InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > De Burqa-Ban of het verbod op de gezichtssluier
mijn kijk op

De Burqa-Ban of het verbod op de gezichtssluier

Op 11 april 2011 is in Frankrijk het verbod op de gezichtssluier van kracht geworden. De eerste vrouwen zijn inmiddels ook gearresteerd. Deze wet is een maatregel die deel uit maakt van een patroon van maatregelen die in Europa genomen worden tegen de Islam. Hebben deze maatregelen echter tot doel om moslim-extremisme tegen te gaan, zoals vaak wordt beweerd, of draait het om angst voor het onbekende en de angst voor het verlies van de eigen cultuur en normen en waarden?

De gezichtssluier

Het aantal moslim-vrouwen dat daadwerkelijk een gezichtssluier draagt is erg klein. In Frankrijk gaat het waarschijnlijk om een groep van 2000 vrouwen op een moslim-populatie van ruim vijf miljoen. Het verbod op de gezichtssluier oftewel de Burqa-ban verbiedt het dragen van een gezichtssluier, waarbij een boete van minstens 150 euro wordt opgelegd. Mensen die vrouwen dwingen tot het dragen van een gezichtssluier treft een veel zwaardere straf, namelijk maximaal 12 maanden gevangenisstraf en 30.000 euro boete. De straf wordt verdubbeld wanneer het gaat om een minderjarig persoon. Het lijkt bijzonder vreemd om een speciale wet in te stellen voor zijn klein groepje vrouwen. Een veel genoemd argument is dat vrouwen worden gedwongen tot het dragen van de gezichtssluier, door hun echtgenoot of familie. Ook zou het bedoeld zijn om moslim-extremisme tegen te gaan.

Tweedeling

Ondanks bovengenoemde argumenten lijkt de nieuwe wet, die een vervolg is op de wet uit 2004 waarbij het dragen van hoofddoeken in scholen werd verboden, vooral negatieve effecten te gaan hebben. De tweedeling in de samenleving, tussen moslims en niet-moslims, wordt steeds groter. De angst voor de Islam bij niet-moslims wordt door deze maatregel versterkt en moslims voelen zich nog meer in het verdomhoekje geplaatst. Angst voor de Islam kan leiden tot rechts-extremisme en bij gematigde moslims kan hun geïsoleerde positie een voedingsbodem vormen voor groeiend extremisme.

Vrije Keuze

Voor een buitenstaander kan het onbegrijpelijk lijken dat een vrouw er bewust voor kiest om haar haar en lichaam te bedekken, laat staan haar gezicht. Wanneer dit echter de bewuste keuze is van een vrouw zelf, waarom zou ze die keuze dan niet mogen maken in een democratische samenleving, die prat gaat op vrijheid, gelijkheid en broederschap? Wat maakt de keuze tot het dragen van een ultrakort minirokje of gezichtstatoeages beter dan het bedekken van iemands gezicht? Dat in bepaalde beroepsgroepen er niet voor wordt gekozen om vrouwen met een gezichtssluier te werk te stellen lijkt me begrijpelijk, de gezichtsuitdrukking kan op een werkplek van cruciaal belang zijn. Maar wanneer iemand in het dagelijks leven er voor kiest om haar gezicht te bedekken, daarbij verder niemand tot last zijnde, waar ligt dan het probleem? Vooropgesteld dat het daadwerkelijk een vrije keuze is. Wanneer er sprake is van dwang tot het dragen van een gezichtssluier zou een vrouw inderdaad hulp moeten krijgen, maar zo’n wet lijkt daarvoor nauwelijks de juiste manier. Die zal in dit soort gevallen er enkel toe bijdragen dat deze vrouwen helemaal het huis niet meer uitkomen.

Angst

Het antwoord lijkt vooral angst te zijn. Angst voor de Islam, angst voor het onbekende, voor een voor Westerse personen onbegrijpelijke keuze. En angst voor het verlies van de eigen Westerse normen en waarden. De angst voor de Islam is ten dele begrijpelijk, 09/11 en andere aanslagen hebben de Islam geen positief beeld gegeven. Maar ieder weldenkend persoon kan inzien dat bij een enorme groep van meer dan een miljard moslims net als overal, goede en slechte personen zitten. En dat het vervreemden van al die mensen wel eens zeer negatieve gevolgen kon hebben voor de toch al niet zo goede verhoudingen tussen beide groepen.

Extremisme en Keuzevrijheid

Hiermee pleit ik niet voor een zachte aanpak. Extremisme mag hard aangepakt worden, en mensen die vrouwen dwingen tot het dragen van een gezichtssluier mogen hard aangepakt worden, maar dat wil niet zeggen dat daarmee alle moslims aangepakt moeten worden, al wijkt hun dress-code dan misschien af van de Westerse. Het uitsluiten van moslimvrouwen uit het dagelijks leven, want daar begint het in Frankrijk aardig op te lijken na alle maatregelen van de afgelopen periode, is gedoemd tot het vergroten van problemen tussen moslims en niet-moslims. De sluier lijkt de stok te zijn om moslimvrouwen mee te slaan en voor moslims voelt het als zeer vernederend en stigmatiserend. Het verbieden van gezichtssluiers is net zo vernederend voor vrouwen als het dwingen van vrouwen in Afghanistan om een burqa te dragen ten tijde van de Taliban. Vrouwen hebben het recht op hun eigen keuze, wat die ook moge zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
EK voetbal 1984In 1984 was het de beurt aan Frankrijk om het toernooi te organiseren. Wederom werd er gespeeld met een voorronde en een…
Toerisme in FrankrijkToerisme in FrankrijkFrankrijk is voor ons een geliefde vakantiebestemming. Veel Nederlanders gaan in de zomermaanden op reis naar Frankrijk.…
EK voetbal 20002000 is het jaar dat het EK voor het eerst wordt georganiseerd in het nieuwe millennium. Het is de 11 editie van dit imm…
EK voetbal 1960De Europese versie van het WK voetbal is natuurlijk het EK. In Europa is het een even groot feest als het WK. Ook dit to…

Reageer op het artikel "De Burqa-Ban of het verbod op de gezichtssluier"

Reacties

Soumiya, 07-08-2012 00:40 #4
Hallo
als ik een paar van de reacties over de thema burqa-ban of het verbod op de gezichtsluier lees. krijg ik bijna een lachkramp. we zijn anno 20ste eeuw en moslims zijn sinds een dag een jaar inwoners van onze westerse samenleving. maar als je kijkt lijkt alsof je toch als moslim geen recht hebt als het gaat om persoonlijke interesses. men spreekt in het westen over vrijheid, democratie, recht om…
iemand poste dat hij het raar vond dat vrouwen uit vrije wil zich willen bedekken omdat in de bijbel geschreven staat dat eva en adam enkel hun geslachtsdelen bedekte. zoals ik als moslima kan aanduiden kan ik vanuit eigen ervaringen zeggen dat het niet vrijheidsberovend is om zich te bedekken maar je voelt je hierdoor meer vrij dan zonder kledij. dit is mijn mening. hier moet men niet akkoord mee gaan. verder over onze voorouders adam en eva. je moet je realiseren dat we duizende jaren voort zijn sinds hun schepping. als er in die tijd geen probleem was met naaktheid was de reden ervoor dat er maar 2 personen waren op aarde. na een tijd kwamen de kinderen, kleinkinderen, achterkleinkinderen… hoe kan men dat als wezen geen schaamte ontwikkelen en zich dan willen bedekken voor het onfatsoenelijke. door de geschiedenis zijn we geweten komen dat god profeten gezonden heeft op aarde met een missie. vrouwen in die periode achtte veel op hun uiterlijk en kleden zich kuis en droegen sluiers die in de 21ste eeuw tot hoofddoeken geëvolueerd zijn. naaktheid heeft niets met vrijheid te maken maar met afkeer van het fatsoenelijke. en wie dan geen besef heeft van je ziel zijn recht op je lichaam die kan doen wat hij wilt met zijn vrije leven.

Franet (infoteur), 14-09-2011 13:27 #3
Geachte Sasati,
Ik ben het met u eens dat mode vandaag de dag big business is. Persoonlijk heb ik nooit veel om kleren gegeven. Voor mij is het puur functioneel: tegen de kou en regen en wind. Als ik in de zomer aan het water met alleen een zwembroek aan zit, dan voel ik mij net als Adam en Eva in het paradijs. Maar ik vind bovendien dat we op God gericht moeten zijn en niet op materiële dingen. Alles hier op Aarde is vergankelijk, maar de Hemelse dingen zijn eeuwig. Groeten Franet. Reactie infoteur, 14-09-2011
Geachte Franet,
Ik kan wel genieten van kleding, maar het heeft zeker geen prioriteit. En ik realiseer me zeer wel dat het aardse leven vergankelijk is. Maar ik denk dat ieder mens hier anders in staat, daarom is het denk ik ook moeilijk om hier algemene uitspraken over te doen. Elkaar respecteren is wat mij betreft het belangrijkste.

Groetjes, Sasati

Franet (infoteur), 12-09-2011 20:48 #2
Ik kan mij niet voorstellen dat een vrouw uit eigen, vrije wil en beweging een sluier, hoofddoek of burqa wil dragen. Ieder mens is van zijn geboorte uit een wezen dat vrijheid als het hoogste goed beschouwt. Welnu, het dragen van een sluier, hoofddoek of, nog erger, een burqa is in strijd met de vrijheid, want je wilt of durft je gezicht, je hoofd of nog meer van je lichaam niet te laten zien. Als we in de Bijbel lezen over Adam en Eva, dan zien we dat de Here God alleen voor de geslachtsdelen een bedekking geeft, maar verder niet. Kleding is dus alleen bedoeld tegen de kou en de weersomstandigheden, maar niet voor andere doeleinden. Hoe minder kleding een mens aanheeft, hoe vrijer men zich voelt. Reactie infoteur, 13-09-2011
Geachte Franet,

Ik denk dat het heel persoonlijk is. Voor sommige mensen zal de keuze voor hoofddoek of burqa of wat dan ook een gruwel zijn, voor andere mensen is het hetgene waar zij zich goed en prettig bij voelen. Wat voor mij voorop staat is de keuzevrijheid. Wie zijn wij om te bepalen wat een ander mens mag dragen. En persoonlijk denk ik dat kleding echt heel wat meer is vandaag de dag dan alleen ter bescherming van tegen de weeromstandigheden. Waarom zijn er anders zoveel modeshows, tijdschriften mbt mode, etc? Mode is big bussiness (en ook in de moslimwereld, vergist u zich daar niet in).

Louis Govaert, 03-05-2011 01:40 #1
Een europees ingenieur en zijn gezin in Saoedi Arabia moeten ginds volgens voorgeschreven regels leven. Beter nog: er zijn speciale woongebieden opgezet waar o.m. de Europeanen verplicht ondergebracht worden. Weliswaar met alle confort… maar discriminatie blijft het wel. Onze cultuur, waarden, levensstijl zijn het waard zekere maatregelen te treffen, vooral indien het op onze duur bevochten vrijheden gaat. Voor mij is het duidelijk: wil ik in een arabisch land leven en werken dan dien ik mij aan te passen aan hun levensstijl, cultuur, enz. En ik heb daar geen keuze wil ik min of meer aanvaard worden. Wij hebben het recht hetzelfde te eisen van moslims die naar Europa komen leven en werken. Ik heb er trouwens heelwat gekend, en ermee gepraat, die dat inderdaad ook deden, en dat bovendien nog normaal vonden ook.

Normaal mag men in vele landen bij carnaval niet met een masker op straat komen. Om begrijpelijke redenen. En nu zouden we de burka moeten goed vinden? En tenslotte, lees eens een paar boeken geschreven door vrouwen uit arabische landen,
dan zul je meteen weten hoe zij daar behandeld worden. Die gelaatsbedekking staat trouwens nergens al verplichting in de koran. En waarom denk je dat er nu een roep is in die om een democratie naar westers model? De vrouwen daar zijn het beu om als tweederangs persoon beschouwd te worden. En hier in Europa zouden wij ons moeten aanpassen aan hun gewoonten en gebruiken? Laten we wel wezen. En neen, ik ben geen rechts extremist, alleen ben ik gehecht aan mijn eeuwen oude Europese beschaving die begon bij de Grieken en Romeinen. Reactie infoteur, 03-05-2011
Ik beweer nergens dat men zich in het Westen aan moet passen aan de nieuwkomers met andere gewoontes en religies. Ik ben vooral een voorstander van vrijheid. De vrijheid van een vrouw om te kiezen wat ze draagt. Of dat een gezicht bedekkende sluier is of een ultrakorte minirok, het is haar lichaam en daarmee haar keuze. Dat de overheid hier een beslissing over wil vellen vind ik eng. Het grijpt in in het persoonlijke leven van mensen. Ik heb zelf helemaal niets met burqa's of niqaabs (het is inderdaad niet Islamitisch), maar nogmaals, de keuze is wat mij betreft aan de vrouw. Ik vind daarbij dat zo'n wet de toenemende tweespalt tussen moslims en niet-moslims laat groeien, wat ik sowieso jammer vind. Want we zullen samen moeten leven, of we dat leuk vinden of niet. En dan kan het maar beter op een prettige manier.

Wat vrouwen betreft in Arabische landen, daar heb ik nogal wat ervaring mee. Ik woon zelf al 14 jaar in een Arabisch land. En in de meeste Arabische landen is het vrij makkelijk leven voor een Westerling, je hoeft echt geen moeilijke dingen daarvoor te doen. Saoudie Arabië is de uitzondering op de regel, maar daar zou ik als moslim zelfs niet willen leven.

De roep naar democratie zou het Westen denk ik voor grote verrassingen kunnen stellen, wanneer mensen daadwerkelijk de keuze zouden krijgen. Ik denk dat moslimpartijen (zoals de moslimbroeders) dan grote winnaren zouden zijn en dat mede door de steun van veel vrouwen. Een moslim-vrouw is nauwelijks dieper te kwetsen dan door een man die beslist dat zij haar hoofdbedekking af dient te nemen. Het is zij die daarover beslist (zo hoort het in elk geval) en de meeste moslima's dragen hun hoofddoek met trots.

Infoteur: Sasati
Laatste update: 11-10-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Special: Islam Varia
Reacties: 4
Mijn kijk op…
Schrijf mee!