InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Christenvervolging in de wereld

Christenvervolging in de wereld

Christenvervolging in de wereld Verschillende bevolkingsgroepen worden vervolgd om hun geloof. Dat is er ook aan de hand met christenen op verschillende plekken op de wereld. Stichting Open Doors houdt een ranglijst bij van landen waar christenen het hevigst worden vervolgd. Het blijkt dat de situatie er voor christenen niet beter op is geworden. Lang niet overal is men vrij om te geloven wat men wil.

Syrië

Geloof

Honderd miljoen christenen zijn niet vrij om hun geloof te belijden, onderzocht Open Doors. In 50 landen over de wereld hebben christenen het moeilijk en moeten ze strijden voor hun geloof. Vooral in Afrika neemt de vervolging toe. Syrië, het land dat in 2012/ 2013 lijdt onder de strijd tussen rebellen en president Assad, steeg in 2012 op de ranglijst van 36 naar de 11e plaats. Syrische christenen leiden onder Islamitische Staat nog meer.

Open Doors

Stichting Open Doors springt op de bres voor vervolgde christenen. De stichting brengt bijbels en geeft trainingen. Daarnaast geeft de organisatie praktische hulp aan christenen die om hun geloof worden vervolgd.

Top tien landen met christenvervolging 2012

Het getal tussen haakjes is de positie van 2011.
  1. Noord-Korea (1)
  2. Saoedi-Arabië (3)
  3. Afghanistan (2)
  4. Irak (9)
  5. Somalië (4)
  6. Maladiven (6)
  7. Mali (-)
  8. Iran (5)
  9. Jemen (8)
  10. Eritrea (11)

Top tien 2012Top tien 2016
1Noord-KoreaNoord-Korea
2Saoedi-ArabiŽIrak
3AfghanistanEritrea
4IrakAfghanistan
5SomaliŽSyriŽ
6MaladivenPakistan
7MaliSomaliŽ
8IranSoedan
9JemenIran
10EritreaLibiŽ

Stijgers

Behalve in Syrië stijgt in meer landen de christenvervolging. De stijging is vooral te zien in landen waar evenveel christenen als moslims wonen en zelfs in landen waar christenen de meerderheid vormen. Voorbeelden van deze landen zijn:
  • Kenia;
  • Oeganda;
  • Tanzania.

Werkwijze

In de landen blijkt de werkwijze ongeveer gelijk te zijn.
  1. Op strategische plaatsen, verspreid door het land, ontstaan bruggehoofden;
  2. radicale moslims nemen daar hun plek in;
  3. niemand met andere denkwijze wordt daarna nog geduld.

Verdrukking

Met steeds meer van die uitvalsbases komen christenen in de verdrukking; het leven wordt hen beetje bij beetje onmogelijk gemaakt.

Onderzoek

Stichting Open Doors heeft een onderzoeksafdeling die jaarlijks een ranglijst van landen met christenvervolging publiceert. Het bijeenbrengen van gegevens om die ranglijst samen te stellen is moeilijk. Gegevens van veldwerkers en contactpersonen ter plekke worden verzameld samen met gegevens van experts uit andere organisaties.
Er wordt gelet op:
  • wetgeving;
  • houding van de staat;
  • ruimte van de kerk om te werken;
  • incidenten tegen christenen;
  • vervolging door familie;
  • vervolging door sociale omgeving;
  • vervolging door gemeenschap.

Daling

Een daling op de ranglijst wekt niet meteen feestvreugde bij Open Doors. Het blijkt dat over de hele wereld christenvervolging toeneemt. Daling van een land op de ranglijst is dan ook in de meeste gevallen niet toe te schrijven aan een betere houding ten opzichte van christenen, maar aan een snellere stijging van andere landen. Iran en Oezbekistan verdwenen in 2012 uit de top tien, maar de situatie in die landen is voor christenen niet verbeterd. Open Doors put moed uit de daling van een land als China. In dat land is vooruitgang te zien, net als in Bhutan en Egypte. Bij sommige landen blijkt dat dit niet te maken heeft met een verbeterde situatie voor christenen, maar met een andere onderzoeksmethode van Open Doors. Dat maakt dat de daling van een land als Egypte met een korreltje zout moet worden genomen. In Egypte bijvoorbeeld, hebben vooral christenen die een moslimachtergrond hebben het zwaar. Islamisering lijkt in Egypte en in ook andere landen te groeien.

2014 in Syrië

In 2014 is de situatie in Syrië en Irak er niet beter op geworden voor christenen. Met het oprukken van Islamitische Staat moeten christenen zich uit de voeten maken. Sinds de zomer van 2014 vindt in deze twee landen een ware genocide plaats.

Egypte

Legenda
A. Noord-Korea
B. Saoedi-ArabiŽ
C. Afghanistan
D. Irak
E. SomaliŽ
F. Maladiven
G. Mali
H. Iran
I. Jemen
J. Eritrea
K. SyriŽ

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • OpenDoors.nl
  • Leeuwarder Courant
  • https://www.opendoors.nl/vervolgdechristenen/ranglijst-kaart/ geraadpleegd op 12 juli 2016

Reageer op het artikel "Christenvervolging in de wereld"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 09-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Geloof
Schrijf mee!