Wat kost een civiele rechtszaak?

Om wat voor reden dan ook kan het gebeuren dat je in een rechtszaak terechtkomt. Een rechtszaak tussen burgers onderling wordt een civiele rechtszaak genoemd. Of jij nou degene bent die de rechtszaak is begonnen of niet, een rechtszaak brengt altijd kosten met zich mee. Hoe uitgebreider een rechtszaak is, hoe hoger deze proceskosten zijn. De bedragen die voor ieder bezoek aan de rechtbank betaald moeten worden zijn hoog, en samen met de andere kosten zoals een advocaat kan het totale bedrag al snel hoog oplopen.

Een rechtszaak

Je kunt om allerlei redenen in een rechtszaak verwikkeld raken. De meeste rechtszaken spelen zich af tussen burgers onderling: dit worden civiele zaken genoemd, die worden behandeld bij de civiele rechtbank. Alle zaken onder de 25.000 en andere eenvoudige zaken die arbeids- of familierecht betreffen worden afgehandeld bij de rechtbank sector Kanton.

De advocaat

De kosten van een advocaat kunnen de totale kosten aan een rechtszaak aardig omhoog brengen. Een advocaat betaal je meestal per uur en de uurtarieven beginnen vanaf ongeveer 150 en kunnen oplopen tot wel 55.000. Hoe meer uur de advocaat dus moet besteden aan je zaak, hoe meer geld je kwijt bent. Veel advocaten rekenen naast het uurtarief ook extra kosten voor bijvoorbeeld een bezoek aan de rechtbank of voor een fysieke afspraak. Bij veel advocaten kun je ook van tevoren onderhandelen over een vast bedrag voor de hele afronding van de zaak. Hiervoor moet het voor de advocaat wel enigszins duidelijk zijn hoe gecompliceerd de zaak is en hoeveel uur hij eraan zal moeten besteden. Hiervoor zal de advocaat dus enig vooronderzoek moeten doen, waar je ook weer voor moet betalen.

Met een ongecompliceerde zaak die niet uitgebreid is en waarbij partijen elkaar niet blijven tegenwerken, is een advocaat toch al snel 10 uur bezig, dus betaal je minimaal 1500 aan kosten voor een procedure. Bij een inkomen onder de 25.800 (in 2015), kun je gebruik maken van door de overheid gesubsidieerde rechtshulp; een pro-deo advocaat. Afhankelijk van de hoogte van je inkomen moet je dan nog wel een eigen bijdrage betalen.

Griffierechten

De griffierechten moeten betaald worden voor het starten van een procedure. Als jij niet degene bent die de rechtszaak is begonnen, hoef je deze dus niet te betalen. De hoogte van de griffierechten hangt af van het soort rechtbank waar de zaak dient. In dit geval gaan we uit van de rechtbank sector civiel, omdat hier zaken zoals bijvoorbeeld een echtscheiding worden afgehandeld. Als een zaak alleen afgehandeld kan worden met een dagvaarding of verzoekschrift, kom je terecht bij de sector Kanton en hier zijn de tarieven veel lager. Bij de civiele rechtbank zijn de griffierechten voor personen in 2015 285 en voor onvermogende personen 78.

Rechtszaak verloren

Als je de verliezende partij bent in de rechtszaak, kun je ook nog veroordeeld worden tot het betalen van (een gedeelte van) de proceskosten van de winnende partij. Het bedrag dat je hier eventueel van moet betalen wordt bepaald door de rechter.

Rechtszaak gewonnen

Als je de winnende partij bent in de rechtszaak, kun je ook proberen de verliezende partij jouw proceskosten te laten vergoeden. De rechter kan dit alleen bevelen als de verliezende partij deze kosten ook daadwerkelijk kan betalen.

Totaal

Het totale bedrag dat je kwijt bent kan dus ontzettend verschillen, dit ligt aan de rechtszaak zelf en aan de omstandigheden van het geval. De uitspraak van de rechtszaak kan ook nog invloed hebben op de extra kosten die je moet betalen of die je juist vergoed krijgt. Deze kosten ben je in ieder geval minimaal kwijt als eisende partij in een niet al te gecompliceerde rechtszaak:
  • Advocaat: minimaal 1500
  • Griffierechten: 285
  • Totaal: 1785

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • https://www.rechtspraak.nl/Procedures/Tarieven-griffierecht/Pages/Griffierecht-bij-de-rechtbank.aspx
  • http://www.rechtsbijstand.nl/over-mediation-en-rechtsbijstand/hoeveel-moet-ik-zelf-betalen/inkomensnormen

Reageer op het artikel "Wat kost een civiele rechtszaak?"

Infoteur: Loes_e
Laatste update: Oktober 2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Schrijf mee!