InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Kinderopvang: Kinderopvangtoeslag 2012

Kinderopvang: Kinderopvangtoeslag 2012

De overheid bezuinigt op de kinderopvang en de kinderopvangtoeslag. Zo kunnen ouders alleen kinderopvangtoeslag krijgen voor het aantal uren van de minst werkende ouder. De ouderbijdrage van de kinderopvang stijgt. In dit artikel: de kinderopvangtoeslag voor 2012: de tarieven voor kinderopvangtoeslag en de kinderopvangtoeslag tabel. Maar ook: hoe hoog is de ouderbijdrage voor de kinderopvang in 2012?

Wat is kinderopvangtoeslag?

Kinderopvangtoeslag is een tegemoetkoming van de overheid in de kosten voor kinderopvang. Dankzij de kinderopvangtoeslag is mogelijk voor ouders om werk en zorg te combineren. De regeling lijkt echter ten onder te gaan aan zijn eigen succes. Door de invoering van de kinderopvangtoeslag is het aantal kinderen in de opvang meer dan verdubbeld. De overheidsuitgaven zijn zelfs verdrievoudigd. De overheid voert daarom drastische bezuinigingen door in de kinderopvang.

Het effect van de bezuinigingen zal zijn dat het gebruik van de kinderopvang wordt afgeremd. Hoeveel kinderopvangtoeslag krijgen ouders in 2012?

Kinderopvangtoeslag 2012

De kinderopvangtoeslag wordt vanaf 2012 gekoppeld aan het aantal gewerkte uren van de ouders. Werkende ouders komen alleen nog in aanmerking voor een vergoeding voor de kosten van kinderopvang (kindertoeslag) voor de uren die gerelateerd zijn aan arbeidsparticipatie. Met andere woorden: ouders kunnen alleen tijdens hun werkuren kinderopvangtoeslag krijgen voor hun kind.

Dit is een verandering ten opzichte van 2011. In 2011 was het inkomen van de ouders van belang voor het bepalen van de kinderopvangtoeslag. In 2012 wordt de vergoeding gekoppeld aan het aantal arbeidsuren van de partner die het minst werkt. Als de man vijf dagen per week werkt en de vrouw drie dagen, kan het gezin voor maximaal drie dagen kinderopvangtoeslag ontvangen.

Maximum aantal uren kinderopvang

Een andere maatregel is dat het maximum aantal te declareren uren per kind zal worden teruggebracht naar 230 per maand. Dit geldt voor alle soorten kinderopvang.

Kinderopvangtoeslag tabel

Het exacte bedrag dat aan kinderopvangtoeslag wordt betaald door de overheid, wordt bepaald aan de hand van een tabel. Het kabinet heeft besloten dat de maximum uurprijs in 2012 niet wordt geindexeerd en wordt bevroren op het niveau van 2011. Ouders gaan er dus financieel op achteruit, omdat de kinderopvangtoeslag niet wordt gecorrigeerd voor de inflatie. De uurtarieven voor kinderopvang zijn in 2012 hetzelfde als in 2011, zoals te zien is in de volgende tabel.

OpvangvormLeeftijdTarieven 2011Tarieven 2012
Dagopvang0-4 jaar 6,36 6,36
Buitenschoolse opvang4-12 jaar 5,93 5,93
Gastouderopvang0 - 12 jaar 5,09 5,09

Ouderbijdrage kinderopvang 2012

De toetingsinkomens in de tabel van kinderopvangtoeslag worden aangepast. De toeslag voor het tweede en volgende kind wordt versneld afgebouwd. De ouderbijdrage wordt proportioneel verhoogd. Alle ouders, ongeacht het inkomen, betalen bij een gelijk gebruik aan kinderopvang meer aan de ouderbijdrage tot maximaal 66,7%. De bijdrage van ouders aan de kosten van kinderopvang stijgt van gemiddeld 22% naar circa 34%.

Hoge inkomens geen kinderopvangtoeslag

Een andere belangrijke verandering is dat hogere inkomens geen kinderopvangtoeslag meer krijgen. Het gaat dan om inkomens vanaf 130.000.
Gerelateerde artikelen
Kinderopvangtoeslag aanvragen met terugwerkende krachtnieuws uitgelichtKinderopvangtoeslag aanvragen met terugwerkende krachtTot 1 januari 2012 kreeg men kinderopvangtoeslag vanaf de maand dat er recht was op kinderopvangtoeslag. Vanaf 1 januari…
Kinderopvangtoeslag 2015: kinderopvangtoeslagtabel 2015Kinderopvangtoeslag 2015: kinderopvangtoeslagtabel 2015De kinderopvangtoeslag 2015 is ongeveer gelijk aan die uit 2014. Waarop hebt u in 2015 recht? De kinderopvangtoeslagtabe…
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid

Reageer op het artikel "Kinderopvang: Kinderopvangtoeslag 2012"

Reacties

Merea, 12-04-2013 11:26 #14
Ik ga binnenkort 4 dagen 5 uren p.d. werken. Echter een halve dag bij een kdv is 5,1/2 uur, mijn reistijden zijn een uur naar Amsterdam en een uur terug. Ik heb dus 7 uren nodig maar nee hoor geen gastouder die ik kan vinden of kdv die zegt ok neem dan maar 7 uur p.d. af, nee i.p.v. moet ik 4 hele dagen afnemen! 1456 uur p.j. maar ik heb dus nodig 2329,6 uren p.j. nodig - dus 873,6 uren meer x onze kdv tarief 6,81 p.u. = 5945 euro p.j. per kind dat wij uit eigen zak moeten betalen. Wij hebben 2 jonge kinderen en meer hoef ik niet meer - want dat kdv's zo duur zouden zijn had ik niet gedacht. Mijn foutje. Ik wil niet mijn baan opzeggen omdat ik dan echt uit de maatschappij raak en later dan allicht helemaal geen werk meer kan vinden, maar ik werk nu toch eigenlijk wel voor helemaal niets. En mijn man ja die is vaktimmerman zzp'er in de bouw. Vaste krachten hebben ze daar ook niet nodig dus regelmatig zit hij ook thuis zonder werk. Ik denk dat de belastingdienst en overheid eens met de kdv's en gastouders moeten praten over parttime uren, dat ze deze ouders niet mogen weigeren, want we werken niet allemaal hele dagen, nee sommigen van ons werken halve dagen maar we mogen wel opdraaien voor de volle pond! Ik denk maar dat ik straks moet opdraaien voor een schuld want wij kunnen echt niet met onze lonen zulke bedragen aan kdv zelf vooroorloven of moet ik dan toch maar mijn baan opzeggen en in een zwart gat vallen. Suggesties zijn echt welkom want allicht ben ik iets vergeten of zijn er wel mogelijkheden voor ouders zoals wij.

Euredice, 01-01-2013 20:12 #13
Hoe zit het met mensen die weekend snachts en savonds werken, dan zijn mijn kinderen nietop school?

Jaap, 02-02-2012 20:17 #12
Wij zijn een gezin met 1 kind. Deze gaat twee dagen in de week naar de NSO. Nu is mijn partner gediagnosticeerd met 4e graads longkanker (uitgezaaid en terminaal). Ze wordt binnenkort ontslagen en valt dan in de WIA of de WAO. Daarmee wordt ze de partner met de minste uren. We proberen het nu met twee dagen in de week, daarmee wordt ze niet te moe en kan ze het volhouden.
Straks krijgt ze minder inkomen (WAO/WIA) en geen KOT (want niet meer in dienst). Als ze komt te overlijden is KOT geen probleem meer. Dat zal zo wel sneller gaan, want financieel kunnen we dit niet rondbreien. Dus zal de NSO geen mogelijkheid meer blijken. dus zal de belasting thuis nog zwaarder worden.
Dit land is prima voor de happy flow (en een paar happy few), maar als er iets gaat tegenzitten valt er van alles om (middelen, maar ook mensen).

Moniek, 28-12-2011 14:13 #11
Met de nieuwe regeling gaan de ouders die afhankelijk zijn van oppas buiten de schooltijden erg benadeeld worden. Ik werk zelf in de zorg, dus ook avond-, nacht, en weekenddiensten, en als alleenstaande ben ik genoodzaakt mijn kind naar de gastouder te brengen tijdens die momenten.
Er is niks mis met de regeling dat schoolgaande kinderen minder uren opvang nodig hebben, alleen moet er wel gekeken worden naar situaties waarin dit in de praktijk anders zit.

Monica, 22-11-2011 16:30 #10
Het lijkt er hier op dat mensen die een "hoog" inkomen hebben denken dat zij het hardst getroffen worden? Vergeten jullie het midden inkomen? die moet ook meer gaan betalen! iedereen die hard werkt voor zijn geld… of je nou advocaat in de zorg of administratief medewerkster bent iedereen gaat er op achteruit! iedereen gewoon net zoveel, alleen omdat de loonstroken verschillen hakt het bij iedereen er net zo hard in! niet alleen bij de hoge inkomens! laat dat duidelijk zijn!

Kereltje, 16-11-2011 00:34 #9
Goed dat er eindelijk eens gesneden wordt. Het liep immers de spuigaten uit. We kunnen dat geld beter gebruiken om aan Griekenland, Spanje of Italie te geven. Die mensen leven pas echt in grote armoede.

Eefje, 04-11-2011 11:16 #8
Voor alle inkomens is het inleveren en dus balen van de situatie
waar ik vnl van baal is dat ze gaan vergoeden op basis van gewerkte uren, op zich niks mis mee maar bij kinderen die naar school gaan kun je nog maar 70% vergoeding aanvragen van de gewerkte uren omdat ze op school zitten. klinkt logisch… maar bij mij niet.ik werk nl in de naschoolse opvang voor gehandicapten kinderen en dus moeten mijn kids naar de bso, dan kom ik met die 70% dus niet uit, en zal ik of minder moeten werken of toch oma moeten regelen.daar heeft de overheid geloof ik nog niet eens naar gekeken. en ik zal niet de enige zijn die buiten school en kantooruren werk.

Bart, 29-10-2011 10:49 #7
De hogere gezamenlijke inkomens gaan er inderdaad honderden euro's per maand op achteruit, bij ons ook. Mijn vrouw werkt nu nog 4 x 8, maar dar blijft weinig van over met 2 kinderen, kind van 2 en kind van 5. Ze stopt er dus mee, terwijl ze wel een beroep heeft waar veel vacatures voor openstaan (zorg). Wel weg stress van huishouden en 2 bijna voltijdbanen, nog maar 1 voltijdbaan in ons gezin.

Richard Bekkers, 12-10-2011 23:00 #6
Leuke discussie ontstaan, maar wat betekend dit nu echt? Is het goedkoper om een dag minder te werken en zelf voor de kleine te zorgen? Met alle liefde en plezier. Maar ik dacht dat kinderopvang de economie juist moest ondersteunen?

Suzan, 06-10-2011 20:55 #5
Beste Peter,
Het is natuurlijk voor iedereen moeilijk om geld in te leveren, ongeacht inkomen. Maar de opmerking ´waar werken we nog zo hard voor´ schiet me toch in het verkeerde keelgat. Ik kom namelijk uit een omgeving waar ook keihard gewerkt wordt, maar waar nooit een riant salaris tegenover heeft gestaan. En dan heb ik het niet over een werkweek van 36 uur oid. Ik heb wel eens het idee dat mensen met een riant salaris denken dat mensen met een modaal / beneden modaal inkomen niet hard werken.

Linda, 03-10-2011 15:43 #4
Beste Fred, hoe durf je!
Blijkbaar interesseerd het je niet dat ook de mensen met hogere inkomens dit behoorlijk voelen. Iedereen richt zijn/haar leven in naar de hoeveelheid geld die er maandelijks op je bankrekening gestort wordt, (en dan heb ik het zeer zeker niet over gucci) dus een paar honderd euro meer betalen voor de kinderopvang kan ook voor die gezinnen een enorm probleem zijn.

Fred, 29-09-2011 13:38 #3
Beste Anne,
Gefeliciteerd met jullie mooie inkomen. Even narekenen leert dat jullie een vergelijkbaar inkomen hebben van een minister, zeg maar 4x modaal. Ik kan me voorstellen dat als je dan zoveel moet inleveren, dat dat schrikken is. Nu kan je misschien niet meer elke maand de nieuwste Gucci kopen. De rijken moeten inderdaad weer het meeste betalen. Schandalig, toch? Terwijl de mensen (en misschien werken die ook wel hard?) met een laag inkomen allerlei toeslagen en subsidies kunnen krijgen. Om maar niet te spreken over de voedselbanken: gratis eten. Probeer dat maar eens bij Le Garage.

Anne, 21-09-2011 16:57 #2
Niet te geloven! Wij hebben welliswaar een goed inkomen maar met de huidige maatregelen blijft daar echt niets van over, hoezo gaan we er gemiddeld 1 of 2 procent op achteruit. Waar ik nu voor drie dagen opvang voor twee kinderen (1600,00 per maand) nog 900 terug krijg, is dat in 2012 minder dan de helft, dus 400 euro, doe daar de verhoging ziekte kosten en alle ander maatregelen bij en wij gaan honderden euro's per maand achteruit.

Peter, 26-08-2011 11:08 #1
Het zijn weer eens de hogere inkomens die het gelach betalen. Bij een gezameljik inkomen van Eur 130.000 is de impact groot, terwijl dit voor de lagere inkomens weer eens minimaal is. Soms vraag ik me weleens af waarom wij nog zo hard werken. Door al die nivellerende maatregelen kun je net zo goed een rustig en daarom wat lager betalende baan nemen. Per saldo ga je er financieel door alle belastingen, toeslagen en subsidies immers nauwelijks op achteruit als je het wat rustiger aan doet. Wat we vergeten is dat de BV Nederland en daarmee onze kinderen de rekening betalen. Ik had van dit kabinet toch een wat andere koers verwacht.

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 21-09-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Reacties: 14
Schrijf mee!