InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Rechten tijdens het zwangerschapsverlof en bevallingsverlof

Rechten tijdens het zwangerschapsverlof en bevallingsverlof

Rechten tijdens het zwangerschapsverlof en bevallingsverlof Wanneer je zwanger bent, wil je daar van kunnen genieten. Daarnaast is een zwangerschap zwaar en kan de bevalling ook lastig zijn. Daarom krijg je zwangerschapsverlof en bevallingsverlof. Je hebt recht op zes weken zwangerschapsverlof. Daarnaast krijg je na de bevalling tien weken bevallingsverlof. Tijdens deze perioden van verlof heb je een aantal rechten. Het is goed om hiervan op de hoogte te zijn.

Zwangerschaps- en bevallingsverlofuitkering

Tijdens de zwangerschap heb je recht op zwangerschapsverlof en bevallingsverlof. Of je ook recht hebt op een bijpassende uitkering, ligt aan de werksituatie. Daarnaast heeft jouw partner ook recht op ouderschapsverlof.

Werken bij baas

Tijdens het zwangerschaps- en bevallingsverlof krijg je een uitkering hiervoor. Als je voor of na het zwangerschapsverlof ziek wordt, dan vraagt de werkgever een ziektewetuitkering voor je aan. Als dit tijdens het verlof gebeurt, verandert er niets. Wanneer je binnen zes weken tot de uitgerekende bevallingsdatum ziek wordt, gaat het verlof automatisch en heb je direct recht op de zwangerschaps- en bevallingsuitkering. Tijdens het verlof bouw je nog gewoon vakantiedagen op.

Werken als zelfstandige

Als zelfstandige heb je geen recht op een zwangerschaps- of bevallingsuitkering. Wel kun je een via de Wet zwangerschaps- en bevallingsuitkering zelfstandigen een uitkering (ZEZ-uitkering) aanvragen. Deze krijg je alleen als je niet verzekerd bent voor de ziektewet tegen het minimumloon. Deze uitkering duurt altijd 16 weken. De uitkering wordt berekend op basis van de inkomsten die je het jaar daarvoor had behaald. Tussen 7 mei 2005 en 4 juni 2008 hebben vrouwen hier geen gebruik van mogen maken. Zijn kunnen daarom een compensatie aanvragen als zij in deze periode bevallen zijn. Deze compensatie kunnen zijn aanvragen bij het UWV.

Uitkering

Wanneer je een uitkering bij het UWV hebt, krijg je een WAZO-uitkering. Deze krijg je altijd, behalve als je een WAO-uitkering of Wajong-uitkering hebt. Ook hier heb je recht op 16 weken verlof. Tien van die weken zijn na de bevalling. De uitkering is 100% van jouw dagloon. Dit wordt gebaseerd op de uitkering die je had voor het verlof. Het dagloon kan maximaal 199,95 euro per dag bedragen.

Zwangerschap en ontslag

Tijdens de zwangerschap mag je niet ontslagen worden door een baas. Ook als een baas denkt dat je zwanger wilt worden, mag je op gronde daarvan niet ontslagen worden. De eerste zes weken na het bevallingsverlof zijn ook weken waarin je niet ontslagen mag worden. Als je door de zwangerschap of bevalling ziek wordt, mag je ook niet ontslagen worden in de zes weken nadat deze arbeidsongeschiktheid heeft plaatsgevonden.

Een tijdelijk contract hoeft niet te worden verlengd. Wel mag de reden van niet verlengen niet aan de zwangerschap liggen. Als er sprake is van speciale omstandigheden (bedrijf gaat failliet of sluit afdeling) of als je jezelf ernstig misdraagt mag je wel ontslagen worden. Tijdens het zwangerschapsverlof of bevallingsverlof mag je onder geen enkele omstandigheden ontslagen worden.

Ziekenhuisopname baby

Als een pasgeboren baby langer dan een week in het ziekenhuis heeft gelegen, mag het bevallingsverlof langer duren. Dit is tot wel tien weken. Wel moet het verlof na 1 januari 2015 zijn ingegaan. Dit vraag je aan bij de werkgever of het UVW als je een uitkering hebt.

Te vroeg of te laat geboren

Als baby's te vroeg of te laat geboren zijn, kan het aantal weken verlof anders zijn, daarom is het goed om de regels te kennen.

Baby te vroeg geboren

Wanneer een baby te vroeg geboren is, kan het zijn dat het zwangerschapsverlof te kort heeft geduurd. Daarom mag je de dagen dat het zwangerschapsverlof korter duurde dan zes weken, optellen bij het bevallingsverlof.

Voorbeeld:
Zes weken voor de uitgerekende datum stop je met werken. De baby wordt dan twee weken te vroeg geboren. Dan heb je vier weken zwangerschapsverlof gehad en krijg je dus twaalf weken bevallingsverlof. Zo blijft het aantal weken nog steeds op 16 weken verlof staan.

Baby te laat geboren

Wanneer een baby te laat geboren wordt, heb je meer dagen zwangerschapsverlof gehad. Toch gaat er dan niets af van het aantal dagen bevallingsverlof.

Voorbeeld:
Zes weken voor de uitgerekende datum stop je met werken. De baby wordt dan twee weken te laat geboren. Je hebt dan acht weken zwangerschapsverlof gehad en hebt dan ook tien weken bevallingsverlof.

Lees verder

© 2015 - 2019 Star2000, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zwangerschapsverlof en bevallingsverlof: hoogte en duurZwangerschaps– en bevallingsverlof zijn geregeld in de Wet arbeid en zorg. Deze wet biedt een aantal verlofregelingen, z…
Vragen over zwangerschapsverlof en bevallingsverlofVragen over zwangerschapsverlof en bevallingsverlofZwangere werkneemsters en zelfstandigen hebben recht op zwangerschapsverlof en bevallingsverlof. Ook werkneemsters met b…
Recht op verlof voor ouders - zwangerschapsverlofVoor gezinnen met jonge kinderen, of die kinderen krijgen, zijn er extra regelingen in het leven geroepen. Het zwangersc…
Zelfstandig en Zwanger: de ZEZ-uitkeringZelfstandig en Zwanger: de ZEZ-uitkeringAls vrouwelijke zelfstandige heb je sinds juni 2008 recht op een zwangerschapsuitkering. Dit betaalde verlof wordt onder…
Zwangerschapsverlof: verschillende soorten verlofZwangerschapsverlof: verschillende soorten verlofRondom de bevalling is het voor beide ouders mogelijk om aanspraak te maken op verschillende soorten verlof. Zo kennen w…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Zerocool, Pixabay
  • https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zwangerschapsverlof-en-bevallingsverlof/vraag-en-antwoord/rechten-zwangerschapsverlof
  • https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zwangerschapsverlof-en-bevallingsverlof/vraag-en-antwoord/hoe-lang-duurt-zwangerschapsverlof-en-bevallingsverlof
  • http://www.ontslagspecialist.nl/ontslag-zwangerschap.html
  • https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zwangerschapsverlof-en-bevallingsverlof/nieuws/2017/10/17/compensatie-voor-zelfstandigen-met-kind
  • http://www.nestlebabyvoeding.nl/zwangerschap/bevalling-en-geboorte/zwangerschapsverlof-welke-rechten-heb-ik
  • https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ontslag/vraag-en-antwoord/mag-ik-worden-ontslagen-als-ik-zwanger-ben
  • http://www.uwv.nl/particulieren/zwanger-adoptie-pleegzorg/zwanger-en-zelfstandige/zwanger-en-zelfstandige-zez/detail/krijg-ik-een-zez-uitkering

Reageer op het artikel "Rechten tijdens het zwangerschapsverlof en bevallingsverlof"

Infoteur: Star2000
Laatste update: 06-01-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Schrijf mee!