InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 182: Waarom? Daarom! Leviticus 23:28

Torastudie 182: Waarom? Daarom! Leviticus 23:28

Torastudie 182: Waarom? Daarom!  Leviticus 23:28 Rabbijn Tzvi Freeman van de Chabad site in de VS heeft een artikel geschreven over zaken die de mens niet kan verklaren. Dat zijn er vele. Wat betreft religie gaat het om vragen zoals 'Waarom bestaat God?' en 'de vrije wil van de mens'. Wat betreft die eerste vraag zou een antwoord daarop geen recht doen aan de God van Israël die ondefinieerbaar is. Hij zou dan het product zijn van ons brein. Maar God is niet slechts intelligentie. Hij schiep de intelligentie uit het niets. Ook de vrije wil kunnen we niet verklaren, anders is het geen vrije keuze meer. Vrije wil betekent kiezen zonder oorzaak. Niet omdat het beter, noodzakelijk of logisch is. Waarom? Daarom!

Het Uitverkoren volk de onverklaarbare relatie tussen God en het Joodse volk

Tzvi Freeman beschrijft hoe de Lubavitcher Rebbe het concept van 'Uitverkoren volk' verklaart. Andere volken zijn een rationele relatie met God aangegaan. [Etsel: Denk bijvoorbeeld aan het christendom waarin beweerd wordt dat God Jezus naar de aarde zond om de mensen van hun zonden te verlossen. Dit is een rationele verklaring (ondanks dat die volgens de Tora verder niet klopt). Zou Jezus namelijk geen zonden vergeven dan geloven christenen niet in Jezus.]

De relatie die het Joodse volk met God onderhoudt gaat boven rationaliteit uit. Het gaat om een relatie die uit geheel vrije keuze is ontstaan. Het is volstrekt onduidelijk waarom God het Joodse volk heeft uitverkoren en geen ander volk. Er kunnen hiervoor geen motieven gevonden worden. Joden zijn geen betere of slimmere mensen dan niet-Joden. Het heeft ook niets te maken met de aartsvaders. God had Zijn keuze al gemaakt vóór de Schepping. Waarom? Daarom! Ook is onduidelijk waarom het Joodse volk voor God kiest. God is goed voor het Joodse volk, maar straft het volk ook hard en vaak. Er gebeuren ook allerlei onverklaarbare zaken [Etsel: Denk bijvoorbeeld aan de Holocaust en het Joodse lijden in het algemeen]. Toch hebben Joden met heel hun hart voor God gekozen, geloven zij er heilig in dat God goed is en willen ze God niet verlaten. Waarom? Daarom!

Juist omdat er geen reden is om de relatie tussen God en het Joodse volk te verklaren, is deze relatie zo enorm sterk en kan die eeuwig blijven bestaan. Er zijn namelijk geen grenzen. Zouden er wel grenzen zijn (dus rationele gronden) dan is de relatie zo sterk als die rationele gronden toelaten. Dat is dus veel minder krachtig dan wanneer er geen grenzen zijn.

Het sterkst komt de relatie tussen God en het Joodse volk tot uiting tijdens Jom Kippoer (Grote Verzoendag) waarbij God de Joden hun zonden vergeeft en de Joden elkaar vergeven. Zo zijn God en de Joden met elkaar verbonden. Waarom? Daarom!

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

In de discussie over de vraag of God wel of niet bestaat zeggen sceptici dat God niet bestaat omdat Hij niet verklaarbaar is. Ze hanteren hierbij het loze argument 'meten is weten'. Zolang God niet rationeel verklaard kan worden bestaat God volgens hen niet. Dit is een loos argument omdat een gedefinieerde god het product is van onze brein. Ons verstand is beperkt en dus leidt dat per definitie tot een eindige c.q. beperkte god. Dat is niet de God van Israël waar de Tora over spreekt. De God van Israël kan nooit rationeel verklaard worden door de mens. Het enige wat we van Hem weten via de Tora is dat Hij Eén is en dus de enige Waarheid die bestaat. In de Messiaanse tijd zal voor ieder mens volstrekt duidelijk zijn dat God bestaat omdat de wereld dan Goddelijk is en elk mens kennis en bewustzijn heeft van God. Maar waarom God bestaat zal altijd onduidelijk blijven. God bestaat omdat Hij bestaat. Overigens is voor de mens ook helemaal niet relevant om te weten waarom God bestaat. Het gaat er slechts om dat we een relatie met God aangaan uit vrije wil. Dat is het doel van de Schepping. Joden doen dit via naleving van de Tora en niet-Joden via naleving van de Noachidische geboden. Zo kan de Schepping vervolmaakt worden. In de volmaakte Schepping blijven de mensen God gewoon dienen. De Schepping heeft God voor Zijn schepsels gemaakt. Hij doet dit uit liefde. Waarom? Daarom!

Samenvatting - vragen

  1. Waarom is een onverklaarbare relatie met God sterker dan een verklaarbare?
  2. Noem voorbeelden van de Joodse godsdienst die onverklaarbaar zijn.
  3. Waarom kunnen we nooit verklaren waarom God bestaat?
  4. Wat is de enige plicht van de mens? Waarom bestaat die plicht en waarom geschiedt dat uit vrije wil?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Torastudie 182: Waarom? Daarom! Leviticus 23:28"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!