InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Bescherming van persoonsgegevens

Bescherming van persoonsgegevens

Bescherming van persoonsgegevens Wie zich inschrijft op een website, geeft al snel veel persoonlijke gegevens door. Het bedrijf of de instelling waaraan jij je gegevens hebt gegeven, slaan die gegevens op. Gelukkig zijn je persoonsgegevens ook beschermd volgens een wet. Je e-mailadres word helaas vaak misbruikt.

Persoonsgegevens

Wie zich inschrijft op een website, geeft al snel veel persoonlijke gegevens door. Denk hierbij aan het aanvragen van een folder, het invullen van een enquête of het lid worden van een sociaal netwerk. Je geeft hierbij vaak je naam, adres, woonplaats, leeftijd of andere gegevens vrij. Dit zijn je persoonsgegevens, en bedrijven slaan jouw gegevens op.

Opslaan persoonsgegevens

Het bedrijf of de instelling waaraan jij je gegevens hebt gegeven, slaat die gegevens op. Waarom ze dat doen, is vaak om later contact met jou op te kunnen nemen. Soms worden je gegevens ook gebruikt voor reclamedoeleinden van het bedrijf zelf. Er zijn ook bedrijven die je gegevens doorverkopen aan andere bedrijven. Waarom ze dat doen, is omdat andere bedrijven altijd op zoek zijn naar bepaalde gegevens van mensen Bijvoorbeeld om gericht reclame te kunnen maken of om gericht iets toe te kunnen sturen. Soms word je gebeld door bedrijven, en je vraagt je af hoe ze aan je (geheime) nummer komen. Deze gegevens hebben ze ook gekregen via bedrijven die jouw gegevens hebben doorgestuurd

Algemene verordening gegevensbescherming

Gelukkig zijn je persoonsgegevens ook beschermd volgens een wet. Dit is de privacywet Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Hierin staat dat bedrijven alleen gegevens mogen opslaan wanneer je er zelf toestemming voor hebt gegeven. Ook moet je zelf toestemming geven voor het doorverkopen van jouw gegevens aan derden. Op websites moet je dan vaak iets aanvinken. Let op, bij veel websites was het in het verleden zo dat wanneer je niks had aanvinkt, je gegevens mochten worden doorverkocht. Omdat je hier dan toestemming mee gaf. Pas wanneer je iets aan had gevinkt, dan verklaarde je dat je het er niet mee eens was. Onder de AVG moet je expliciet toestemming geven.

Verder moet het bedrijf of de instelling aangeven wat er met je gegevens gebeurt, en mogen ze je gegevens niet langer bewaren dan noodzakelijk is. Het College Bescherming Persoonsgegevens controleert of alles wel volgens de regels gebeurt, en adviseert de overheid ook in het beschermen van persoonsgegevens. Verder moet bij het College Bescherming Persoonsgegevens altijd vermeld worden wanneer er gegevens worden opgeslagen. Je kan hier ook terecht met klachten of vragen. Niet iedereen hoeft trouwens melding ervan te maken, dingen zoals personeelsadministratie, ledenadministratie, leerlingenadministratie etc hoeft niet te worden vermeld.

E-mailadres

Je e-mailadres wordt helaas vaak misbruikt. Je vult ergens je e-mailadres in, en voor jet het weet word je overspoeld met e-mailtjes over allerhande zaken die jou niet interesseren of waar je niet om gevraagd hebt. Dit is in strijd met de wet. Je mag alleen e-mails ontvangen waar je om gevraagd hebt. Bovendien moet iedere email ook voorzien zijn van een afmeldsysteem, zodat je je kan afmelden Veel websites waar jij je e-mailadres op invult, verkopen deze e-mailadressen weer door. Op deze manier krijg jij dus al die vervelende e-mails binnen Je kan dit melden op een bepaalde website, het probleem is echter dat ze bij een enkele klacht niks kunnen beginnen tegen het bedrijf.

Callcenter

Het vervelendste is vaak wel het bellen vanuit callcentra. Deze bellen altijd op de meest onmogelijke tijdstippen en zijn ook heel volhardend. Ze kunnen dagenlang, soms wekenlang iedere dag weer bellen wanneer jij de telefoon niet beantwoord. Wanneer je ze eenmaal aan de lijn hebt, zijn ze niet zo makkelijk af te schepen. Vaak zit je al aan een abonnement vast of heb je iets gekocht, voordat je er erg in hebt. Men kan zich aanmelden bij het bel me niet register, wie hier ingeschreven staat mag door callcentra niet meer gebeld worden. Het duurt tot zes weken voordat de wijziging is doorgevoerd, men kan in die tussentijds dus nog wel gebeld worden door een callcenter. Wie daarna toch nog word gebeld door een callcenter, kan een klacht indienen bij Consuwijzer.

Persoonsgegevens vrij gegeven

Soms worden ten onrechte persoonsgegevens vrij gegeven zonder dat hiervoor toestemming is verleend. Dit kan ook bijvoorbeeld door een arts of een fysiotherapeut of door wie dan ook zijn gedaan, bedrijven waarvan je zou verwachten dat z je gegevens beschermen. Dit is een heel vervelende zaak. Je kan een klacht hiertegen indienen. Het vervelende is dat deze klacht wel behandeld word, maar dat hier weken lang overheen gaan. Uiteindelijk krijg je dan een brief of een telefoontje met excuses en dat ze hier in de toekomst op zullen letten. Je schiet er dus niet veel mee op. Anders word het wanneer dit vaker gebeurt. In dit geval kan men er dus een zaak van gaan maken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • https://www.bel-me-niet.nl/
  • http://www.cbpweb.nl/Pages/home.aspx

Reageer op het artikel "Bescherming van persoonsgegevens"

Reactie

V. Soelen, 19-01-2016 16:38 #1
Hoe lang moet een callcentrum de door hun gevraagde gegevens bewaren. En is het mogelijk daar inzicht van te krijgen?

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 06-09-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Reacties: 1
Schrijf mee!