InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Organendonatie België: weigeren en verzet indienen

Organendonatie België: weigeren en verzet indienen

Organendonatie is nog van een andere orde dan het geven van bloed uit solidariteit. De wetgever gaat er in België vanuit dat de overledene instemt met organendonatie. Je kan je hier natuurlijk tegen verzetten, maar de meeste mensen weten niet precies hoe. Hieronder vind je de nodige informatie die je kan helpen om de juiste beslissing te nemen. Er is veel verandert sinds de eerste harttransplantatie in 1967. Dagelijks vinden er duizenden transplantaties plaats en er is bijna geen enkel orgaan dat er niet voor in aanmerking komt. Het was echter pas midden jaren tachtig dat de zogenaamde organentransplantatiewet tot stand kwam. Deze wet regelt zowel het vrijwillig afstaan van organen en weefsels van de donor, ex vivo en ex mortuo. Zowel gedurende het leven, als na de dood. Bij een ex mortuo donatie, dient eerst een college van drie artsen het effectieve overlijden vast te stellen. Wanneer er nog onduidelijkheid bestaat over de oorzaak van het overlijden, dient de procureur des Konings eveneens zijn toelating te geven.

Wie valt onder de wet?

De wet gaat er dus vanuit dat iedereen bereid is zijn of haar organen na het overlijden af te staan, behalve wie tijdens zijn leven uitdrukkelijk het tegengestelde heeft kenbaar gemaakt. Dit is het systeem dat in de meeste Europese landen van toepassing is. Men gaat er hierbij vanuit dat het levensbelang van de zieke patiënt voorrang verdient op het belang van de overledene en zijn nabestaanden. Het is erop gericht zoveel mogelijk levens te redden. Iedereen die in een bevolkingsregister van een gemeente is ingeschreven komt hiervoor in aanmerking. Dus ook de vreemdelingen. Wanneer een pasgeborene overlijdt nog voor hij in het bevolkingsregister is ingeschreven, is het akkoord van de ouders altijd nodig.

Hoe dien je verzet in?

Het is natuurlijk niet uitgesloten dat tal van mensen om godsdienstige, levensbeschouwelijke of andere redenen het idee van een automatische wegneming van hun organen niet genegen zijn. Je kan je dus hiertegen verzetten. Je kan je echter alleen verzetten tegen orgaandonatie in het algemeen. Je kan met andere woorden niet zeggen welke organen de toestemming krijgen en welke niet. Om je teverzetten dient minimum 18 jaar te zijn en voor jezelf kunnen beslissen. Voor patiënten in coma of minderjarigen zijn er uitzonderingsmaatregelen waarbij een voogd voor de bewuste persoon instaat. Om je verzet in te dienen kan je formulier invullen bij uw gemeentebestuur, waarvoor je dan een ontvangstbewijs ontvangt. Het gemeentebestuur maakt hier dan aantekeningen van in het bevolkingsregister en maakt hier ook melding van bij het ministerie van volksgezondheid, alwaar het verwerkt wordt in een nationaal register. Dit nationaal register kan dan geraadpleegd worden door de ziekenhuizen. Het is ook mogelijk om in plaats van dit aan te geven bij de gemeente, dit te vermelden in een zelf opgesteld document dat je laat bewaren door je nabestaanden of het te vermelden in het testament. Hier ligt echter het probleem dat dit document of testament vaak veel te laat boven water komt. Er is immers weinig tijd. De arts heeft tenslotte maar enkele uren na het overlijden om organen weg te nemen.

Verzet na de dood

Indien er geen document gedurende het leven werd opgesteld kan na het overlijden de familie in de eerste graad zich alsnog verzetten. Dit betreft dus de ouders, de kinderen of de huwelijkspartner. Het initiatief dient steeds te komen van de familie zelf. De arts zal zelf nooit de vraag stellen of de familie zich eventueel wenst te verzetten. Er dient ook nog vermeld te worden dat er geen kosten aan donatie gebonden zijn. En er is evenmin een vergoeding voorzien. Alle lasten en plichten zijn ten laste van de overheid. De identiteit van de donor en de receptor blijven ten allen tijde geheim om te voorkomen dat de erfgenamen van de donor bij de receptor zouden aankloppen voor een vergoeding.
© 2009 - 2019 Kristofvdh, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mag een moslim orgaandonor zijnMag een moslim orgaandonor zijnOrgaandonatie is vaak een gevoelig onderwerp bij moslims. De regels rondom orgaandonatie binnen de islam zijn immers nie…
Afstoting van organen bij transplantatieHet risico bij een transplantatie is de mogelijke afstoting van het orgaan van de donor door cellen van het afweersystee…
Betere niertransplantatie door Nederlands onderzoekBetere niertransplantatie door Nederlands onderzoekNiertransplantatie is veruit de beste behandeling voor nierfalen. Er zijn anno 2017 echter veel minder nieren voor trans…
Joods medische ethiek: orgaandonatieJoods medische ethiek: orgaandonatieWat is de Joodse visie op orgaandonatie? Het Jodendom is niet tegen. Het redden van een leven is immers een groot goed b…
Donor worden: ja of nee?Donor worden: ja of nee?Voor sommigen is de keuze om wel of geen donor te worden gauw gemaakt. Voor anderen is dit best een lastige keuze. Voord…

Reageer op het artikel "Organendonatie België: weigeren en verzet indienen"

Reacties

Clijsters Johannes, 26-02-2018 11:02 #7
Ook ik weiger mijn organen te doneren, omdat ik zelf om heel onduidelijk en de onlogische reglementering van UZ leuven mij een longtransplantatie werd geweigerd, en laten jou dan gewoon dood gaan!

Jonas Moorrees, 19-10-2016 20:55 #6
Ik geloof dat mijn ziel naar de hemel gaat en dat na mijn dood vlees weer aan mijn botten komt. Dus ik wil geen orgaandonatie.

Mevr Bokhorst, 06-10-2016 08:09 #5
Wil geen donor zijn. Dit i.v.m. geloof. Ik ben gemaakt door god! Hij heeft mij zo geschapen.
En ik zal ook zo sterven. Nou is het ook zo dat ik geen organen van anderen hoef te hebben.
Dit ook weer in verband met het geloof

A. V. D. Louw, 16-09-2016 01:14 #4
Ben al jaren bloeddonor, denk dat ik en velen met mij levens hiermee hebben gered! Wil graag zelf dus kunnen beslissen, dus ook als bloeddonor of ik dat doe, ja dan wel nee, en helemaal als ik in coma zou liggen en braindead, er uit mijn lichaam het eea gebruikt gaat worden, misschien had ik zo maar wakker kunnen worden. Ik gekscheer maar toch… (.) Neen dus, en inderdaad al helemaal niet dat de heren en dames in de Kamer dat gaan uitmaken! Stel dat je kind… politie aan de deur, er is iets gebeurd… Dan wil ik mijn kind zien, maar neen dat kan niet want er wordt nu een nier uit gehaald… Hebben ze daar weleens over nagedacht?! Totaal van de pot gerukt.

G. Hornung-Miranda, 15-09-2016 10:22 #3
De wet orgaandonatie is aangenomen in eerste en tweede kamer. Wat er niet bij vermeld wordt is als je dat niet wil waar je dan terecht kan om dat aan te geven.

Corry, 14-09-2016 17:50 #2
Ook ik weiger mijn organen te doneren! Ben baas over mijn eigen lichaam dacht ik zo!

Cornelia, 13-09-2016 17:55 #1
Ik weiger mijn organen te doneren. Waar moet ik dat registreren?

Infoteur: Kristofvdh
Gepubliceerd: 23-07-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Reacties: 7
Schrijf mee!