InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Hoogte IOAW, IOAZ, WWIK per 1 januari 2012

Hoogte IOAW, IOAZ, WWIK per 1 januari 2012

Hoogte IOAW, IOAZ, WWIK per 1 januari 2012 De uitkeringen voor oudere werkloze werknemers (IOAW) en oudere voormalige zelfstandigen (IOAZ) en stijgen in 2012, omdat ze gekoppeld zijn aan de hoogte van het minimumloon. De WWIK verdwijnt. Kunstenaars die voor 1 januari 2012 recht hadden op WWIK, kunnen gebruik maken van een overgangsregeling.

IOAW

De IOAW staat voor Wet Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltijke Arbeidsongeschikte Werknemers en is bestemd voor oudere langdurige werklozen die 50 jaar of ouder waren op het moment dat zij werkloos werden. De IOAW is ook bedoeld voor gedeeltelijk arbeidsongeschikte werklozen, ongeacht hun leeftijd.

IOAZ

De IOAZ is de Wet Inkomensvoorziening OUdere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte gewezen Zelfstandigen. Mensen van 55 jaar of ouder en gedeeltelijk arbeidsongeschikte ex-zelfstandigen (ongeacht hun leeftijd) komen in aanmerking voor deze uitkering, mits zij genoodzaakt waren om hun bedrijf/beroep te beëndigen.

Aanvulling inkomen tot bijstandsniveau

De IOAZ en IOAW vullen het inkomen aan tot bijstandsniveau. De inkomsten van de gerechtigde en de partner worden in mindering gebracht op de grondslagen die in de tabel te zien zijn.

Vermogen en IOAW/IOAZ

De IOAW kent geen vermogenstoets, zoals de bijstand. Er wordt geen rekening gehouden met het vermogen. Bij de IOAZ daarentegen wordt wel rekening gehouden met het vermogen.

Vermogensvrijstelling IOAZ 2012

Bij de IOAZ wordt gekeken naar het vermogen van de uitkeringsgerechtigde en dat van de partner. In 2012 blijft een vermogen tot 221.094 buiten beschouwing.

Hoogte IOAW en IOAZ per 1 januari 2012

Gehuwde/ongehuwde partners, >21 jaarBruto grondslag uitkering in
per maand1.408,88
vakantie-uitkering112,70
totaal1.521,58
Alleenstaande ouders > 21 jaar
per maand1.363,59
vakantie-uitkering109,09
totaal1.472,68
Alleenstaande vanaf 23 jaar
per maand1.082,87
vakantie-uitkering86,63
totaal914,76
Alleenstaanden vanaf 21 jaar
per maand713,41
vakantie-uitkering57,07
totaal770,48

WWIK 2012

De WWIK is de Wet Werk en Inkomen Kunstenaars. Deze uitkering is bedoeld voor kunstenaars die tijdelijk te weinig verdienen om in hun levensonderhoud te voorzien. De vakantie-uitkering is inbegrepen in de uitkering.

WWIK afschaffen

De Rijksoverheid heeft besloten om de WWIK met ingang van 1 januari 2012 af te schaffen. Er komt een overgangsregeling voor huidige kunstenaars in de WWIK.

WWIK bedragen 2012

SituatieBruto uitkering
Alleenstaand741,04
Alleenstaande ouders1.028,64
Gehuwden/ongehuwd samenwonend1.095,77
Gerelateerde artikelen
Bijstand vanaf 1 januari 2013 naar benedenBijstand vanaf 1 januari 2013 naar benedenDe bijstandsuitkering, voor mensen die geen werk meer hebben of al veel langer een uitkering hebben gehad, is vanaf 1 ja…
Bijstand uitkering, minimumloon, IOAW, IOAZ 2015, 2016, 2017Bijstand uitkering, minimumloon, IOAW, IOAZ 2015, 2016, 2017Twee keer per jaar op 1 januari en 1 juli worden de hoogte van het minimumloon aangepast. Dat heeft gevolgen voor divers…
Wet werk en inkomen kunstenaars (WWIK) toegelichtOm kunstenaars een kans te geven om een onderhoudend beroep te realiseren, is deze uitkering ingesteld. De uitkering gel…
Maximale bijstanduitkeringen per 1 januari 2011Maximale bijstanduitkeringen per 1 januari 2011Per 1 januari 2011 gaan de bijstandsuitkeringen omhoog omdat ook het minimumloon stijgt. Niet enkel de gewone bijstandsu…
De wet IOAZ: een inkomen voor oudere kleine zelfstandigenOuderen die in loondienst zijn geweest en werkloos zijn geworden komen veelal in aanmerking voor WW en daarna wellicht d…
Bronnen en referenties
  • ND
  • UWV

Reageer op het artikel "Hoogte IOAW, IOAZ, WWIK per 1 januari 2012"

Reacties

A. Noorlander, 21-01-2014 14:36 #7
29 september 2015 wordt ik 65 jaar. Nu zitten ik en mijn vrouw die nu 59 jaar is in de IOAW. Als ik pensioen ga ontvangen, wat gebeurt er dan met het gedeelte van de IOAW van mijn vrouw? Behoudt zij dan een gedeeltelijke IOAW of heeft zij dan recht op een of andere toeslag? En hoe veel is dan die eventuele toeslag per maand Netto of Bruto? Dit, omdat ik dan per 1/9/2014 sowieso 856,00 er op achteruit ga. Wat zou ik hier tegen moeten doen en kunt u antwoord geven op al mijn vragen?

Vriendelijke groeten
A.Noorlander

H. Bosschaart, 15-07-2012 09:32 #6
Zou u de bedragen voor alleenstaanden vanaf 23 jaar en ouder in deze tabel nog eens willen controleren. Volgens mij klopt daar niets van! Bovendien is het vreemd dat er ook nog een kopje is voor alleenstaanden vanaf 21 jaar: iedereen van 23 jaar of ouder is tevens ouder dan 21 jaar.

Jenny, 02-05-2012 14:57 #5
Hallo, Ik vraag me af wat je dan nog netto overhoud in de ioaw? Want jullie geven altijd alleen maar de bruto bedragen, en dan lijkt t nog wat, maar wat hou je nou werkelijk per maand netto over in de ioaw dan is mijn vraag.

Marlene Staals, 04-10-2011 17:13 #4
Mocht het zijn dat mijn WWIK per 1/1/2012 is opgehouden. Ik ben sinds kort 50 jaar geworden, ben (zelfstandig) beeldend kunstenaar, kom ik dan in aanmerking voor een IOAZ uitkering? Kan ik dan ook mijn beroepspraktijk daarmee uitvoeren?

Jo Beekers, 14-08-2011 11:44 #3
Wie gaat de ioaw uitkering uitbetalen? Loopt dit via de gemeente; uwv of welke instantie?

Van Eijsden, 24-07-2011 13:40 #2
Is de iow helemaal vervallen of komt er nog een nieuwe regeling voor oudere die na hun 60 ste ontslagen worden.

Bart, 18-01-2011 14:59 #1
Ik kom over 6 maanden in de iaow terecht. Mijn vrouw verblijft in een verzorgingstehuis waar ik eigen bijdrage voor betaal en het ziekenfond. We zijn getrouwd maar wonen op een ander adres. De kosten delen we nog wel samen zoals verzekeringen, ziekenfonds ed. Kom ik in aanmerking voor een uitkering voor gehuwden.

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 08-01-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Reacties: 7
Schrijf mee!