InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Wetswijziging WWB

Wetswijziging WWB

Het is 2012 en niemand is het ontgaan dat vanaf dit jaar het kabinet drastische bezuinigingen doorvoert, zo ook een wijziging in het WWB (wet werk en bijstand). In 2013 wil de regering uiteindelijk de nieuwe wet (wet werk naar vermogen) invoeren die het mogelijk maakt veel te bezuinigen en mensen die aan het werk kunnen ook daad werkelijk aan het werk te krijgen.

Toelichting

Op dit moment heerst er veel werkloosheid en durven veel bedrijven contracten van hun medewerkers niet te verlegen of nemen ze geen nieuw personeel aan. Hierdoor heerst er grote werkloosheid. Ook kan het komen doordat een bedrijf noodgedwongen moet bezuinigen of zelfs in faillissement valt. Maar de mensen die thuis zitten en geen of beperkte recht op een WW uitkering hebben, komen in een bijstandssituatie (WWB) die gelijk staat als de norm voor het minimaal te besteden bedrag aan vaste lasten, dit zit volgens sommigen rond de armoede grens.

Om alvast te wennen aan de situatie in 2013 waarbij de werk werk naar vermogen wordt ingevoerd, worden er dit jaar al bezuinigen gedaan in de vorm van enkele wijzigingen omtrent de WWB. De wijzigingen treft u hieronder opgesomd met een korte inhoud.

Veranderingen op een rijtje

Wet investeren in jongeren

Wet investeren in jongeren vervalt. Dit is de WIJ. Dit betekend dat een ieder die een WIJ uitkering had in 2011, overgaat naar de WWB. Mensen die in deze situatie zitten zullen in juli 2012 geheel over zijn. Mocht iemand onder de 27 jaar zijn en in 2012 een uitkering willen aanvragen, dan wordt dit gezien als een aanvraag voor de WWB. Er zal voor de WWB dan een plan van aanpak worden gemaakt om te zorgen dat u zo snel mogelijk aan het werk bent of een opleiding gaat volgen.

WWB onder de 27 jaar

Met de afschaffing van de WIJ veranderd ook de aanvraag WWB in 2012. Ben je nog geen 27 jaar en wil een aanvraag voor bijstandsuitkering indienen, dan dien je er rekening mee te houden dat je de eerste vier weken op zoek moet naar werk of een opleiding. In die tijd kun je geen uitkering aanvragen of ontvangen. Heb je na deze vier weken geen werk of opleiding gevonden, pas dan kun je een aanvraag indienen. Je hebt de eerste vier weken geen recht op een uitkering (ook niet met terugwerkende kracht).

Huishoudinkomenstoets

Wat een drastische verandering is, is het terugdringen van meerdere uitkeringen per huishouden. Er kan in een huishouden maar één bijstandsuitkering worden aangevraagd. Dit houdt in dat per 1 juli 2012 alle huishoudens met meerdere uitkeringen opnieuw getoetst worden en een gezamenlijke uitkering krijgen. Wanneer zoon nog thuis woont en vader verdient bijvoorbeeld 1.500,- netto per maand, dan kan het gezin geen aanvraag indienen en dient de vader de zoon te onderhouden. Een uitkeringen kan dus niet meer per persoon worden aangevraagd, maar als een gezamenlijk huishouden.

Onder een gezin wordt verstaan: vader, moeder, minderjarige kinderen, meerderjarige kinderen die nog thuiswonend zijn en andere gezinsleden als opa en oma of een schoonzoon. Wanneer een van hun een aanzienlijk vermogen heeft, is het versterken van een uitkering vaak niet redelijk en zal dit huishouden zich moeten redden van het inkomen van vermogend huislid.

Tegenprestatie

Wanneer u een uitkering heeft kan vanaf 1 januari 2012 verplicht worden gesteld dat u een tegenprestatie verricht voor het ontvangen van een uitkering. Dit moeten werkzaamheden zijn die nuttig zijn voor de maatschappij en worden dan ook opgelegd. Bij deze tegenprestatie wordt er uiteraard gekeken naar de omstandigheden en u kunt ook zelf een tegenprestatie aangeven. Dit kan bijvoorbeeld zijn: de stoep schoonmaken op een kermis.

Vakantieduur

Vanaf 1 januari 2012 mag u maximaal vier weken voor vakantie in het buitenland doorbrengen met behoud van uw uitkering. U meld de vakantie ten minste vier weken van tevoren bij uw werkplein.

2013

Dit is een kleine greep uit de verandering voor de WWB, maar die zeer belangrijk zijn. Vanaf 2013 gaat de Wet werk naar Vermogen in. Dit jaar maakt het kabinet de eerste stappen naar de bezuiniging. In het kort komt het erop neer dat vanaf 2013 het volgende wordt gesteld: wie kan werken, wordt geacht zo veel mogelijk in zijn eigen onderhoud te voorzien. Iedereen die kan werken valt onder dezelfde regels, namelijk de regels die gelden in de bijstand. Werkgevers krijgen ondersteuning om makkelijker mensen met een arbeidsbeperking aan te kunnen nemen.
© 2012 - 2019 Edwin666, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bijstand 2012 en 2013 omlaagBijstand 2012 en 2013 omlaagDe bijstand 2012 wordt gekort en de bijstand 2013 ook. De inkomenstoets in 2013 gaat met het Lenteakkoord niet meer door…
Uitkering WWB berekenen: hoeveel geld krijg ik?Uitkering WWB berekenen: hoeveel geld krijg ik?Wat zijn de normen in het kader van de Wet Werk en Bijstand (WWB) in 2012? Wanneer heb je recht op bijstand? Hoeveel gel…

Reageer op het artikel "Wetswijziging WWB"

Reacties

E. Overweg, 31-12-2012 11:56 #3
Hallo,

mij is verteld dat de wwb voor jongeren onder 27 jaar per 1 januari 2013 weer veranderd, maar kan het hier nergens vinden? is dat zo?
situatie is moeder met zw uitkering en 20 euro aanvulling sociale dienst. dochter vandaag 22 jaar geworden maar geen inkomen en nog geen werk gevonden.
verder wordt de studiefinanciering vanaf 2013 een lening, dan is het toch niet terecht dat er geeist wordt dat ze een opleiding gaat volgen, vanwege de studiefinanciering, maar dat is een lening die terug betaald moet worden?
Hoe zit dat nu precies?

alvast bedankt.

Roger Op de Kamp, 12-12-2012 11:42 #2
Goedenmorgen,
Ik heb een vraag: Ik woon met mijn vriendin & 2 dochters bij mijn moeder, wij huren de hele aanbouw van haar huis waar wij huur, water, gas elektriciteit enz. voor betalen maandelijks en wij doen onze eigen boodschappen en huishouden. Kom ik in aanmerking voor een bijstandsuitkering of wordt er naar het inkomen van mijn moeder gekeken, die full time werkt? Mijn moeder heeft gehoord dat de wet dat er naar het gezamenlijke huishouden/ gezinsinkomen is veranderd per 1 juni of 1 juli 2012 en dat deze niet meer van kracht is. Graag ontvang ik antwoord van U. Alvast Bedankt Reactie infoteur, 12-12-2012
Hoi,

Ja deze wet is volgens mij gewijzigd en ik zal dit veranderen. Tenminste, dat is de laatste informatie die ik ontvangen heb.
Of u in aanmerking komt voor een uitkering kan ik niet beoordelen, daarvoor kunt het beste een aanvraag bij uw gemeente (werkplein/uwv) doen. Zij kunnen beoordelen of u er recht op heeft. Mocht u dit doen, wilt u mij dan even laten weten hoe dit is afgelopen? Ben ik ook gelijk weer op de hoogte.

Annette Cillessen, 06-12-2012 12:12 #1
Hallo

Mijn zoon van 18 jaar verdient geld op zijn bbl opleiding. Wordt dit mee geteld bij mijn uitkering De gemeente wil me namelijk die 10% toeslag afpakken.

Mvg a.Cillessen Reactie infoteur, 06-12-2012
Volgens mij worden jullie als gezin gezien en wordt daarbij het gezinsinkomen berekend. Het kan inderdaad zijn dat u daardoor gekort wordt. Om dit precies na te gaan, zou u het beste deze website kunnen raadplegen. Wellicht krijgt u daar antwoord op uw vraag. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand

Infoteur: Edwin666
Gepubliceerd: 11-01-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Reacties: 3
Schrijf mee!