Christenvervolging in de wereld - Open Doors

Christenvervolging in de wereld - Open Doors Verschillende bevolkingsgroepen worden vervolgd om hun geloof. Dat is er ook aan de hand met christenen op verschillende plekken op de wereld. Stichting Open Doors houdt een ranglijst bij van landen waar christenen het hevigst worden vervolgd. Het blijkt dat de situatie er voor christenen niet beter op is geworden. Lang niet overal is men vrij om te geloven wat men wil. Zelfs in Nederland vindt vervolging van christenen plaats, zoals van vluchtelingen die in het land waar ze naartoe gevlucht zijn worden bedreigd, gediscrimineerd of mishandeld.

Vervolging vanwege het geloof

Geloof

Honderd miljoen christenen zijn niet vrij om hun geloof te belijden, onderzocht Open Doors. In 50 landen over de wereld hebben christenen het moeilijk en moeten ze strijden voor hun geloof. Vooral in Afrika neemt de vervolging toe. Syrië, het land dat in 2012/ 2013 lijdt onder de strijd tussen rebellen en president Assad, steeg in 2012 op de ranglijst van 36 naar de 11e plaats. Syrische christenen leiden onder Islamitische Staat nog meer. Anno 2020 is de situatie in het land verbeterd en komt Syrië niet meer in de top tien van landen met de meeste christenvervolging voor. Nieuwe stijgers in de top tien zijn Jemen en Afghanistan.

Open Doors

Stichting Open Doors springt op de bres voor vervolgde christenen. De stichting brengt bijbels en geeft trainingen. Daarnaast geeft de organisatie praktische hulp aan christenen die om hun geloof worden vervolgd.

Top tien landen met christenvervolging 2020

Jaarlijks wisselt de ranglijst: landen wisselen van plaats, landen verdwijnen uit de lijst en nieuwe landen nemen hun plaats in. Noord-Korea staat al jaren op nummer 1.
  1. Noord-Korea
  2. Afghanistan
  3. Somalië
  4. Libië
  5. Pakistan
  6. Eritrea
  7. Soedan
  8. Jemen
  9. Iran
  10. India

Top tien 2012 Top tien 2016 Top tien 2020
1Noord-KoreaNoord-KoreaNoord-Korea
2Saoedi-ArabiëIrakAfghanistan
3AfghanistanEritreaSomalië
4IrakAfghanistanLibië
5SomaliëSyriëPakistan
6MaladivenPakistanEritrea
7MaliSomaliëSoedan
8IranSoedanJemen
9JemenIranIran
10EritreaLibiëIndia

Stijgers

Behalve in Jemen en Afghanistan stijgt in meer landen de christenvervolging. De stijging is vooral te zien in landen waar evenveel christenen als moslims wonen en zelfs in landen waar christenen de meerderheid vormen. Voorbeelden van deze landen zijn:
  • Kenia;
  • Oeganda;
  • Tanzania.

Werkwijze

In de landen blijkt de werkwijze ongeveer gelijk te zijn.
  1. Op strategische plaatsen, verspreid door het land, ontstaan bruggehoofden;
  2. radicale moslims nemen daar hun plek in;
  3. niemand met andere denkwijze wordt daarna nog geduld.

Verdrukking

Met steeds meer van die uitvalsbases komen christenen in de verdrukking; het leven wordt hen beetje bij beetje onmogelijk gemaakt.

Onderzoek

Stichting Open Doors heeft een onderzoeksafdeling die jaarlijks een ranglijst van landen met christenvervolging publiceert. Het bijeenbrengen van gegevens om die ranglijst samen te stellen is moeilijk. Gegevens van veldwerkers en contactpersonen ter plekke worden verzameld samen met gegevens van experts uit andere organisaties.
Er wordt gelet op:
  • wetgeving;
  • houding van de staat;
  • ruimte van de kerk om te werken;
  • incidenten tegen christenen;
  • vervolging door familie;
  • vervolging door sociale omgeving;
  • vervolging door gemeenschap.

Daling

Een daling op de ranglijst wekt niet meteen feestvreugde bij Open Doors. Het blijkt dat over de hele wereld christenvervolging toeneemt. Daling van een land op de ranglijst is dan ook in de meeste gevallen niet toe te schrijven aan een betere houding ten opzichte van christenen, maar aan een snellere stijging van andere landen. Iran en Oezbekistan verdwenen in 2012 uit de top tien, maar de situatie in die landen is voor christenen niet verbeterd. Open Doors put moed uit de daling van een land als China. In dat land is vooruitgang te zien, net als in Bhutan en Egypte. Bij sommige landen blijkt dat dit niet te maken heeft met een verbeterde situatie voor christenen, maar met een andere onderzoeksmethode van Open Doors. Dat maakt dat de daling van een land als Egypte met een korreltje zout moet worden genomen. In Egypte bijvoorbeeld, hebben vooral christenen die een moslimachtergrond hebben het zwaar. Islamisering lijkt in Egypte en in ook andere landen te groeien.

Syrië en Centers of Hope

In 2014 is de situatie in Syrië en Irak er niet beter op geworden voor christenen. Met het oprukken van Islamitische Staat moeten christenen zich uit de voeten maken. Sinds de zomer van 2014 vindt in deze twee landen een ware genocide plaats. De Syriërs bouwen sinds de verdrijving van Islamitische Staat hun land weer op de puinhopen van de oorlog op. Open Doors steunt de christenen in het gebied door de openstelling van Centers of Hope.

Christenvervolging in Nederland

Zelfs in Nederland komt christenvervolging voor. Het betreft dan christenvluchtelingen die naar Nederland zijn gevlucht en hier slachtoffer worden van bedreiging, discriminatie of geweld. Stichting Gave zette daarom 2018 een meldpunt op, samen met Open Doors en SDOK. Stichting Gave is een interkerkelijke stichting die vluchtelingen helpt. Stichting SDOK helpt vervolgde christenen.

Egypte

Legenda
A. Noord-Korea
B. Afghanistan
C. SomaliŽ
D. LibiŽ
E. Pakistan
F. Eritrea
G. Soedan
H. Jemen
I. Iran
J. India

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • OpenDoors.nl
  • Leeuwarder Courant
  • https://www.opendoors.nl/vervolgdechristenen/ranglijst-kaart/ geraadpleegd op 12 juli 2016
  • https://www.gave.nl/over-gave geraadpleegd op 21 juni 2020
  • https://www.sdok.nl geraadpleegd op 21 juni 2020

Reageer op het artikel "Christenvervolging in de wereld - Open Doors"

Infoteur: Piejet
Laatste update: 21-06-2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Geloof
Schrijf mee!