InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Kabbala: de ziel, wie heeft het nodig?

Kabbala: de ziel, wie heeft het nodig?

Iedere rationele discussie over de ziel moet beginnen door onderzoek naar de functie van de ziel in plaats van naar de aard ervan. Het geloof dat mensen zielen hebben is onlosmakelijk verbonden met het bestaan van een Schepper. Het probleem van een doel is de eerste moeilijkheid die we ondervinden wanneer we beginnen te denken aan de ziel.

Functie zonder bewustzijn

Wij mensen zijn ons niet bewust van onze ziel zoals we bewust zijn van onze lichamen. De reden dat er een verhitte controversie is over de vraag of mensen een ziel hebben komt omdat nooit iemand er één heeft gezien. Geen twijfel dat een ziel kan bestaan zelfs als we er onbewust van zijn, maar het is legitiem te vragen waar de ziel dan voor dient? Wat kan het voor je doen? Wat is zijn functie?

Misschien zullen gelovigen protesteren en zeggen: "De functie van de ziel is duidelijk. Het lichaam is sterfelijk. We hebben een ziel nodig zodat we de dood kunnen overwinnen. Nadat we dood gaan is het onze ziel die het Paradijs binnen gaat; onze lichamen rotten weg in de aarde."

Maar is dit een antwoord dat genoegdoening schenkt? Hoe kan een ziel waarvan je je hele leven onbewust bent je plotseling vertegenwoordigen als je dood bent? Je ziel speelt geen duidelijke rol in je aardse leven. Het schept geen voldoening te suggereren dat je eeuwig bestaan gebaseerd is op dit onbekende deel van jezelf. Op wat voor manier is je ziel je werkelijke ik? Hoe kan de ziel je herinneringen hebben, je relaties delen, en je persoonlijkheid hebben wanneer het niet bewust deelneemt aan je leven? Het zou erop lijken dat je identiteit verdwijnt wanneer je sterft.

De joodse traditie leert dat het gebrek aan bewustzijn van onze zielen precies de reden is waarom God de Tora schonk. Omdat we onze zielen niet direct ervaren, is er geen manier voor ons om de noden van de ziel te ontdekken.

De handleiding voor de ziel

De Tora werd geschonken om ons te leren hoe onze levens als zielen te leven. De Schepper gaf de Tora om ons te leren hoe spiritueel te leven. De Tora is gebaseerd op het idee van de vrije wil en de gevolgen van beloning en straf die verbonden zijn aan de handelingen van de vrije wil. Het is de ziel die de dood overleeft, niet het lichaam. Het lichaam kan dus geen straf of beloning ontvangen. Fysieke pijn en plezier zijn gerelateerd aan het lichaam. Spirituele pijn en plezier daarentegen moeten gerelateerd zijn aan de ziel. Spirituele pijn en plezier functioneren onder de zelfde principes als fysieke pijn en plezier. Om voor het lichaam plezier te ervaren moet het gezond zijn, maar je moet het ook stimuleren door externe factoren. Om goed of pijn te voelen, moet het lichaam een gevoelige ervaring ondergaan. Dit geldt ook voor de ziel, behalve dat we dan spirituele ervaring nodig hebben.

Veel mensen stellen zich voor dat leven na de dood inhoudt het verhuizen naar een andere wereld waar we een beloning krijgen voor onze goede daden in dit leven. Dit concept van beloning is gebaseerd op een eigendomsmodel. De ziel zal dingen worden gegeven die de spirituele equivalenten zijn van wereldse rijkdom.

Rijkdom in onze wereld wordt gezocht omdat geld kan altijd geruild worden voor plezierige ervaringen. Zelfs het succes en de prestige van het hebben van geld wordt gerelateerd aan de mogelijkheid om geld te vertalen in plezierige ervaringen. Geld dat niet kan worden geruild voor iets is waardeloos bezit. Rijkdom in de komende wereld kan niet erg anders zijn. Als het niet geruild kan worden voor plezierige geestelijke ervaring, dan zal het ons niet veel doen.

Onze zielen zijn evenveel een integraal deel van onze levens in deze wereld

Het mysterie rondom de rol van onze ziel in ons leven begint duidelijker te worden. Inderdaad, we hebben onze zielen nodig om de dood te overleven. Maar onze zielen zijn geen vreemde lichamen die geen rol spelen in ons aardse bestaan. Onze zielen zijn evenzo een integraal onderdeel van onze levens in deze wereld. Als we ons houden aan de 613 geboden van de Tora die door de Schepper zijn gedefinieerd als vereisten voor spirituele gezondheid, zullen we een aanzienlijke hoeveelheid van onze levenskracht geïnvesteerd hebben in onze zielen. In feite zullen we onze aardse levens geleefd hebben als zielen in plaats van lichamen.

Het beïnvloeden van onze zielen

Onze zielen reflecteren het werk dat we erin gestopt hebben op dezelfde manier als onze lichamen. Ze zijn zeker niet hetzelfde bij onze dood als bij de geboorte. Ze zijn of vol van spirituele gezondheid vanwege onze goede daden of ziek vanwege slechte daden. Verandering in de spirituele staat van onze zielen is constant door onze levens, zoals ook de fysieke toestand van onze lichamen constant veranderen. Spirituele ervaringen beïnvloeden en veranderen onze zielen, zoals fysieke ervaringen onze lichamen veranderen. We zijn onbewust van de spirituele veranderingen die plaatsvinden binnen ons terwijl we leven, omdat onze fysieke lichamen ontworpen werden ons te beschermen tegen gevoeligheid voor spirituele indruk van ons handelen. Deze ongevoeligheid tot spirituele verandering werd in ons geprogrammeerd om onze vrije wil te koesteren.

De komende wereld

Wanneer we onze lichamen verlaten, ervaren we alles dat we hebben gedaan in ons leven, dit keer als zielen. De kwaliteit van onze eeuwigheid is een direct resultaat van de veranderingen die we hebben aangebracht in onze zielen. Onze hele eeuwigheid bestaat uit ervaringen wat we geestelijk hebben gedaan in plaats van fysiek. We herervaren alleen onze eigen keuzes. Het leven na de dood is niets anders dan het herleven van onze aardse ervaringen geestelijk. Volgens rabbi Chaim van Voloz'hin is de prijs van de mitswah (plicht) de plicht zelf en de straf van een transgressie de transgressie zelf. De komende wereld is niets meer dan de wereld waarin we nu leven, behalve dat we het geestelijk ervaren.

De geestelijke effecten van Tora straffen

De Tora is een boek voor de zielen meer dan voor de lichamen. Wanneer je fouten maakt, breng je een fatale ziekte aan je ziel. Wanneer een deel van je ziel sterft, betekent dit dat je ziel bepaalde aspecten van geestelijke ervaring niet zal kunnen genieten.

Het passen in de realiteit

Het antwoord op onze beginvraag is nu duidelijk. Onze zielen spelen een enorme rol in onze fysieke levens, zelfs al zijn we ze niet bewust. Zij ervaren alles wat wij ervaren. We kunnen ze veranderen, ze verbeteren, net zoals we onze lichamen veranderen en verbeteren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kabbala: gevaren wanneer Kabbala niet goed wordt bestudeerdHet eerste dat men zich moet afvragen voordat men Kabbala gaat bestuderen is hoe dit te doen voor men zichzelf in gevaar…
Kabbala als integraal onderdeel van de ToraHet Jodendom is gebaseerd op de Openbaring op de Sinaï toen de Tora aan Israël werd gegeven. De historische gebeurtenis…
Joodse filosofie - Chabad 3: een rustige vredige geestEen liberale Joodse rabbijn was onder de indruk van de rust en vredige geest van de chassidiem. Hij vroeg zich af of dit…
Wat is het doel van het leven? - beloning Komende WereldWanneer iemand overlijdt keert zijn/haar ziel terug naar zijn bron. Hij/zij geeft verslag van zijn/haar leven. Hij/zij w…
Bronnen en referenties
  • Rabbi Weisz

Reageer op het artikel "Kabbala: de ziel, wie heeft het nodig?"

Reactie

A. Deckers, 23-06-2008 00:06 #1
Ik ben blij dat ik deze site gevonden heb!

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Kabbala
Reacties: 1
Schrijf mee!