InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Jonggehandicaptenkorting 2012 (Wajong-korting)

Jonggehandicaptenkorting 2012 (Wajong-korting)

Jonggehandicaptenkorting 2012 (Wajong-korting) Arbeidsongeschikten die een Wajong-uitkering ontvangen, hebben recht op de jonggehandicaptenkorting, oftewel de Wajong-korting. De jonggehandicaptenkorting is een korting op de te betalen belasting. Hoe hoog is de jonggehandicaptenkorting in 20112? Daarnaast hebben (gedeeltelijk) arbeidsongeschikten recht op de tegemoetkoming arbeiddsongeschikten. Als de uitkering lager is dan het sociaal minimum, kan er een aanvulling op uitkering worden verstrekt volgens de Toeslagenwet.

Wat is de Wajong-korting?

Als je recht hebt op een Wajong—uitkering, betaal je minder belasting. Dit belastingvoordeel is de jonggehandicaptenkorting. De korting geldt voor iedereen die recht heeft op een Wajong-uitkering, dus ook voor Wajong’ers die de uitkering niet meer ontvangen, omdat zij werken.

Jonggehandicaptenkorting 2012

In 2012 bedraagt de jonggehandicaptenkorting € 696.

Jonggehandicaptenkorting verrekenen met uitkering

Het UWV verrekent de jonggehandicaptenkorting met de Wajong-uitkering. Als je geen Wajong-uitkering meer krijgt, kun je aan je werkgever vragen of hij de jonggehandicaptenkorting wil verrekenen met het loon. Het UWV moet dan geïnformeerd worden door middel van een brief. Het is ook mogelijk om de korting terug te vragen van de Belastingdienst.

Jonggehandicaptenkorting aanvragen

De jonggehandicaptenkorting hoeft niet te worden aangevraagd, want het UWV verrekent de korting automatisch met de uitkering. Het is mogelijk om de jonggehandicaptenkorting van voorgaande jaren terug te vragen bij de Belastingdienst tot en met 2006 met een T-biljet.

Tegemoetkoming arbeidsongeschikten

Iemand die (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt is, kan mogelijk in aanmerking komen voor een tegemoetkoming arbeidsongeschikten (Wtcg). Dit is een vergoeding voor de extra ziektekosten, die verstrekt wordt door het UWV.

Tegemoetkoming arbeidsongeschikten 2012

De tegemoetkoming arbeidsongeschikte is een nettobedrag van € 336 in 2012. Het wordt in september overgemaakt.

Aanvulling op uitkering

Als je inkomen onder het sociaal minimum ligt, kun je een toeslag krijgen. Je kunt geen toeslag krijgen als je naar school gaat of studeert en recht hebt op studiefinanciering of een tegemoetkoming schollieren. Je kunt een toeslag aanvragen via de website van het UWV. De toeslag moet worden aangevraagd binnen een termijn va zes weken na het begin van de uitkering of binnen zes weken nadat de situatie of het inkomen is veranderd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • UWV
  • Belastingdienst

Reageer op het artikel "Jonggehandicaptenkorting 2012 (Wajong-korting)"

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 02-09-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Special: Heffingskortingen
Schrijf mee!