InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Wet Maatschappelijke Ondersteuning: Voorzieningen aanvragen

Wet Maatschappelijke Ondersteuning: Voorzieningen aanvragen

Soms lukt het niet om zonder hulp deel te nemen aan de maatschappij, bijvoorbeeld vanwege ouderdom, een handicap of een chronisch psychisch probleem. Voor deze mensen is er de WMO: de Wet Maatschappelijke Ondersteuning.

Wat is de WMO?

WMO staat voor Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Het is een regeling die uit wordt gevoerd door gemeenten.

Voorzieningen WMO

Mensen met een beperking krijgen de voorzieningen die ze nodig hebben volgens de WMO. Voorbeelden van deze voorzieningen zijn:
  • een traplift
  • een rollator
  • een rolstoel
  • hulp bij het huishouden, zoals schoonmaken of boodschappen doen
  • een verhoogd toilet
  • een taxikostenvergoeding
  • een scootmobiel

Wie komt in aanmerking voor WMO?

Mensen die in het dagelijks leven moeite hebben met bewegingen in en om het huis, het huishouden, het vervoer of bij het ontmoeten van mensen, kunnen in aanmerking komen voor WMO.

Zelf hulp bij het huishouden regelen

Het kan zijn dat u hulp nodig hebt bij het huishouden. Dan zijn er twee opties:
  • U laat de hulp bij het huishouden regelen door de gemeente. U krijgt hulp van een thuiszorgorganisatie.
  • U krijgt een bedrag van de gemeente, PGB (Persoonsgebonden Budget) en koopt zelf de hulp in. U kunt dan zelf personeel aannemen en hebt de touwtjes zelf in handen. Dit wordt ook wel “alfahulp” genoemd. U bent de werkgever en kunt zelf de werktijden bepalen. Maar het schept ook verplichtingen, zoals het bijhouden van de administratie.

Eigen bijdrage WMO

In bepaalde gevallen geldt er een eigen bijdrage voor de WMO. Het is aan de gemeente om te bepalen of u in aanmerking komt voor een eigen bijdrage. De hoogte van de eigen bijdrage is afhankelijk van het aantal personen binnen het huishouden, uw leeftijd, uw gezamenlijk inkomen en uw eigen bijdrage van de AWBZ.

WMO aanvragen

Als u behoefte hebt aan een WMO voorziening, kunt u deze aanvragen bij de gemeente waar u staat ingeschreven. De meeste gemeenten hebben een speciaal loket waar WMO voorzieningen kunnen worden aangevraagd. Soms is het mogelijk om de aanvraag via internet te doen.

Als de aanvraag in behandeling is genomen, volgt er een zogenaamde beschikking. In deze brief staat of u recht hebt op de WMO voorziening die u hebt aangevraagd.
Gerelateerde artikelen
Hoe vraag ik voorzieningen aan via de wet WMO?Hoe vraag ik voorzieningen aan via de wet WMO?Op 1 januari 2007 is er een nieuwe wet in werking getreden: de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Het doel van de wet w…
Wet Maatschappelijke OndersteuningBij uw gemeente kunt u terecht voor een aanvraag voor een individuele voorziening vanuit de ‘Wet Maatschappelijke Onders…
Wet Maatschappelijke Ondersteuning: WMOWet Maatschappelijke Ondersteuning: WMOSinds 2007 is de Wet Maatschappelijke Ondersteuning in werking. Deze wet is een opvolger van een aantal andere wetten di…
Wat houdt de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) in?Wat houdt de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) in?Deze wet ziet erop toe dat mensen met een beperking ondersteuning krijgen in het dagelijkse leven. Het kan hierbij gaan…
De Wet Maatschappelijke OndersteuningDe Wet Maatschappelijke OndersteuningOp 1 januari 2007 is er een nieuwe wet in werking getreden: de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Het doel van de wet w…

Reageer op het artikel "Wet Maatschappelijke Ondersteuning: Voorzieningen aanvragen"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 10-11-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Schrijf mee!