InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Jehovah's getuigen

Jehovah's getuigen

Misschien heb je ze wel eens voor je deur zien staan: de Jehovah’s getuigen. Ga je met ze in gesprek of wimpel je ze af? Jehova’s getuigen zijn leden van een sekte die bekend staat om haar prediking aan de deur. Wat geloven Jehova’s getuigen en op welke principes is hun ideologie gebaseerd?

Wat geloven Jehovah’s getuigen?

Jehovah’s getuigen geloven dat zij de “ware” religie aanhangen. Alle andere religies komen uit de duivel voort. De lijn van de geschiedenis is terug te voeren tot Abel, de zoon van Adam en Eva. Sindsdien is er een ononderbroken lijn van Getuigen geweest.

Jezus is “Jehovah’s grootste Getuige”. De Bijbel wordt “het Boek door Jehovah’s Getuigen” genoemd. Typerend voor de geloofsgemeenschap is de overtuiging dat het letterlijke aantal van 144.000 zielen naar de hemel gaat. Dit zijn de “gezalfden”. Het restant van de Jehovah’s getuigen is deel van “de grote schare”. En de andere mensen? Die zullen volgens deze ideologie worden vernietigd.

God en Jezus Christus

Jehovah’s getuigen noemen hun goed Jehovah. Ze geloven niet in de Drie-eenheid. Ze zien Jezus Christus als Gods zoon, maar volgens hen maakt Hij geen deel uit van de Drie-eenheid. Hij is dezelfde persoon als aartsengel Michael. Een ander opmerkelijk verschil met het christendom, is dat Jezus volgens Jehovah’s getuigen aan een martelpaal of boom gestorven is, in plaats van dat hij de kruisdood stierf.

Leven na de dood?

Jehovah’s getuigen geloven niet dat er leven is na de dood, totdat een eventuele wederopstanding de persoon tot leven brengt. Het kan gaan om een hemelse opstanding, voor de 144.000 “gezalfden”. De rest van de gestorven personen zal een aardse opstanding ondergaan.

Evangelisatie

Jehovah’s getuigen verspreiden de boodschap van Jehovah via huis-aan-huis prediking. Dat wordt “velddienst” of “getuigeniswerk” genoemd. Het doel is om de mensheid te bekeren, maar ook om “een slachtoffer van lof” voor Jehovah te brengen. Een Jehovah getuige moet verantwoording afleggen van zijn evangelisatieactiviteiten door maandelijks een rapportageformulier in te vullen.

De Wachttoren

De Wachttoren is het lijfblad van de Jehovah’s getuigen. Het is een van de tijdschriften met het grootste oplagecijfer ter wereld. Tijdens hun bekende huis-aan-huis predikingen zullen ze dan ook gewapend zijn met dit tijdschrift.

Feestdagen

Jehovah’s getuigen richten hun leven op een sombere manier in. Feesten zijn uit den boze. Het Avondmaal is de enige religieuze feestdag binnen hun kring. Kerkelijke feestdagen, zoals Kerst en Pasen, worden niet gevierd, omdat ze van oorsprong heidens zouden zijn. Ook verjaardagen, Oud en Nieuw en andere feestdagen laten de sekteleden aan zich voorbij gaan.
Gerelateerde artikelen
Jehova’s Getuigen en hun congressenElk jaar in de maand juli of augustus komen duizenden Jehova’s getuigen samen tijdens een meerdaags congres in de grote…
Congres Jehova’s Getuigen in Assen in 2011Jehova’s uit Nederland kwamen in augustus bijeen in Assen voor het jaarlijkse congres. Het Jehova’s congres voor het noo…
Jehovah’s getuigen in de Tweede WereldoorlogJehovah’s getuigen werden tijdens de Tweede Wereldoorlog fanatiek vervolgd. Zodra de nazi’s aan de macht kwamen, verbode…
Jehovah's GetuigenDe Kerkgenootschap van de Jehovah's Getuigen heet officieel de Christelijke Gemeente van Jehovah's Getuigen. Ze staan me…
Gebruiken rond sterven en dood: Jehovah's GetuigenGebruiken rond sterven en dood: Jehovah's GetuigenJames Taze Russell heeft in 1875 de beweging van de Jehovah's Getuigen gesticht. Nog steeds wordt de beweging centraal v…
Bronnen en referenties
  • www.jehovahs-getuigen.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Jehovah's getuigen"

Reacties

Papillon (infoteur), 02-10-2013 09:28 #2
Ik ben zelf geen Jehovah's getuige, maar van dit artikel druipt de subjectiviteit af. Dat Jehovah's getuigen bijvoorbeeld geen feestdagen vieren is waar, maar dat zij hun leven op een sombere manier inrichten hoeft totaal niet het geval te zijn. Feesten zijn ook zeker niet uit den boze. Zij vieren het huwelijk en hun trouwdag vaak wel uitbundig en de meeste organiseren net zo vaak een feestje/activiteit als ieder ander mens.

'Verantwoording afleggen' voor getuigeniswerk is ook niet de juiste benaming. Dit is, als het goed is, slechts een administratieve aangelegenheid.

Dat de 'andere mensen' worden vernietigd, ligt ook wat genuanceerder.

Ik ben hier niet om Jehovah's getuigen te verdedigen want ik ben het zelf met grote delen van hun leerstelling niet eens (sterker nog, ik ben helemaal niet gelovig), maar als je een artikel schrijft, schrijf dan een objectief artikel. Niet een artikel wat gebaseerd is op de mening van één afvallige en wat een zeer negatieve toon heeft. Ik zie hier bijvoorbeeld nergens zaken staan zoals het feit dat Jehovah's getuigen niet in oorlog gaan? Het lijkt me een van de hoofdpunten uit hun leerstelling. Al de aangehaalde zaken liggen genuanceerder en zouden meer gemotiveerd moeten worden. Ik zie niet in wat voor nut het heeft meer negativiteit te creëren.

Een meer praktische noot: soms schrijf je 'Jehovah' zonder h en soms met.

Rockchild, 22-05-2013 13:47 #1
Helaas refereert u naar een site, van een meneer of mevrouw die het geloof van de getuigen heeft gelaten.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 07-10-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Reacties: 2
Schrijf mee!