InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Paspoorten en identiteitsbewijzen voor kinderen

Paspoorten en identiteitsbewijzen voor kinderen

Per 26 juni 2012 is een bijschrijving van een kind op een paspoort niet meer geldig. Vanaf die datum moeten alle kinderen, ongeacht de leeftijd, beschikken over een eigen paspoort of identiteiskaart als zij naar het buitenland reizen. Waarom verandert de bestaande regeling en wat zijn de gevolgen voor de ouders en kinderen? En vanaf welke leeftijd zijn kinderen verplicht altijd een identiteitsbewijs of paspoort bij zich te dragen?

Verandering van de bestaande regeling

Het besluit om kinderbijschrijvingen in paspoorten af te schaffen is al in 2009 genomen door de Europese Unie. Het besluit heeft te maken met vastgestelde normen ten aanzien van veiligheid en ten aanzien van biometrische gegevens in het paspoort. Biometrische gegevens zijn unieke, persoonsgebonden kenmerken waarmee de identiteit van een individu is te controleren. Zowel de nieuwe paspoorten als identiteitsbewijzen bevatten twee van deze zogenaamde biometrische kenmerken, namelijk een gezichtsopname en een vingerafdruk. Deze gegevens worden opgeslagen in een chip op het reisdocument, waardoor beter is te controleren of het document écht is en ook daadwerkelijk toebehoort aan de gebruiker.

Vanaf 26 juni 2012 is het voor alle kinderen in Nederland verplicht een eigen paspoort of identiteitsbewijs te hebben om ofwel naar het buitenland te kunnen reizen, ofwel vanuit het buitenland weer naar Nederland te kunnen terugreizen. Daarbij maakt het niet uit of de buitenlandse reis binnen of buiten Europa plaatsvindt.

Omdat de nieuwe regeling in 2009 al is aangekondigd zijn er de afgelopen jaren al minder kinderbijschrijvingen op reisdocumenten aangevraagd. In 2008 en 2009 werden nog rond de 500.000 kinderbijschrijvingen aangevraagd. In 2011 waren dit er nog slechts 24.016.

Wat zijn de gevolgen voor de ouders en kinderen?

Op dit moment staan er nog zo'n 850.000 kinderen bijgeschreven in het paspoort van hun ouders. 350.000 van deze kinderen hebben inmiddels daarnaast ook een eigen identiteitskaart of paspoort. Toch blijft er nog een aanzienlijk aantal van 500.000 kinderen over, die nog niet beschikken over een eigen identiteitskaart of paspoort. Ouders van wie hun kind nog staat bijgeschreven, krijgen een brief van de overheid met het verzoek zo snel mogelijk een reisdocument voor het kind aan te vragen, als ze van plan zijn met het kind naar het buitenland af te reizen.

De kosten voor een paspoort zijn maximaal 48,73. Het jeugdtarief voor de Nederlandse Identiteitskaart bedraagt 30.
Als een kind niet meer staat bijgeschreven op het paspoort van de ouder, kan het voorkomen dat bij bepaalde landsgrenzen extra gecontroleerd wordt of er tussen de meereizende ouder en het kind daadwerkelijk een ouder-kindrelatie bestaat. Dat gebeurt wanneer de ouder en het kind een andere achternaam hebben. Dit geldt bij landen die vallen buiten het Schengenverdrag, dus in ieder geval alle landen buiten Europa. Het doel van deze extra controle is het tegengaan van kindontvoeringen. Een aantal landen eist van de meereizende ouder bewijsstukken of een verklaring waaruit blijkt dat hij of zij echt de gezaghebbende ouder of voogd is van het kind. De ambassade of consulaat van het betreffende land kan hierover meer informatie verschaffen. Binnen Nederlands grondgebied kan de Koninklijke Marechaussee bij twijfel de gemeentelijke basisadministratie raadplegen, waarin vermeldt staat wie de ouders zijn van het kind of bij wie het ouderlijk gezag ligt. Ook kan een ouder in zijn of haar paspoort de naam van de partner laten opnemen. Als de achternaam van deze partner hetzelfde is als die van het meereizende kind, dan zal de controle veelal sneller verlopen.

Vanaf welke leeftijd is het verplicht om ook in eigen land een paspoort of identiteitsbewijs te hebben?

Uit hoofde van de identificatieplicht is het voor kinderen vanaf 14 jaar verplicht een eigen paspoort of identiteitskaart te hebben. Voor het aanvragen van een identiteitskaart hebben kinderen tot 12 jaar toestemming nodig van allebei de ouders. Voor het aanvragen van een paspoort is deze toestemming vereist voor kinderen tot 18 jaar. Als een van beide ouders weigert toestemming te verlenen voor het aanvragen van het identiteitsbewijs of het paspoort, dan is het advies daarover contact op te nemen met de eigen gemeente. Eventueel kan vervangende toestemming worden gevraagd via de Kinderrechter.
© 2012 - 2019 Multivalue, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat kost een paspoort?Wat kost een paspoort?Een paspoort aanvragen of verlengen voor alle gezinsleden kan flink in de papieren lopen. De tarieven kunnen van gemeent…
Paspoort kind 2019 aanvragenPaspoort kind 2019 aanvragenEen nieuw paspoort aanvragen in 2019? Vanaf 26 juni 2012 is de bijschrijving van een kind in uw paspoort als ouders niet…
Paspoort op tijd aanvragenReizigers naar het buitenland hebben in veel gevallen meerdere reisdocumenten nodig. Allereerst een pas of in sommige la…
Reizen: wanneer heb je een paspoort en een visa nodig?Reizen: wanneer heb je een paspoort en een visa nodig?Wanneer heb je een paspoort nodig? Dat is de vraag die mensen stellen als ze plannen maken om naar het buienland te reiz…
Identificatieplicht NederlandIdentificatieplicht NederlandDe identificatieplicht in Nederland geldt voor iedereen vanaf de leeftijd van 14 jaar. Dit houdt in dat iedereen vanaf d…
Bronnen en referenties
  • http://www.rijksoverheid.nl

Reageer op het artikel "Paspoorten en identiteitsbewijzen voor kinderen"

Infoteur: Multivalue
Gepubliceerd: 14-03-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Schrijf mee!