InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Wajong 2015-2018: Word ik herkeurd?

Wajong 2015-2018: Word ik herkeurd?

Wajong 2015-2018: Word ik herkeurd? Op 1 januari 2015 is de Participatiewet in werking getreden. Deze wet is in de plaats gekomen van de Wet Wajong en de Wet Werk en Bijstand. Mensen die al vóór 2015 een Wajong-uitkering hebben blijven in de Wajong, maar worden herkeurd. Voor veel Wajongers betekent dit een verandering en een onzekere tijd. Er wordt namelijk gekeken naar wie arbeidsvermogen heeft en wie zowel volledig als duurzaam arbeidsongeschikt is. Wordt echt iedereen herkeurd, en wanneer dan wel? En wat voor gevolgen heeft het als je wordt goedgekeurd of afgekeurd?

Word ik ook herkeurd?

Niet alle Wajongers worden herkeurd. Niet herkeurd worden de volgende vier groepen:
  1. Wajongers die vóór 1 januari 2018 de pensioensgerechtigde leeftijd bereiken. De Tweede Kamer bekijkt nog hoe snel de pensioenleeftijd wordt verhoogd. In ieder geval iedereen die geboren is vóór 1 januari 1952 valt onder deze groep. Vanwege hun pensioen maakt het niet meer uit of ze al dan niet arbeidsvermogen hebben.
  2. Wajongers die in een studieregeling zitten. Pas na hun studie wordt gekeken of ze arbeidsvermogen hebben.
  3. Mensen met een Oude Wajong (van vóór 2010) die gedeeltelijk arbeidsongeschikt zijn. Er is immers al van hen vastgesteld dat ze in enige mate over arbeidsvermogen beschikken.
  4. Wajongers met een Nieuwe Wajong (van ná 2010). Toen zij hun uitkering aanvroegen zijn ze immers al op arbeidsvermogen beoordeeld. Deze eerdere keuring wordt aangehouden. Nieuwe Wajongers weten dus al of ze volledig afgekeurd zijn en dus in de uitkeringsregeling zitten, of nog studeren (studieregeling) of dat zij in de werkregeling zitten. Er valt een grote groep Wajongers in deze laatste categorie. Zij hebben officieel ‘tijdelijk geen mogelijkheden’. Omdat er bepaald is dat zij niet zowel volledig als duurzaam arbeidsongeschikt zijn, wordt geconcludeerd dat zij (op den duur) wel arbeidsvermogen hebben.

Voor groep 3 en 4 heeft de nieuwe wet in 2018 gevolgen, zie onder.

Wel herkeurd worden: Alle mensen in de Oude Wajong (van vóór 2010) die op dit moment 80-100% zijn afgekeurd en niet op 1 januari 2018 met pensioen gaan of zijn.

Hoe wordt bepaald of je arbeidsvermogen hebt?

Zoals gezegd is dit van de zogenaamde Nieuwe Wajongers al bekend. Zij krijgen een brief om hun eerdere beoordeling te bevestigen.
Oude Wajongers worden herkeurd op het dossier dat bekend is bij het UWV. Daarbij wordt teruggekeken tot 1 januari 2008. Blijkt daaruit dat je niet volledig én duurzaam arbeidsongeschikt bent, dan wordt bepaald dat je arbeidsvermogen hebt. Je hebt arbeidsvermogen als:
  • je een taak kan uitvoeren in een arbeidsorganisatie.
  • over basale werknemersvaardigheden beschikt.
  • minimaal één uur achter elkaar belastbaar bent.
  • vier uur per dag belastbaar bent (Als je in staat bent om zelf per uur het minimumloon te verdienen, dan ben je bij twee uur per dag al voldoende belastbaar).

Het UWV Webcare Team heeft in een bericht van 11-8-2015 het volgende laten weten:

“Die vier uur per dag moet vijf dagen per week mogelijk zijn. Dit mag niet dusdanig belastend voor je zijn dat je daarna uitgeput bent en de rest van de week nodig hebt om bij te komen.
Het wil niet zeggen dat je die uren ook in een reguliere baan aan het werk kan. Het kan bijvoorbeeld ook aangepast werk zijn of werk op een beschutte werkplek.”

Alleen als je aan alle vier deze criteria voldoet, heb je arbeidsvermogen.

Wanneer krijg ik een brief over mijn arbeidsvermogen?

Het UWV moet veel mensen herkeuren en heeft daarvoor de tijd van 2015 tot en met 2017. Zij hebben een planning opgesteld, zodat iedereen weet wanneer hij of zij een brief kan verwachten. Jongeren zijn eerder aan de beurt dan ouderen.

Oude Wajong

GeboortejaarPeriode brief over beoordeling arbeidsvermogen
1952, 1953, 1954, 1955, 1956, 1957, 1958, 1959 Tussen 1 april 2017 en 1 juli 2017
1960, 1961, 1962, 1963, 1964 Tussen 1 januari 2017 en 1 juli 2017
1965, 1966, 1967, 1968, 1969Tussen 1 januari 2017 en 1 april 2017
1970, 1971, 1972, 1973, 1974 Tussen 1 oktober 2016 en 1 april 2017
1975, 1976, 1977, 1978, 1979Tussen 1 juli 2016 en 1 januari 2017
1980, 1981, 1982, 1983, 1984Tussen 1 januari 2016 en 1 oktober 2016
1985, 1986, 1987, 1988, 1989Tussen 1 oktober 2015 en 1 april 2016

Nieuwe Wajong

GeboortejaarPeriode brief met bevestiging arbeidsvermogen
1960, 1961, 1962, 1963, 1964, 1965, 1966, 1967, 1968, 1969, 1970, 1971, 1972, 1973, 1974, 1975, 1976, 1977, 1978, 1979Tussen 1 april 2017 en 1 juli 2017
1980, 1981, 1982, 1983, 1984Tussen 1 januari 2017 en 1 juli 2017
1990, 1991, 1992, 1993, 1994, 1995, 1996, 1997Tussen 1 juli 2015 en 1 januari 2017

Wat heeft een goedkeuring of afkeuring tot gevolg?

Wanneer je arbeidsvermogen hebt, verandert per 1 januari 2018 de hoogte van je uitkering. Je ontvangt dan 70% van het minimumloon. Wanneer je afgekeurd wordt, blijft de hoogte van de uitkering op 75% van het minimumloon. Dan verandert er dus niks. Er komen voor de Oude en Nieuwe Wajongers geen huishoudenstoets of vermogenstoets. Over een eventuele sollicitatieplicht en re-integratie worden pas na de herkeuring afspraken gemaakt in een startgesprek met het UWV. Het UWV kan helpen bij het vinden van geschikt werk.

Wat als ik het niet eens ben met het UWV?

Als je het niet eens bent met de beoordeling van het UWV, kun je bezwaar maken op de brief die je krijgt. Je kunt dan eventueel in een mondeling gesprek je medische situatie toelichten. Maak wel altijd bezwaar binnen de door het UWV gestelde termijn. Deze staat vermeld in de brief die je ontvangt.

Inmiddels (medio oktober 2015) zijn de herkeuringen in volle gang. Veel mensen in de Oude Wajong krijgen niet meteen een brief met een beoordeling, maar een vragenformulier om hun situatie toe te lichten. Daarna volgt, wanneer het UWV dat nodig acht, een gesprek.

Sommige brieven over arbeidsvermogen blijken wat eerder of later dan de bovengenoemde planning verstuurd te worden. Dit zorgt bij sommige mensen voor ongerustheid.

Lees verder

© 2015 - 2017 Feirefiz, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Herkeuring WajongHerkeuring WajongAlle mensen die een Wajong-uitkering ontvangen, worden de komende jaren onderworpen aan een herkeuring. De Wajong blijft…
Particpatiewet voegt bijstand en Wajong samenParticpatiewet voegt bijstand en Wajong samenDe Participatiewet, de regeling die de Wajong en bijsttand samenvoegt, wordt per 1 januari 2015 ingevoerd. Alle Wajong'e…
Loondispensatie (Wajong)Loondispensatie houdt in dat de werkgever een werknemer met een Wajong of WWB uitkering minder loon hoeft te betalen dan…
Hoogte Wajong uitkering 2012Hoogte Wajong uitkering 2012De Wajong (Wet Arbeidsongeschiktheid Jonggehandicapten) is ingrijpend veranderd vanaf 1 januari 2010, als gevolg van de…
Bronnen en referenties
  • http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/besluiten/2014/06/04/ontwerpbesluit-wijziging-schattingsbesluit-arbeidsongeschiktheidswetten.html
  • http://www.uwv.nl/particulieren/vragenwajong/index.aspx
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wajong/wijzigingen-wajong-2015
  • https://perspectief.uwv.nl/forum/s/criteria-arbeidsvermogen-4-uur-per-dag?page=1 ; bezocht op 18-8-2015.
  • https://perspectief.uwv.nl/forum, bezocht op 19-10-2015.

Reageer op het artikel "Wajong 2015-2018: Word ik herkeurd?"

Reacties

Eveneenvraagg, 19-08-2016 17:51 #13
Hallo Damrak,
Dat heb ik al wel gedaan omdat het in de brief staat dat je verplicht moet reageren, ook als je het er niet mee eens bent. Ik ben het er dus niet mee eens en verwacht binnen nu en 3 weken terug gebeld te gaan worden… Een advocaat inschakelen? Daar heb ik geen geld voor helaas. Maar als ik moet werken dan moet dat nu al of na jan 2018? Alvast bedankt en sterkte allemaal die ook in dit proces zitten.

Damrak, 30-07-2016 12:12 #12
@Evenvraagg

Je hoeft niet te reageren op de voorlopige beslissing. Ook niet op de herinnering die je nog krijgt.

Je kunt wachten op de definitieve beschikking. Daar kun je bezwaar tegen maken. Dat zal niet veel veranderen maar is nodig om vervolgens in beroep te kunnen gaan.

Je moet het bezwaar binnen 6 weken indienen. Daarna kan het niet meer. Je kunt het beste een advocaat inschakelen. UWV zal de rechter ervan moeten overtuigen dat je 20 uur per week kunt werken. Mensen met arbeidsvermogen worden allemaal 5% gekort vanaf 2018.

Evenvraagg, 08-07-2016 18:04 #11
Ik weet het even niet meer. Ik kreeg deze week een brief; voorlopige beoordeling: u heeft arbeidsvermogen.
Voorlopige beoordeling is: U behoudt uw Wajong-uitkering, zolang uw situatie niet verandert. Maar omdat u wel arbeidsvermogen heeft, gaat uw wajong vanaf 1 januari 2018 omlaag van 75% naar maximaal 70% van het minimumloon. Als u eventueel inkomsten krijgt, passen wij uw uitkering aan.

Als u nog niet werkt of niet bezig bent met uw re-intergratie, dan maken wij samen met u een re-intergratieplan.

Weet iemand ik meteen al aan de bak moet of pas na 1 januari 2018? En als je moet werken dan meteen 20 uur per week? Want dat lees ik overal, als je de term arbeidsvermogen krijgt. Vorige baan werkte ik 10 uur per week en heb in het verleden weleens 20 uur gewerkt maar dat ging uiteindelijk niet meer.

Ze gaan mij korten na 1 januari 2018 ze mogen maximaal 5% van de uitkering halen? Kan dus betekenen dat ze ook 1, 2, 3, 4% kunnen korten?

Ik moet trouwens een reactie terug sturen op hun beoordeling en weet totaal niet wat ik hiervan moet vinden.

Heeft iemand aub advies? Alvast bedankt.

Jan, 16-05-2016 14:40 #10
Beste Infoteur,
Onze dochter van 21 werkt 32 uur per week in een sociale werkplaats. Ze krijgt daar boven op 8 uur Wajong. In haar participatie plan staat dat zij de komende jaren alleen een beschutte werkplek kan werken. Verder voldoet ze nét aan de minimum eisen om bij een wsw-bedrijf te mogen werken (denk aan werktempo) Dit volgens een recente beoordeling van haar. Zijn dit gerede argumenten om niet te tornen aan een korting?

Diederik Couwenberg, 01-05-2016 21:54 #9
Vandaag ik sprak een gehandicapte die een herkeuring krijgt omdat ze een oude Wajong uitkering heeft. Zij is geboren in het jaar 1974. Echter ze wordt nu al opgeroepen terwijl dit in het schema pas in oktober 2017 plaatsvindt. Ikzelf zit in dezelfde situatie. Mijn geboortejaar is 1977. Wanneer kan ik dan zo'n spannende brief verwachte?

Dominique, 21-03-2016 19:57 #8
Hallo, ik zit met een vraag. Ik zit in de 80% tot 100% groep. Stel ik ga door die participatiewet 20 uur werken voor het minimumloon (bruto € 762,30). Hoe zit dat dan met de aanvulling uit WAJONG en daarnaast, belastingtechnisch in elkaar?

Ik las op de site van het UWV dat de jonggehandicaptenkorting van € 719 euro per jaar sowieso altijd in stand blijft, ook als je uitkering € 0,00 is. Zolang je nog de WAJONG status hebt blijft deze staan. (volgens mij is dat vijf jaar, en als je dan nog steeds werkt en geen uitkering meer nodig hebt ben je geen WAJONG'er meer, heb ik dat goed?). Het is allemaal erg ingewikkeld aan het worden.

Maar als ik het goed begrijp zou dat dus betekenen dat een minimumloon van bruto € 762,30 volgens de berekening op de UWV site met bruto € 527,70 tot € 1.290,00 aangevuld word.

Over het inkomen van € 762,30 bruto én de uitkering van € 527,70 moet ik 36,55% loonbelasting betalen er word nog wel een algemene heffingskorting van € 2242 per jaar op toegepast. Dat is € 186,83 per maand. Dan komt er nog de jonggehandicaptenkorting overheen van € 59,92 (719 per jaar) en dat zorgt er dus voor dat het netto inkomen dus uiteindelijk € 1065,26 word.

Dit is exclusief vakantiegeld (bruto € 1238,40). Ik wil graag weten of deze berekening klopt. De aangevulde bedrag van het UWV klopt denk ik niet want ze hebben nog steeds de cijfers van 2015 erin verwerkt. Reactie infoteur, 23-03-2016
Beste Dominique,

Bedankt voor je reactie. Je hebt heel wat rekenwerk verricht. Helaas weet ik het antwoord op je vraag niet. Ik ben zelf niet verbonden aan het UWV. Misschien kun je hen het beste bellen.

Groet,

Feirefiz

Lonneke, 26-01-2016 13:04 #7
Hallo,
Ik heb een oude wajong van voor 2010. Het uwv vindt dat ik arbeidsvermogen heb. Kan het uwv je verplichten om te solliciteren of een re-intergratietraject te volgen. Als je dit niet wilt (bijv: omdat je liever zelf werk zoekt in je eigen tempo) kunnen ze dan je uitkering afnemen? Reactie infoteur, 28-01-2016
Hallo Lonneke

Op die vraag weet ik het antwoord niet precies. Als je arbeidsvermogen hebt, gaat het UWV namelijk samen met jou een re-integratievisie of werkplan opstellen. Aan dat plan moet je je houden. Ik kan niet inschatten of jouw arbeidsdeskundige ‘werk zoeken in je eigen tempo’ een acceptabel plan vindt. Maar je kunt het natuurlijk wel proberen. Geef het in ieder geval aan als je het niet met zaken eens bent; want dingen die niet in je re-integratievisie staan, kunnen ze je -voor zover ik weet - ook niet verplichten. Let dus goed op, wat je afspreekt.
Als je je niet aan de afspraken in je re-integratievisie of werkplan houdt, kun je inderdaad gekort worden op je uitkering.

Meer erover kun je hier lezen: https://perspectief.uwv.nl/forum/s/uitleg-aanpassing-tekst-over-rechten-oude-wajong-op-website-uwv.

Overigens ben ik als infoteur niet verbonden aan het UWV. Voor vragen over jouw persoonlijke situatie kun je hen het beste bellen.

Michelle, 22-01-2016 11:43 #6
Hallo ik heb sinds mijn 17e een Wajong uitkering vanwege geestelijke gezondheid en nu ben ik 27 en de UWV zegt dat ik kan werken… en het probleem is ik snap er niets van… want er staat dat als je arbeidsvermogen hebt dat uitkering wordt verlaagd… maar ik lees ook dat je moet solliciteren etc. Hoe zit dat dan? ik raak erg in de war… gaat mijn uitkering nou omlaag als ik arbeidsvermogen heb volgens hen of moet ik ook echt gaan werken…? ik kom er niet uit ik wil duidelijkheid… ik ben bang dat ze me opeens aan werk schoppen ofzo… graag wil ik advies… hartstikke bedankt. Reactie infoteur, 28-01-2016
Hallo Michelle,

Wat naar dat je je zo ongerust voelt door de hele herbeoordelingprocedure.

Als het UWV zegt dat je arbeidsvermogen hebt, dan gaat je uitkering in principe omlaag van 75% van het minimumloon naar 70 % van het minimumloon. Dit gebeurt pas per 1 januari 2018.

Je kunt natuurlijk wel bij het UWV aangeven dat je het er niet mee eens bent dat je arbeidsvermogen zou hebben. Misschien kan iemand in je omgeving je helpen met contact opnemen met het UWV? Misschien kun je nog bezwaar maken.
Als hun beoordeling uiteindelijk hetzelfde blijft, gaat het UWV samen met jou afspraken maken die komen te staan in een re-integratievisie of werkplan. Als daarin staat dat je moet solliciteren, dan moet je dat ook echt. Maar als je in samenspraak met het UWV afspreekt dat je geen sollicitatieplicht hebt, dan hoeft het niet. Wees dus duidelijk naar het UWV over wat je wel en niet kan, en onderteken geen plannen waar je het niet mee eens bent.

Ieke, 09-01-2016 15:48 #5
Vraagje:
Ik ben 33, en heb sinds mijn 18e een Wajong. Nu dacht ik eerst vanuit de media begrepen te hebben, dat je als je in de oude wajong zat, en toch "goed werd gekeurd" nu, de enige verandering zou zijn dat je uitkering zou zakken van 75 naar 70 %. Maar uit dit verhaal maak ik op, dat je inderdaad zakt van 75 naar 70 %, maar ook uit de Wajong gaat, en in de bijstand komt. Nu heb ik een man met inkomen, en heb ik dus geen recht op bijstand. Echter, hebben wij wel ons huis 8 jaar geleden gekocht met mijn inkomen (nl de Wajong) meegerekend, en voor ons zou het gewoon weg betekenen dat we niet in ons koophuis kunnen blijven wonen als ik mijn inkomsten verlies. ( en in deze tijd, met het huis onder water… desastreuze gevolgen…) Hoe zit het nou precies?
EN een andere vraag: ik zit vanwege blijvende psychische problematiek/diagnostiek in de Wajong, en zowel mijn therapeut als psychiater zijn tegen een eventuele goedkeuring van mij. Luistert het UWV naar deze dringende adviezen van hulpverleners?
Alvast bedankt! Reactie infoteur, 09-01-2016
Hallo Ieke,

Spijtig dat mijn artikel je in verwarring heeft gebracht. Aangezien je nu in de Oude Wajong zit, zal je volgens de huidige wetgeving NIET in de bijstand belanden. Het is me niet duidelijk waaruit je dat hebt opgemaakt, maar in ieder geval kan ik je wat dat betreft gerust stellen. Mocht blijken dat het UWV vindt dat je arbeidsvermogen hebt, dan is het enige wat er verandert een verlaging van je uitkering van 75% naar 70% van het minimumloon. Er komt geen partner- of vermogenstoets, dus je uitkering blijft gewoon, naast het inkomen van je man. (Zie ook onder het kopje "Wat heeft een goedkeuring of afkeuring tot gevolg?")

Wat betreft je tweede vraag: Hier kan ik je eerlijk gezegd geen antwoord op geven. Het is altijd de moeite waard om bij het UWV aan te geven dat je zelf vindt dat je geen arbeidsvermogen hebt, en je kunt ook de adviezen van je hulpverleners doorgeven, eventueel zelfs schiftelijk als bijlage bij je reactieformulier of bezwaar. Maar of er naar geluisterd wordt, hangt helemaal af van de arts van het UWV die je beoordeeld. Je kunt natuurlijk wanneer nodig in bezwaar of zelfs in beroep gaan. Sterkte!

Feirefiz

NB: Ik ben zelf niet betrokken bij het UWV

Sanna, 18-12-2015 12:41 #4
Hallo, ik ben een vrouw van 46 en heb autisme. Ik heb een wajonguitkering vanaf mijn 26ste.
Moet ik ook herkeurd worden? Reactie infoteur, 18-01-2016
Hallo Sanna,

Ja, je zit in de Oude Wajong en je zult dus herbeoordeeld worden. Omdat je 46 bent, krijg je daarover pas een brief tussen 1 januari 2017 en 1 april 2017. In de brief staat de voorlopige beoordeling van het UWV: Dus of je wel of geen arbeidsvermogen hebt. Je kunt dan ook aangeven, of je het daarmee eens bent of niet.

Overigens ben ik niet verbonden aan het UWV, bij twijfel kun je hen het beste bellen.

Dave, 01-11-2015 13:07 #3
Beste lezer

Het uwv benoemt het volgende als men aan de voorwaarde blijft voldoen?
Ik hoor namelijk berichten van wajongers dat complete uitkeringen worden ingetrokken.
En dat men vervolgens naar de bijstand wordt gezet.
En deze houdt ook na 2 jaar op dus eigenlijk is het een bezuinigingsronde over lijken? Reactie infoteur, 01-11-2015
Beste Dave,

Ik zal proberen antwoord te geven op je vragen / opmerkingen.

1) “Het UWV benoemt het volgende als men aan de voorwaarde blijft voldoen? Ik hoor namelijk berichten van wajongers dat complete uitkeringen worden ingetrokken.”
Iedereen die vóór 2015 in de Wajong is gekomen, blijft in de Wajong indien zij aan de voorwaarden blijven voldoen. Dit betekent bijvoorbeeld dat je gezondheid niet zodanig verbetert dat je geen arbeidsbeperking meer hebt, en dat je aan je plichten voldoet, zoals bijvoorbeeld wijzigingen doorgeven. Verandert er niks aan je situatie, dan blijf je dus in de Wajong. Er worden dus geen uitkeringen ingetrokken.

2) “En dat men vervolgens naar de bijstand wordt gezet.
En deze houdt ook na 2 jaar op dus eigenlijk is het een bezuinigingsronde over lijken?”
Mensen die na 1 januari 2015 Wajong hebben aangevraagd en volledig en duurzaam arbeidsongeschikt blijken, komen gewoon in de Wajong. Mensen die wel arbeidsvermogen hebben, komen in de Participatiewet. Dat is feitelijk hetzelfde als de bijstand. De bijstand houdt niet na twee jaar op. Het kan wel zo zijn dat als je nog thuis woont of samenwoont, je geen bijstand krijgt omdat je ouders / partner al inkomen hebben.

Kortom, huidige Wajongers worden niet in de bijstand gezet; uitkeringen worden niet ingetrokken en zowel de Wajong als de bijstand hebben geen tijdslimiet van maar twee jaar. Ik hoop dat ik je wat heb gerustgesteld.

Overigens ben ik niet verbonden aan het UWV.

Astrid, 30-10-2015 22:35 #2
Als je deels arbeidsongeschikt bent, en daarom een aanvulling ontvangt van het uwv, wordt die aanvulling dan ook met 5 % verlaagd als de wajong met 5%gekort wordt, of wordt de aanvulling dan juist hoger? Reactie infoteur, 31-10-2015
Hallo Astrid,

Ik ga er even vanuit dat je in de Oude Wajong zit. Als het UWV besluit dat je arbeidsvermogen hebt, krijg je een uitkering van 70% van het minimumloon. Mocht dat in jouw situatie betekenen dat je onder het sociaal minimum valt, dan wordt het bedrag aangevuld tot die grens. Dus als je Wajong-uitkering lager wordt, wordt je toeslag hoger. Andersom geldt hetzelfde: Als je Wajong-uitkering hoger wordt (als je op dit moment minder dan 70 % van het minimumloon krijgt), wordt je toeslag lager.

Kortom: Als je op dit moment het sociaal minimum krijgt, zal je uiteindelijke inkomen waarschijnlijk niet (veel) wijzigen.

Het UWV geeft zelf ook antwoord op die vraag: https://perspectief.uwv.nl/forum/s/toeslag-uwv-en-arbeidsvermogen. Bij twijfel kun je hen ook bellen.

Overigens ben ik zelf niet verbonden aan het UWV.

Ria, 29-10-2015 10:37 #1
Begrijp ik het nu goed, als je arbeidsvermogen hebt, dat heeft onze zoon ook en werkt ook 32 uur per week, dat dan de hoogte van de aanvulling van de Wajong ook verlaagd wordt van 75% naar 70%? Dan loont werken dus al helemaal niet. Reactie infoteur, 29-10-2015
Hallo Ria,

Ik ga er even vanuit dat uw zoon een Oude Wajong heeft (van vóór 2010). Voor zover ik heb kunnen nagaan zal zijn uitkering per 1 januari 2018 verlaagd worden naar 70% van het minimumloon, omdat hij arbeidsvermogen heeft. Wat hij zelf kan bijverdienen, of nu al bijverdient bovenop de Wajong zal daarmee niet veranderen, maar wel het verlies van 5% Wajong.
Toch lijkt me dat bij een urencapaciteit van 32 uur, werken wel (een beetje) loont.

Ik hoop dat ik uw vraag duidelijk beantwoord heb. Mocht ik nog meer te weten komen, dan zal ik u dat laten weten.

Infoteur: Feirefiz
Laatste update: 04-01-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Special: Zelfstandig leven
Reacties: 13
Schrijf mee!