InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > De doodstraf binnen het Jodendom en in Israël

De doodstraf binnen het Jodendom en in Israël

De doodstraf binnen het Jodendom en in Israël Over de doodstraf is altijd veel controversie. Zo werd bijvoorbeeld Saddam Hoessein de doodstraf opgelegd. De Verenigde Staten, die zelf ook de doodstraf hebben, waren voor, maar de EU was tegen. In de Tora wordt veel aandacht besteed aan Sedom en Gomorra. Abraham houdt een vurig pleidooi om de steden te redden. Maar G'd vernietigt uiteindelijk de twee plaatsen. Hoe kijkt het Jodendom aan tegen de doodstraf? En hoe is de situatie in het moderne Israël? Tot nu toe heeft alleen Adolf Eichmann de doodstraf gekregen. Maar er gaan anno 2017/2018 ook stemmen in Israël op om de doodstraf op te leggen voor terroristen als afschrikkingsmiddel. Er wordt in de Knesset over een wetsvoorstel gestemd. Het Opperrabbinaat is tegen omdat het tegen de Joodse wet is. Bij de veiligheidsdiensten bestaat ook weerstand omdat men vreest dat dit tot kidnapping van Israëliërs zal leiden.

De doodstraf

De doodstraf is in sommige landen een door de rechter opgelegde straf. De uitvoering ervan heet executie. De ter dood veroordeelde wordt meestal een tijd in de dodencel vastgehouden. De executie vindt op een speciale plek plaats. Dit gebeurt volgens een bepaald protocol door een bevoegd persoon. Voorbeelden van de doodstraf zijn een dodelijke injectie, de elektrische stoel en een vuurpeloton.

Voorstanders en tegenstanders

Er is heel wat te doen om de doodstraf. Voorstanders vinden het een afschrikwekkende methode. Het voorkomt herhaling en de dader moet maar de consequenties dragen. Bovendien is het goedkoper dan een levenslange gevangenisstraf. Tegenstanders vinden de doodstraf te zwaar. Er is nooit aangetoond dat het afschrikwekkender zou werken. Bovendien kunnen gerechtelijke fouten zijn gemaakt en kan het met de doodstraf niet meer rechtgezet worden. Het zou ook niet goedkoper zijn omdat de processen al veel geld kosten. Daarnaast moet een straf er zijn om van te leren en dat kan niet bij de doodstraf.

De Joodse visie

Hoe staat het Jodendom tegenover de doodstraf? In de Bijbel staat: "Wie het bloed van mensen vergiet, zijn bloed zal door de mensen vergoten worden. Want G’d heeft de mens naar Zijn beeld gemaakt". De doodstraf lijkt een dwingende noodzaak. Voorstanders menen dat het respect voor menselijk leven meebrengt, dat de mens niet zomaar gedood kan worden. Echter in de Tora vindt niet altijd de doodstraf plaats na een moord. Kaïn, David en Achab worden wel gestraft maar niet met de dood. Het Sanhedrien (Joods gerechtshof) te Jeruzalem was reeds 40 jaar vóór de verwoesting van de Tempel in het jaar 70 gestopt met het toepassen van de doodstraf (vergelijk Nederland pas in 1870)

In de Talmoed wordt de doodstraf nauwelijks gehanteerd. Zo wordt de wet van 'de weerspannige zoon' in de Talmoed besproken (Babylonische Talmoed Sanhedrien 68b-72a) maar op het eind wordt geconcludeerd dat het geval van 'de weerspannige zoon' nooit is voorgekomen en ook nooit zal voorkomen. Deze wet werd alleen voor studie gebruikt. In de praktijk werd deze niet toegepast. Toch is Rabbi Jonatan tegen en stelt: "Ik heb een weerspannige zoon gezien en op zijn graf gezeten". In de Babylonische Talmoed Sanhedrien 51b wordt het bestuderen van de doodstraffen vergeleken met het bestuderen van de offers, die ook in de praktijk niet meer uitgevoerd worden. In de Misjna Makkot (1:10) staat dat een Sanhedrien (Joodse rechtbank), dat iemand één keer per zeven jaar ter dood veroordeelt, als een bloedbank wordt beschouwd. Maar er zijn ook rabbijnen die helemaal tegen zijn. Rabbi Sjimon ben Gamli'eel stelt echter dat dit averechts zou werken: "Met zo een opstelling zouden er veel moordenaars onder Israël zijn".

In de Middeleeuwen is de doodstraf onder Joodse rechtbanken in Spanje nog weleens toegepast. Maar de Joodse geleerde Maimonides was tegen.

De situatie in Israël

In het huidige Israël is alleen nazi-oorlogsmisdadiger Adolf Eichmann ter dood veroordeeld. Dit was een uitzondering. Er bestaat geen doodstraf in Israël. Toch zijn er politici die de doodstraf willen invoeren voor Palestijnse terroristen. Een eerste lezing in de Knesset van een wetsvoorstel inzake de doodstraf voor terroristen op 3 januari 2018 is met een kleine meerderheid aangenomen. Verenigd Tora Jodendom heeft zich van stemming onthouden omdat het er niet in slaagde een overeenkomst met minister van defensie Avigdor Lieberman te sluiten over een ander stuk wetgeving dat door de Shas-partij was voorgesteld.

De Sefardische Opperrabbijn van Israël, Rabbijn Yitzhak Josef, sprak zich op 6 januari 2018 uit tegen de doodstraf n.a.v. een wetsvoorstel om de doodstraf in te voeren voor terroristen. Volgens de Kikar Shabbat-website waarschuwde Rabbijn Joseef in zijn wekelijkse shioer (Torah les) dat als de wet wordt goedgekeurd, dit Joden in gevaar zou kunnen brengen, niet alleen in Israël maar ook over de hele wereld, omdat het zou betekenen dat Joden die terroristische aanslagen zouden plegen ook ter dood gebracht zouden worden, wat tegen halacha (Joodse wet) zou zijn. Ook een voormalig hoofd van de binnenlandse veiligheidsdienst Shin Beth, Yoram Cohen, sprak zich al eerder uit tegen de doodstraf. Hij is van mening dat dit zal leiden tot kidnapping van Israëliërs.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De geschiedenis van de doodstrafDe doodstraf bestaat al heel lang, duizenden jaren, in die jaren heeft de doodstraf een vorm van transformatie doorgemaa…
Het recht op leven in het EVRMHet recht op leven is als mensenrecht zo evident dat het soms gewoon over het hoofd wordt gezien. Toch zijn er een aanta…
Amerikaanse rechtsstaat; de doodstrafDe rechtsstaat in Nederland is erop gebouwd om mensen weer “beter” te maken en terug te laten keren in de maatschappij,…
Doodstraf in AmerikaDe doodstraf is al geruime tijd een hot topic, in dit artikel wordt belicht waarom men dit beter afschaft.
Geschiedenis Jodendom: Talmoed - Joodse godsdienstGeschiedenis Jodendom: Talmoed - Joodse godsdienstDe Talmoed geleerden brachten met hun methoden en Bijbelse voorschriften systeem aan in de Joodse handelingen. Voor de J…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • Wikipedia
  • Rabbijn R. Evers
  • Former Shin Bet head opposes death penalty for terrorists - INN
  • Chief Rabbi speaks out against death penalty for terrorists - INN

Reageer op het artikel "De doodstraf binnen het Jodendom en in Israël"

Reactie

July Bernard, 25-02-2011 22:54 #1
De doodstraf is volgens mij geen oplossing. Doodstraf kan enkel ter sprake komen bij opzettelijke misdrijven met dodelijke afloop en dan nog vind ik dit een vorm van het zichzelf moreel verlagen tot het niveau van de moordenaar die men wil executeren. Het slachtoffer zou het misschien zelf ook nooit gewild hebben… Ik ga akkoord met de gangbare Joodse visie waar men de doodstraf niet toepast. Trouwens de rechter is zelden diegene die de straf werkelijk uitvoert…

Infoteur: Etsel
Laatste update: 07-01-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Jodendom
Reacties: 1
Schrijf mee!