Tora en Masjiach: Genesis 1:2/5:1-2 Joodse uitlegHet Joodse concept van de Masjiach (Messias) bestaat al van vóór de Schepping. Het bevat niet alleen het basis principe…
De ezel van de Masjiach (messias) - rebbe SchneersonDe ezel van de Masjiach (messias) - rebbe Schneerson'En Mozes nam zijn vrouw en kinderen, zette hen op de ezel, en keerde terug naar het land Egypte' (Exodus 4:20). De prof…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon / Pixabay
  • Talmud, Chaggigah 12a
  • Talmud, Shabbat 77b
  • Yanki Tauber: The Hovering Spirit
  • Zinvol Leven Menachem Mendel Schneerson
  • What is the significance of the year 6000 in the Jewish calendar? Baruch S. Davidson
  • Ask the rabbi (Chabad - Eliezer Zalmanov) - vraag over Tora wetten in de tijd van de Messias

Reageer op het artikel "Torastudie: Schepping en de Messias - Genesis 1:2"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 20-06-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!