InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Activiste Irshad Manji

Activiste Irshad Manji

Activiste Irshad Manji Irshad Manji is met haar boek 'Het Islam dilemma' in een klap wereldberoemd geworden. Deze Canadese moslima is hét voorbeeld van een moderne, geintegreerde migrant. En de New York Times beschrijft haar als: "Osama Bin Laden's worst nightmare."

Jeugd en Opleiding

Irshad Manji werd in 1968 in Uganda geboren in een Indiase, Ismaili familie. In 1972 ontvluchtte de familie het regime van Idi Amin, die alle Aziaten uitzette. De familie kwam in Vancouver, Canada terecht. Daar bezocht Manji zowel reguliere scholen als madrasses (religieuze scholen). Manji behaalde een diploma aan de Universiteit van British Columbia in geschiedenis.

Werk

Manji is op vele fronten actief. Ze was de jongste editor van een Canadase krant, de Ottawa Citizen. Presenteerde en produceerde televisie-programma's, zoals QT, Queer TV, waarbij ze ook openlijk uitkomt voor haar eigen lesbische geaardheid. Ook produceerde ze een programma met verhalen over homosexuelen in de moslimwereld. In 2002 ging ze aan het werk bij Hart House aan de Universiteit van Toronto, waar ze haar boek 'Het Islam dilemma' schreef.

Kritiek op de Islam

In haar boek 'Het Islam dilemma' (The trouble with Islam, A muslim's call for reform in her faith, 2002), geeft ze ongezoute kritiek op de Islam en vooral op de huidige interpretatie van de religie. Ze verzet zich vooral tegen de behandelijk van homosexuelen, vrouwen en joden door sommige moslims. Ze noemt zichzelf een refusenik. Een woord dat voor het eerst gebruikt werd voor Russische joden die het verboden werd om te emigreren en later werd overgenomen voor Israëlische gewetensbezwaarden die weigerden dienst te doen op de bezette Westelijke Jordaanoever. Haar boek is in 26 landen verschenen, waaronder Pakistan, India en Libanon; het is vertaald in het Arabisch, Urdu en Farsi. Ook zijn er versies in die talen te vinden op het internet, voor mensen die het boek niet in hun eigen land kunnen krijgen.

Ijtihad

Manji propageert Ijtihad, de Islamitische traditie van kritisch denken, die door de tijd grotendeels verloren is gegaan. Ze geeft aan dat vooral moslims in het Westen gebruik kunnen maken van Ijtihad, omdat in het Westen moslims de vrijheid hebben om zonder angst voor de overheid hun mening te uiten.

Ook is Manji lid van de Moral Courage Program aan de New York University. Dit programma heeft als doel om mensen te steunen die zich verzetten tegen onrecht in hun eigen samenleving,

Israël

Manji heeft veel respect voor de staat Israël. Ze ziet het als een multicultureel land met een zeer vrije pers, open debat en zelf-kritiek.

Lof en bedreigingen

Haar boek heeft veel losgemaakt. Ze is er enorm voor geprezen, zowel door moslims als niet-moslims, maar heeft ook doodsbedreigingen ontvangen. Van Oprah Winfrey kreeg ze de 'Chutzpah Award' en een Indonesische krant noemde haar een van de drie moslima's die positieve veranderingen binnen de Islam op gang brengen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Activiste Irshad Manji"

Infoteur: Sasati
Laatste update: 03-04-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Islam moderne tijd
Schrijf mee!