InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Particpatiewet voegt bijstand en Wajong samen

Particpatiewet voegt bijstand en Wajong samen

Particpatiewet voegt bijstand en Wajong samen De Participatiewet, de regeling die de Wajong en bijsttand samenvoegt, wordt per 1 januari 2015 ingevoerd. Alle Wajong'ers worden herkeurd. De Wajong blijft alleen toegankelijk voor mensen die volledig en duurzaam arbeidsongeschikt zijn.

Wat is de Participatiewet?

De Participatiewet is een regeling waarin de huidige bijstand (WWB), Wajong en sociale werkvoorziening worden samengevoegd. Het uitgangspunt van de wet is dat werken boven een uitkering gaat. Iedereen die kan werken, moet aan het werk. Vorig jaar werd er een soortgelijk wetsvoorstel gelanceerd, onder de naam Wet werken naar vermogen.

Gevolgen Participatiewet

De Participatiewetheeft ook gevolgen voor bestaande gevallen in de bijstand, sociale werkvoorziening en Wajong. Zo is er sprake van een herkeuring van alle Wajong’ers. De Wajong blijft dan alleen toegankelijk voor mensen die volledig en duurzaam arbeidsongeschikt zijn. De bijstandsuitkering is niet alleen lager dan een volledige Wajong-uitkering, ook gelden er strengere eisen, zoals een vermogenstoets. Ook telt het inkomen van de partner mee.

Het verhogen van de arbeidsparticipatie is een belangrijke doelstelling binnen de Participatiewet. Maar het achterliggende motief is ook het realiseren van bezuinigingen. De kosten dreigen onhoudbaar te worden. Met name de grote instroom in de Wajong is een probleem. De bezuiniging bedraagt 1,2 miljard euro.

Bezuinigingen

Het ligt voor de hand dat de Participatiewet wordt ingevoerd, met het oog op de 6 miljard aan extra bezuinigingen die Nederland dit jaar moet realiseren. Het begrotingstekort mag dan niet boven de 3% uitkomen, conform de afspraken die in Europa zijn gemaakt.

Participatiewet invoeren in 2015

Er is wel veel politiek draagvlak voor een integrale regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt. Waarschijnlijk zal de Participatiewet worden doorgevoerd in 2015. Het is de bedoeling dat gemeenten mensen met een arbeidsbeperking onder hun hoede nemen en naar passend werk begeleiden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid

Reageer op het artikel "Particpatiewet voegt bijstand en Wajong samen"

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 14-07-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Schrijf mee!