InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > De regels rondom softdrugs

De regels rondom softdrugs

De regels rondom softdrugs Nederland heeft een in de wereld uniek beleid wat betreft softdrugs. Onder bepaalde voorwaarden is het toegestaan om drugs te verkopen. Iedereen heeft wel een mening over het softdrugsbeleid in Nederland. Doordat het in Nederland verhandeld mag worden trekt dat naast internationale aandacht ook veel extra toeristen. In de grensgebieden, zoals in Limburg, hebben ze veel overlast door drugstoerisme. Doordat het handelen in softdrugs in Nederland niet strafbaar is, zijn er ook meer mensen die softdrugs gebruiken, vooral jongeren. De regels rondom drugs komen voort uit de Opiumwet. Het verhandelen van softdrugs is niet legaal, maar wordt gedoogd.

Softdrugs in Nederland

In ons land zijn er ongeveer 363.000 mensen die cannabis gebruiken. Onder cannabis wordt verstaan: hasj, wiet en marihuana. Zolang de coffeeshops zich houden aan een aantal strikte regels, mogen ze softdrugs verkopen. Voor de gebruikers is het in bezit hebben van drugs ook niet strafbaar, het mag echter maximaal 5 gram zijn en bedoeld voor eigen gebruik.

Gevaren van softdrugs

Het gebruiken van softdrugs lijkt onschuldig, maar het kan bijvoorbeeld wel leiden tot psychotische stoornissen. Voor jonge gebruikers dreigt extra gevaar. Hun hersenen zijn namelijk nog volop in ontwikkeling. Het gebruik van cannabis kan hierdoor leerproblemen veroorzaken. De gebruikers van softdrugs lopen ook een groter risico om uiteindelijk verslaafd te raken aan harddrugs.

Voorwaarden om softdrugs te mogen verkopen

Er worden strikte voorwaarden aangehouden om coffeeshops softdrugs te laten verkopen. De regering heeft de mogelijkheid om het beleid aan te passen en om andere voorwaarden te stellen aan coffeeshops. De voorwaarden waar de shops zich aan moeten houden zijn onder andere:
  • Ze mogen naast de softdrugs geen alcohol verkopen
  • Er mag maximaal 5 gram cannabis per persoon per dag worden verkocht
  • Er mag geen softdrugs verkocht worden aan minderjarigen
  • De shops mogen geen harddrugs verkopen
  • Ze mogen geen reclame maken voor drugs
  • De gemeente mag zelf bepalen of ze coffeeshops toelaten en hoeveel
  • De coffeeshop mag niet in de directe omgeving van scholen zitten
  • Er kunnen nadere voorwaarden worden gesteld om overlast te voorkomen

Wat zijn de boetes voor overtredingen?

Het beleid in Nederland lijkt soepel, maar overtredingen kunnen zwaar bestraft worden. Bijvoorbeeld indien u in het bezit bent van meer dan 5 gram (tot 30 gram) kunt u een boete krijgen van 3.350 of een gevangenisstraf van één maand. U mag niet in het bezit zijn van meer dan 5 hennepplanten. Bij meerdere planten kunt u een geldboete krijgen tot 67.000 of maximaal zes jaar gevangenisstraf. In de meeste gevallen zal de boete lager liggen, dit zijn namelijk de maximale boetes.

Plannen van het kabinet

Doordat het gedoogbeleid grote nadelen en neveneffecten kent, voert het kabinet vaak veranderingen door. De regelaanpassingen hebben vaak te maken met het voorkomen van drugsoverlast en drugsverslaving. Het kabinet wil zoveel mogelijk de gevaren van drugs bestrijden, maar blijft zich wel houden aan het gedoogbeleid. Door de unieke regelgeving in ons land, trekt het veel drugsgebruikers aan uit andere landen. Een logisch gevolg van het gedogen van softdrugs , is dat harddrugs ook eenvoudiger verkregen kan worden. De grens tussen het verkopen van softdrugs en harddrugs is aan het vervagen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.hln.be/hln/nl/962/Gezondheid/article/detail/1027904/2009/11/11/Gevaar-van-cannabis-voor-jongeren-onderschat.dhtml
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/drugs

Reageer op het artikel "De regels rondom softdrugs"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 26-03-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Schrijf mee!