InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > WWB (bijstand) 2012 & WIJ 2012

WWB (bijstand) 2012 & WIJ 2012

WWB (bijstand) 2012 & WIJ 2012 In 2012 zal er een aantal veranderingen plaatsvinden met betrekking tot de WWB (bijstand) en WIJ. Zo wordt de WIJ in 2012 afgeschaft als aparte regeling. De WIJ (Wet Investeren in Jongeren) was bedoeld voor jongeren onder de 27 jaar die een bijstandsuitkering aanvroegen. Die regeling wordt nu samengevoegd met de WWB. De WWIK verdwijnt. Bijstand voor inwonenden wordt afgeschaft. Het gezamenlijk huishoudinkomen wordt beoordeeld. De belangrijkste wijzigingen van de WWB en de WIJ in 2012.

Wet werken naar vermogen

De WWB wordt in 2012 aangescherpt en zal per 1 januari 2013 worden overgeheveld naar de Wet werken naar vermogen (WWNV), net als de Wajong en de WSW. De WWNV zal door gemeentes worden uitgevoerd. De nadruk ligt op arbeidsparticipatie. Mensen dienen zoveel mogelijk in hun eigen levensonderhoud te voorzien.
WWB (bijstand) 2012: veranderingen

Bijstand inwonend 2012

De bijstand voor inwonenden verdwijnt. De inkomenstoets voor de WWB wordt aangescherpt en zal gelden voor het hele huishouden. Het inkomen van meerderjarige thuiswonende kinderen wordt ook onder de loep genomen. Dat geldt ook voor de vermogenstoets. Het hele gezin, ongeacht het aantal leden, moet samen bijstand aanvragen.

Bijstand en eigen vermogen 2012

Het inkomen van alle inwonenden telt mee. Ouders kunnen worden gekort op de bijstandsuitkering als hun kinderen te veel verdienen. Mensen die een bijstandsuitkering aanvragen, mogen maximaal c.a. 5.000 aan eigen vermogen (spaargeld, auto) bezitten.

Veranderingen bijstand 2012

Een overzicht van de overige wijzigingen met betrekking tot de WWB.

Bijstand & studiefinanciering

In 2012 wordt er een groter deel van het inkomen uit studiefinanciering gekort op de bijstandsuitkering.

Tegenprestatie voor vermogen

In ruil voor een bijstandsuitkering komt de wettelijke plicht tot een tegenprestatie naar vermogen. Gemeenten mogen cliënten dwingen om een aantal uren per week te werken als tegenprestatie voor de WWB uitkering.

Huisbezoek bijstand

Bijstandsgerechtigden zijn verplicht om hun medewerking te verlenen bij een huisbezoek. Niet meewerken leidt tot afwijzing van de aanvraag of beëindiging van de uitkering.

Bijstand & vakantie

De tijd die iemand met behoud van de bijstandsuitkering op vakantie mag, wordt ingekort tot vier weken.

Bijstandsfraude

De fraudebestrijding wordt aangescherpt. Vanaf 2012 zijn gemeentes verplicht om fraudeschulden terug te vorderen. Recidiverende fraudeurs worden voor drie maanden uitgesloten van het recht op bijstand.

WIJ 2012 verdwijnt

De Wet Investeren in Jongeren verdwijnt. Jongeren tot 27 jaar die zich melden voor een bijstandsuitkering, moeten vier weken zelf naar een baan zoeken en kijken of zij regulier onderwijs kunnen volgen. Na de vier weken kan de aanvraag voor een WWB uitkering worden ingediend.

WWIK verdwijnt in 2012

De Wet werk en inkomen voor kunstenaars verdwijnt. Kunstenaars die onvoldoende inkomen hebben om in hun levensonderhoud te voorzien, kunnen een beroep doen op de bijstand.
Gerelateerde artikelen
Hoogte bijstandsuitkering 1 januari 2012De bedragen voor de bijstandsuitkering vanaf 1 januari 2012, voor alleenstaanden, alleenstaande ouders en samenwonenden/…
Krediethypotheek en bijstandKrediethypotheek en bijstandVoor huiseigenaren is het bijzonder pijnlijk als zij in de bijstand terechtkomen. Zij moeten tenslotte hun eigen huis o…
Bijstandsuitkering 2012: strenge maatregelenBijstandsuitkering 2012: strenge maatregelenIn 2012 staat een aantal belangrijke maatregelen op de planning met betrekking tot de bijstandsuitkering. De hoogte van…
Bijstand 2012 en 2013 omlaagBijstand 2012 en 2013 omlaagDe bijstand 2012 wordt gekort en de bijstand 2013 ook. De inkomenstoets in 2013 gaat met het Lenteakkoord niet meer door…
Bijstandsuitkering en eigen huisBijstandsuitkering en eigen huisVoor het aanvragen van een bijstandsuitkering gelden strenge voorwaarden. Het eigen huis behoort ook tot het vermogen en…
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid

Reageer op het artikel "WWB (bijstand) 2012 & WIJ 2012"

Reacties

A. Koeman-Ten Hoope, 06-11-2012 13:45 #10
Mijn zoon krijgt maar geen bijstandsuitkering van de gemeente Amsterdam. Woont samen met vriendin. Is zijn baan kwijtgeraakt. Nu moet ik als ouder hem financieel onderhouden, terwijl hij niet thuis woont. Dit duurt al 7 maanden en inmiddels staat alles tot hun lippen financieel. Auto weggedaan, spaargeld opgemaakt. Zo creëer je dus burgers met schulden en wanhoop. Dus stap ik naar de media. Om de Sociale Dienst van Amsterdam eens in het zonnetje te zetten.

Vriendelijke groeten.

Emily, 06-04-2012 11:36 #9
Telt nou ook het eigen vermogen van andere inwonende mee?
"Mensen die een bijstandsuitkering aanvragen, mogen maximaal c.a. 5.000 aan eigen vermogen (spaargeld, auto) bezitten." Mijn vriend komt namelijk binnenkort in de bijstand en ik woon met hem samen. Ik heb de laatste jaren flink lopen kniepen om een een reis naar mijn familie in het buitenland te kunnen betalen en heb nu dus een redelijke spaarrekening.Het zou echt mega zonde zijn als dit straks allemaal voor niets blijkt te zijn.

Mieke, 28-03-2012 14:02 #8
Hallo mijn zoon is bij mij thuis komen wonen na een gebroken relatie. Nu heeft hij geen recht op een uitkering want hij is 25 jaar. Nu kan hij bij een goede kennis tijdelijk wonen, heeft hij dan wel recht op een uitkering? Graag hoor ik het.

Hans, 05-03-2012 22:57 #7
Hoe moeten mensen in gods naam kunnen rond komen, waneer 1 lid van het gezin werkt (het minimumloon bijv.) even laag aangehouden. en er thuis een vrouw zit met 2 Oudere kinderen (18 +) die geen werk hebben op het moment.Die moeten het gaan doen met het minumum loon wat binnenkomt (van het werkend lid),
Echter hebben de mensen wel allemaal vaste lasten zoals bijv. zorgverzekering.
Dit kan tog niet lang goed gaan hier in Nederland?
Waneer word hier eens bij nagedacht, bij dit punt, .als dadelijk veel mensen in de problemen komen?

Laat de [ Wij Wet ] terug komen of iets dergelijks

Word eens wakker NEDERLAND!

Hans van der Leer, 23-02-2012 12:46 #6
De nieuwe regelingen mbt het samenwonen van mensen, dus op hetzelfde adres staan ingeschreven, is a-sociaal. Daarmee worden mensen de straat opgestuurd en moeten een ander verblijf zoeken met het argument dat ze dan wel naar werk gaan zoeken. Echter is het iedereen wel bekend dat er voor ieder die dit overkomt geen werk voorhanden is.
Aldus Barree.
Helemaal mee eens!
Nu mijn eigen siruatie, door de chronische ziekte van Huntington, ben ik in 1992 in de WAO terecht gekomen.
Mijn Ega had deze ziekte na het krijgen van de kinderen, 15 jaar heb ik gezorgd en nu dreigt mijn OOK ZIEKE dochter haar bijstand kwijt te raken. Het PGB tijdperk bestaat niet ook al niet meer. En mijn Wao ligt net onder de grens van 1320 Euro. Ik vraag mij soms af welke trein of boom ik moet opzoeken…

G54, 14-02-2012 15:50 #5
Wat ben ik blij dat mijn kinderen ouder zijn en zij en ik werk hebben en dat ze al niet meer thuis wonen. Maar ik vind het dieptriest voor de mensen die door deze maatregelen aan de bedelstaf raken. En weten jullie nog? niemand zou er op achteruit gaan en zeken de minst bedeelden niet. Het is dat het verboden is maar je zou ze ophanegen dat stel diefachtige leugenaars. Dat nu in Den Haag de boel zit te verklooien.

W23, 31-01-2012 14:28 #4
Belachelijk! Ik ben vorig jaar de wet Wij in gegaan en een Mbo opleiding gaan volgen. Dat was een traject om de kans te vergroten naar werk. in dit geval had ik ook nog recht op kinderopvangtoeslag. maar omdat er ook een belangrijke wetswijziging is gedaan voor de kinderopvang heb ik nu daar ook geen recht meer op. Als de gemeente mij een brief had gestuurd dat de wet Wij vanaf 1 januari niet meer zou bestaan had ik als de sodemieter de kinderopvang opgezegd! nu kan ik terug betalen en heb ik nog 2 maanden opzegtermijn. Naast mijn MBO opleiding op zoek naar werk kan dus ook niet omdat ik straks dus geen opvang meer heb.

Pelzers W., 28-01-2012 17:10 #3
Welke partij heeft deze a-sociale regeling bedacht? Afschaffing van de hypotheek-rente
is een stuk rechtvaardiger alsmede onterechte gegeven bonussen terugvorderen en de nieuwe belasten met 85%!

Barree, 22-11-2011 21:54 #2
Zeer deprimerend.

Iets over de site zelf.
Ik mis - in eerste instantie misschien - iets naders over de inkomenstoets.
als mijn inwonende zoon een "gouden handdruk" heeft gekregen hoe moet dat worden verwerkt?
kan een uitkering bedoeld zijn voor het gebruik van een duur achterstallig onderhoud aan woning bv?

Carly, 07-10-2011 19:37 #1
Gewoon een A-SOCIALE regeling van deze regering. Heb er geen woorden voor. Schaf lekker de hypotheekafrente af, heb ook geen zin om daaraan mee te betalen.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 01-10-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Reacties: 10
Schrijf mee!