InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Afschietbuis vuurwerk verplicht bij aankoop vuurpijlen

Afschietbuis vuurwerk verplicht bij aankoop vuurpijlen

Afschietbuis vuurwerk verplicht bij aankoop vuurpijlen Vanaf december 2018 is het voor verkopers van vuurwerk verplicht om een afschietbuis mee te leveren bij de aankoop van vuurpijlen. Dit is één van de maatregelen die de overheid neemt om de kans op ongelukken bij het afsteken van vuurwerk te verkleinen. Een stabiele afsteekbuis verkleint de kans dat de vuurpijl vroegtijdig omvalt of niet recht omhoog schiet. De kosten van een afschietbuis liggen tussen de 2 en 4 euro en zullen naar verwachting door verkopers worden doorberekend aan de klanten. Vuurwerk wordt in 2018 verkocht op 28, 29 en 31 december.

Verplichte afschietbuis vuurpijlen

Verkoop vuurwerk december 2018

In Nederland is het consumenten toegestaan rond de jaarwisseling particulier vuurwerk af te steken. De verkoop van particulier vuurwerk is wel aan strenge regels gebonden. Vuurwerk mag normaliter alleen op 29, 30 en 31 december verkocht worden in de winkel. Valt één van deze dagen op een zondag dan is vuurwerkverkoop ook toegestaan op 28 december. Omdat in 2018 de 30 december op een zondag valt zijn in december 2018 de officiële verkoopdagen 28, 29 en 31 december.

Vuurwerk wordt in Nederland doorgaans verkocht door winkels die gedurende de rest van het jaar andere producten verkopen. Zo wordt het veel aangeboden bij tuincentra, bouwmarkten en fietsenwinkels. De aanvoer en opslag van het vuurwerk moet aan strenge voorwaarden voldoen. Het geniet daarom de aanbeveling om van te voren een bestelling te doen. Zo voorkom je dat de producten van jouw voorkeur op de ingestelde verkoopdagen niet uit voorraad leverbaar zijn.

Vanaf 2018 verplichte afschietbuis voor vuurpijlen

Elk jaar weer belanden tientallen mensen op de Eerste Hulp met door vuurwerk veroorzaakt letsel. Vaak ontstaat het letsel bij degene die het vuurwerk afsteekt, maar ook onschuldige voorbijgangers worden regelmatig slachtoffer van vuurwerk. Uit onderzoek van Veiligheid NL (2018) blijkt dat een groot deel van de ongelukken veroorzaakt wordt door vuurpijlen. De pijlen schieten niet recht omhoog, vallen om voor ze opstijgen of knallen te vroeg uit elkaar en veroorzaken daardoor letsel. De overheid vindt het belangrijk dat dit soort ongelukken zoveel mogelijk voorkomen wordt. Eén van de maatregelen in dit kader is het verplicht stellen van de aanlevering van een afschietbuis bij de verkoop van vuurpijlen.

Koop je in 2018 als particulier vuurpijlen in de winkel dan ben je verplicht om daarbij ook een afschietbuis aan te schaffen. Verkopers worden verplicht consumenten een veilige en stabiele en afschietbuis mee te leveren bij hun aankoop. De verkoper zal deze kosten naar verwachting doorberekenen aan de koper. Een kwalitatief goede afschietbuis kost tussen de 2 en 4 euro, afhankelijk van in welke hoeveelheid de buizen worden ingekocht. De prijs van pakketten met vuurpijlen of vuurwerkpakketten waar vuurpijlen onderdeel van uitmaken zullen daarom in december 2018 ligt stijgen ten opzichte van het voorgaande jaar.

De aanlevering van een lanceerinstallatie - zoals ook wel wordt gerefereerd aan de afschietbuis - geldt voor elke verkoop van vuurpijlen. Het verdient daarom de aanbeveling om al je vuurwerk in één keer te kopen. Hiermee voorkom je de je ook meerdere keren verplicht wordt zo'n afsteekbuis af te nemen.

Gratis veiligheidsbril en aansteeklont vanaf 2019

Het verplicht stellen van de verkoop van een afschietbuis voor vuurpijlen is gebeurd op advies van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). Dit besluit werd bekendgemaakt in juni 2018. Daarbij werd ook bekendgemaakt dat vanaf de jaarwisseling 2019-2020 verkopers van consumentenvuurwerk tevens verplicht worden om gratis veiligheidsbrillen en aansteeklonten aan klanten mee te leveren. Ook hierbij valt overigens wel te verwachten dat de kosten worden doorberekend in de vuurwerkprijzen.

Tips voor het veilig afsteken van vuurwerk

Door de overheid worden in toenemende mate regels ingesteld die het afsteken van vuurwerk veiliger moeten maken en ervoor moeten zorgen dat minder letsel ontstaat aan zaken en personen. Het verplicht stellen van de meelevering van een stabiele afsteekbuis is één van die maatregelen. Maar daarnaast kun je zelf natuurlijk ook al veel doen om de veiligheid te optimaliseren:
  • Koop je vuurwerk altijd via legale verkooppunten en laat je niet in het illegaal geïmporteerd vuurwerk
  • Draag bij het afsteken altijd een vuurwerkbril en oordopjes om je ogen en oren te beschermen
  • Gebruik voor het afsteken altijd een aansteeklont en geen aansteker
  • Neem na het aansteken van de lont altijd voldoende afstand en steek geen vuurwerk af vanuit de hand
  • Steek je vuurpijlen af kies dan een lanceerplek waarbij de pijlen de ruimte hebben, dus niet in de buurt van veel bomen of flats
  • Zorg ervoor dat de kleding die je draagt niet van een licht ontvlambaar materiaal zoals nylon is en er geen loshangende flappen of repen stof aan je kleding zitten die makkelijk vlam kunnen vatten
Gerelateerde artikelen
Vuurwerk, wees voorzichtigVuurwerk, wees voorzichtigBinnenkort is het weer oud en nieuw en gaat er veel vuurwerk de lucht in. Dit is natuurlijk prima. Maar hoe kan je nou v…
Geschiedenis van vuurwerkEeuwenlang ging men er vanuit dat het de Chinezen waren die het vuurwerk uitgevonden hadden. Op het moment gaat men er v…
Vuurwerk, kleurtjes in de luchtVuurwerk, kleurtjes in de luchtHet enige moment in het jaar dat we het zien is vanaf 12 uur s nachts op 31 december; vuurwerk! Mooie kleuren, harde kn…
Fotografie: VuurwerkVuurwerk biedt ideale mogelijkheden om opwindende, kleurrijke foto's te maken en hoewel de technieken hiervoor nogal ing…
Voor- en tegenstanders over zelf vuurwerk afstekenVoor- en tegenstanders over zelf vuurwerk afstekenHet afsteken van vuurwerk door particulieren kent voor -en tegenstanders. Beiden hebben argumenten om hun mening te onde…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • https://www.ad.nl/home/weinig-enthousiasme-voor-verplichte-lanceerinstallatie-voor-vuurpijl~ae0e9c70/
  • https://www.ad.nl/politiek/vuurpijl-duurder-door-veilige-afschietbuis~add25fe7/
  • https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vuurwerk/nieuws/2018/06/08/kabinet-zet-in-op-veilige-jaarwisseling
  • https://vuurwerkkopen.nl/vuurwerk-verkoop
  • Veiligheid NL, Type vuurwerk en letsel: vuurwerkongevallen 2017-2018, rapport 714, maart 2018

Reageer op het artikel "Afschietbuis vuurwerk verplicht bij aankoop vuurpijlen"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 08-10-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Schrijf mee!