InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Zo werkt de WW-uitkering

Zo werkt de WW-uitkering

Door de huidige crisis gaan steeds meer bedrijven failliet of vallen er gedwongen ontslagen. Maar wat nu als men als werknemer zonder werk komt en daardoor terug valt naar een ww-uitkering.

Werkloos

Werkloos raken doet men meestal niet vrijwillig. Vaak komt het door een oorzaak die niet gewenst is. Bijvoorbeeld het bedrijf gaat failliet of de tijdelijke arbeidsovereenkomst wordt niet verlengt. Soms kan men ook gedeeltelijk werkloos worden wanneer bijvoorbeeld de werkgever een werktijdverkorting heeft aangevraagd. Wanneer men over een arbeidsovereenkomst beschikte en er afdracht plaatsvond van WW-premies dan heeft men mogelijk recht op een WW-Uitkering.

WW-Uitkering, wanneer komt men ervoor in aanmerking.

Op het moment dat u meer dan vijf arbeidsuren per week verliest bent u werkloos. Als men gemiddeld minder dan tien uut werkte per week dan bent u werkeloos als u de helft van het aantal uren per week verliest wat u gemiddeld werkte. Daarbij moet men nog aan een aantal andere voorwaarden voldoen;

  • Men mag niet verwijtbaar werkloos zijn. Dat betekend dat men niet zelf schuldig mag zijn aan het ontslag. Bijvoorbeeld wanneer men zelf ontslag heeft genomen of ontslag vanwege wangedrag of diefstal.
  • Men heeft alles geprobeerd om te voorkomen dat men een WW-Uitkering nodig heeft.
  • Men stelt zich beschikbaar voor werk en kan direct aan een nieuwe baan beginnen.
  • Men moet voldoen aan de eis dat men 26 weken van de 36 weken heeft gewerkt, ook wanneer men part-time werkt telt iedere week mee dat men gewerkt heeft.

Een WW-Uitkering aanvragen

Wanneer men werkloos wordt en denkt voor een WW-Uitkering in aanmerking te komen dient men zich te melden bij het UWV-Werkbedrijf. Het is al mogelijk om dit drie weken voor uw werkloos wordt te doen. Ook is het mogelijk om een gedeelte van te voren in te voeren op internet. Werk.nl

De hoogte van een WW-Uitkering

Voor de hoogte van de uitkering kijkt men naar het gemiddelde salaris van het afgelopen jaar. Wanneer men voldoet aan de 26 uit 36 weken eis dan krijgt men een basisuitkering. Deze basisuitkering duurt drie maanden. De eerste twee maanden ontvangt men 75% van het dagloon en de derde maan 70%. Indien men langer dan drie maanden recht heeft op een uitkering dan zal de hoogte 70% van het dagloon blijven.

Dagloon

Het loon waar de sociale premies over worden betaald noemt men het dagloon. Het dagloon is het loon wat men gemiddeld verdiende en waar premies over betaald werden in het afgelopen jaar voordat men werkloos werd. Toch is er ook een maximum aan een dagloon gesteld van 179,90 euro bruto per dag.

Hoe lang een WW-Uitkering
Zoals al eerder genoemd krijgt men een basisuitkering van drie maanden wanneer men voldoet aan de 26 uit 36 weken eis. Echter kan men in aanmerking komen voor een verlenging van de uitkering wanneer men voldoet aan de zogenaamde jaren eis. De jareneis houd in dat men in de vijf jaar voorafgaande aan de werkloosheid minstens vier jaar lang 52 dagen per jaar heeft gewerkt. Afhankelijk van het aantal jaar dat men heeft gewerkt wordt de duur van de WW-Uitkering bepaald, maar de uitkering zal nooit langer duren dan drie jaar en twee maanden.

Snel weer aan het werk

Zodra men weet dat men werkloos wordt moet men er alles aan doen om snel weer aan het werk te gaan. Hiervoor geld ook een zogenaamde sollicitatieplicht. Men kan bijvoorbeeld zich inschrijven bij uitzendbureaus, reageren op advertenties in kranten of op vacatures op internet reageren. Het UWV-werkbedrijf kan ook ondersteunen in het vinden van werk.
© 2009 - 2019 Spinsel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een WW-uitkering aanvragen, wat moet ik weten?Een WW-uitkering aanvragen, wat moet ik weten?Het kan iedereen overkomen: je dreigt werkeloos te worden. In dat geval kun je een WW-uitkering, oftewel werkloosheidswe…
WW-uitkering berekenen - Hoeveel geld krijg ik?Een baan verliezen is erg vervelend. Dit betekent een enorme terugval in inkomsten, ook als je minder uren moet gaan wer…
Boven de veertig en werkeloosBoven de veertig en werkeloosWanneer je ouder dan veertig bent en werkeloos, is solliciteren een vervelende bezigheid. Vanwege je leeftijd wordt je a…
Een uitkering aanvragenEen uitkering aanvragenHet is niet leuk, maar het kan je overkomen. Je raakt werkeloos. Dat wil automatisch zeggen, dat je een aantal zorgen er…
Uitkering WWB berekenen: hoeveel geld krijg ik?Uitkering WWB berekenen: hoeveel geld krijg ik?Wat zijn de normen in het kader van de Wet Werk en Bijstand (WWB) in 2012? Wanneer heb je recht op bijstand? Hoeveel gel…
Bronnen en referenties
  • UWV Ministerie Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Reageer op het artikel "Zo werkt de WW-uitkering"

Infoteur: Spinsel
Gepubliceerd: 20-11-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Schrijf mee!