InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Hoogte en duur ziektewetuitkering

Hoogte en duur ziektewetuitkering

De Ziektewet is onder andere bedoeld voor mensen die geen vaste werkgever hebben, zoals flexkrachten die via het uitzendbureau werken en een uitzendcontract hebben. De ziektewet wordt uitgekeerd door het UWV. In dit artikel: rechten en plichten voor het ontvangen van een Ziektewet uitkering, voorwaarden en de hoogte van de uitkering.

Wie krijgt een Ziektewet uitkering?

U komt in de Ziektewet terecht als:
  • Uw dienstverband eindigt tijdens uw ziekte
  • U oproepkracht of uitzendkracht bent
  • U zwanger bent en ziek
  • U een WW-uitkering ontvangt en langer dan 13 weken ziek bent
  • U vrijwillig verzekerd bent voor de Ziektewet

Ziektewet uitkering aanvragen

U kunt op uw eerste ziektedag u ziek melden via de UWV Telefoon Werknemers (0900 – 92 94) U vraagt dan automatisch een Ziektewet uitkering aan en krijgt binnen vier weken bericht.

Rechten en plichten

Het ontvangen van een Ziektewet uitkering is niet vrijblijvend. Er komen rechten, maar ook plichten bij kijken. De plichten/regels waaraan u zich dient te houden, zijn de volgende:
  • De informatieplicht. Als uw omstandigheden wijzigen, moet u de wijziging doorgeven aan het UWV. Bijvoorbeeld herstel van de ziekte.
  • U bent verplicht om thuis te blijven tot het UWV contact met u heeft opgenomen. Een medewerker komt binnen een paar dagen langs of belt op. Ook is het mogelijk dat u een uitnodiging ontvangt voor een gesprek met de verzekeringsarts.
  • Re-integratie: u hebt de plicht om mee te werken aan uw re-integratie. Als u niet meewerkt, zal de uitkering mogelijk worden stopgezet.
  • U bent verplicht om passend werk te accepteren. Hoe langer u ziek bent, hoe meer functies het UWV als “passend” beoordeeld.

Passend werk accepteren

De arbeidsdeskundige van het UWV bepaalt wat voor soort werk u kunt doen met uw ziekte. Als u de kans krijgt om passend werk te doen, moet u dit altijd accepteren. Zo niet, dan kan de uitkering worden stopgezet. Passend werk in het eerste half jaar moet aansluiten bij uw opleiding, werkervaring en uw oude salaris.

Maar als u langer dan een half jaar een Ziektewet uitkering ontvangt, bent u verplicht om te solliciteren naar functies onder uw niveau, met een reistijd langer dan twee uur of werk dat slechter betaald.

Soms moet u niet-passend werk accepteren. Dit geldt bijvoorbeeld voor net afgestudeerden. U moet dan elke baan accepteren.

Hoogte Ziektewet uitkering

De hoogte van de Ziektewet uitkering is meestal 70% van het dagloon. Als u met dit bedrag onder het sociaal minimum komt, heeft u recht op een toeslag.

Wanneer wordt de uitkering betaald?

Binnen vier weken nadat u zich ziek hebt gemeld, bepaalt het UWV of u recht hebt op een Ziektewet uitkering. De uitkering ontvangt u 1x in de week.

Duur van de Ziektewetuitkering

De Ziektewetuitkering duurt maximaal 104 weken. Na afloop van deze periode wordt gekeken of u in aanmerking komt voor een WIA-uitkering.
Gerelateerde artikelen
In de ziektewetAls je ziek ben en je hebt geen recht meer op loon van een werkgever, dan kan je een beroep doen op de Ziektewet. Je kun…
Uw loon bij ziekteUw loon bij ziekteRondom ziekte en arbeidsovereenkomst bestaan veel misverstanden. Veel mensen denken bijvoorbeeld dat ze in de ziektewet…
Werknemersverzekeringen in NederlandNederland kent verschillende wetten die samen het stelsel van sociale zekerheid vormen. Deze kunnen worden onderscheiden…
Intercedent: salaris, werkzaamheden & opleiding intercedentHet beroep “intercedent” wint aan populariteit. Het is afwisselend en de intercedent verdient een redelijk salaris. Wat…

Reageer op het artikel "Hoogte en duur ziektewetuitkering"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 15-11-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Schrijf mee!