InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Portemonnee verloren of gestolen? Wat je te doen staat!

Portemonnee verloren of gestolen? Wat je te doen staat!

Portemonnee verloren of gestolen? Wat je te doen staat! Portemonnee verloren of gestolen? Niemand komt het graag tegen maar iedereen loopt er wel eens tegenaan. Wat moet je nou in België allemaal doen bij verlies of diefstal en waar moet rekening mee gehouden worden?

Eerst en vooral

Niet panikeren. Zet rustig op een rij waar de portefeuille die dag allemaal gelegen of geweest kan zijn. Bekijk indien mogelijk die plaatsen op een rustige manier. Bel zo nodig winkels of andere plaatsen waar die dag de portefeuille gepasseerd is. Roep de hulp in van een familielid of vriend, die kijkt mogelijks op plaatsen waar je zelf nooit aan zou denken. Vooral in huis kan dit erg nuttig zijn.

Checklist

Wordt de portefeuille niet snel genoeg teruggevonden, zorg dan voor een checklist. Op die checklist worden alle kaarten en spullen geplaatst die weg zijn. Zo verkrijgt men een goed overzicht van wat verloren is. Een voorbeeld:
  • Foto's;
  • Identiteitskaart;
  • SIS-kaart;
  • Bankkaart;
  • VISA kaart;
  • Medische kaarten (bijvoorbeeld bloedgroepkaart);
  • Getrouwheidskaarten;
  • Busabonnement;
  • Treinabonnement;
  • Telefoonnummers.

Bepaal de prioriteit van de verloren zaken en duid deze aan met cijfers. Vervolgens wordt stap voor stap alle punten afgelopen en afgehandeld. Bij ieder punt dat afgehandeld is kan een streep getrokken worden.

Betaalkaarten

Betaalkaarten staan bovenaan de lijst. Natuurlijk zijn foto's belangrijker want die hebben sentimentele waarde maar met een bankkaart kunnen vinders of dieven aan het geld. Betaalkaarten zijn een ganse groep kaarten,VISA-kaarten, MasterCards, Bancontact/Mister Cash. Bel voor betaalpassen Card Stop. Hun telefoonnummer is: +32 70 344 344. Volg de instructies van het bandje, uiteindelijk komt een heldeskmedewerker aan de lijn. Deze blokkeert de kaarten. De medewerken geeft in de meeste gevallen aan dat een nieuwe kaart automatisch aangevraagd wordt bij de bank. Een brief van de bank volgt enkele dagen later met de mededeling dat de nieuwe kaart afgehaald kan worden. Zou er na het blokkeren van de kaart enige twijfel bestaan omtrent potentiële frauduleuze bankverrichtingen, contacteer het plaatselijke bankkantoor met de vraag de rekening na te kijken op transacties. Zo wordt het gemoed ook gerust gesteld.

Identiteitskaart

De komst van de elektronische identiteitskaart brengt handige methodes met zich mee. Doordat de gegevens bij verscheidene instanties te bekijken zijn, is de kaart ook te blokkeren bij deze instanties. Het eerste wat gedaan moet worden is het blokkeren van de kaartcertificaten. Dit kan op drie manieren. De meest voor de hand liggende en handigste methode staat bovenaan.
  1. Ga naar het gemeentehuis en laat je kaart blokkeren.
  2. Ga naar het politiebureau en doe aangifte van verlies of diefstal.
  3. Bel “DOC STOP” op 00800 2123 212 of +32 2 518 21 23.

De verschillende manieren hebben voor en nadelen. Bij het gemeentehuis kan de kaart geblokkeerd worden. Er moet ook een bewijs van aangifte van verlies of vernietiging gevraagd worden, dit bewijs dient ter identificatie zolang er nog geen nieuwe kaart is. Voor dit bewijs is mogelijk een pasfoto nodig. Het document is een maand geldig het gemeentebestuur kan deze periode verlengen. Aangifte bij de politie werkt op diezelfde manier.

Wordt echter gebruik gemaakt van DOC STOP, dan is er geen “bewijs van aangifte van verlies of vernietiging”. De gemeente kan dit niet afgeven aangezien de kaart al geblokkeerd is. Ga naar het politiebureau om een identificatiedocument aan te vragen. Ook hier is een pasfoto nodig!

De eerste 7 dagen wordt de kaart geschorst. Na deze 7 dagen is ze definitief onbruikbaar, na deze periode dient een nieuwe kaart aangevraagd te worden bij de gemeente. Een pasfoto is nodig alsook 12,50 euro. Een nieuwe kaart volgt twee à drie weken na de aangifte. Wordt de kaart teruggevonden binnen de 7 dagen, dan dienen de diensten op de hoogte gesteld te worden om de kaart te deblokkeren.

SIS-kaart

Ga naar het ziekenfonds en breng hen op de hoogte van het verlies. Neem 2,50 euro mee om de nieuwe kaart te financieren. Een tijdelijk document dat een viertal weken geldig is wordt meegegeven. Dit document is nodig om medicijnen bij de apotheek te halen. Na een drie- à viertal weken wordt een nieuwe kaart afgeleverd. Wordt de oude kaart teruggevonden dan dient deze binnengebracht te worden bij het ziekenfonds. Deze kaart is niet meer geldig en dus nutteloos.

Medische kaarten

Een nieuwe bloedgroepkaart kan aangevraagt worden bij de huisdokter. Kaarten over andere aandoeningen worden best aangevraagd op de dienst die ze ooit afleverde. Vergeet ook niet een nieuw donorbewijs of donorkaart aan te vragen.

Getrouwheidskaarten

Voor de vrouwen onder ons zijn dat er vast heel veel. Surf indien mogelijk naar de site van de winkel waar de kaart vandaan kwam. Grote kans dat er een formulier bestaat om de kaart te laten vervangen. Is er geen specifiek formulier beschikbaar, zoek dan een contactformulier en vraag op welke manier de kaart vervangen wordt. Is er geen internet voor handen, ga dan naar de winkel en vraag hoe de kaart vervangen wordt. Denk in eerste instantie aan kaarten waar anderen misbruik van kunnen maken, bijvoorbeeld: bibliotheekkaarten of videotheekkaarten. Als een vreemde met die kaarten een film of gamestation huurt en vervolgens niet terugbrengt, dan zijn de kosten volledig voor jouw!

Persoonlijke spullen

Persoonlijke spullen ben je helaas kwijt. Tenzij een eerlijke ziel je portemonnee afgeeft in het politiestation of bij jouw thuis. Komt er een eerlijke ziel aan je deur, doe dan ten minste de moeite om deze te bedanken of een klein bedrag aan te bieden voor de moeite.
© 2009 - 2019 Waxje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Creditcard of bankpas verloren of gestolen: wat te doen?Creditcard of bankpas verloren of gestolen: wat te doen?Ben je helemaal uit het lood geslagen door de diefstal van je creditcard of je pinpas? Dan komt het erop aan om rustig t…
Paspoort kwijt? Aangifte en boetePaspoort kwijt? Aangifte en boeteWanneer je je paspoort of identiteitskaart kwijt bent, ben je verplicht hiervan aangifte te doen bij de politie. Je hebt…
Zakkenrollers, berovingen en uw inboedelverzekeringJe leest er regelmatig over in de krant en misschien is het je zelf wel eens overkomen. Je bent ineens je portemonnee kw…
Banken, schade door diefstal of verlies bankpasBanken, schade door diefstal of verlies bankpasIedereen kan het slachtoffer worden van een gestolen bankpas of van fraude met zijn pinpas. Creditcard of bankpas verlor…
Veel geld verlorenVeel geld verlorenGeld hebben is leuk, het verliezen is pijnlijk. Je kan geld op straat verliezen of de portemonnee ergens laten liggen, b…
Bronnen en referenties
  • http://www.cardstop.be
  • http://www.belgium.be/nl/familie/identiteit/identiteitskaart/verlies_of_diefstal/

Reageer op het artikel "Portemonnee verloren of gestolen? Wat je te doen staat!"

Reactie

Toon Voncken, 29-02-2012 21:37 #1
Dank voor de duidelijke site. In paniek heb ik "gestolen handtas" getypt en zo bij u terecht gekomen. Betaalkaarten waren al geblokkeerd. Identiteitskaart en sis-kaart hadden wij geen weet van om deze te laten blokkeren. Zo werd hopelijk andere onheil voorkomen.
Hartelijk dank!

Infoteur: Waxje
Laatste update: 23-11-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Reacties: 1
Schrijf mee!