InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Mijn zwangerschap is gestopt, waar heb ik recht op?

Mijn zwangerschap is gestopt, waar heb ik recht op?

Mijn zwangerschap is gestopt, waar heb ik recht op? Voor veel vrouwen is de zwangerschap en het krijgen van een kind de ultieme bevestiging van hun relatie. Indien men zwanger is, heeft men net voor en na de bevalling recht op een uitkering. Het kan echter voorkomen dat het kind wegens omstandigheden te vroeg wordt geboren of dat de vrouw het voortijdig verliest. Als de zwangerschap is gestopt, heeft men dan nog recht op eventuele uitkeringen en hoe lang kan men dan met verlof?

Zwangerschap is gestopt en recht op uitkering

Recht op uitkering beëindiging zwangerschap

Zwanger zijn is een prachtig iets, echter er zijn ook veel risico’s aan verbonden. Door inname van ongewenste stoffen, aandoeningen, ziekten of een ongeval kan het lichaam er heftig op reageren. Soms leidt het dan ook tot voortijdige beëindiging van de zwangerschap. Dit kan door het lichaam zelf zijn opgewekt of juist door medisch ingrijpen. Denk aan een miskraam, abortus of het overlijden en uitstoot van de ongeboren vrucht. Deze omstandigheid kan eveneens aanleiding zijn voor ziekte bij de vrouw. In hoeverre heeft men recht op een uitkering, indien de zwangerschap vroegtijdig stopt?

Redenen waarom zwangerschap is gestopt

Er zijn verschillende factoren, waarom een zwangerschap te snel tot een einde komt. De gezondheid van de vrouw of baby kan in het geding zijn. Daarnaast is het ook de vraag in hoeverre men een kind wenst te hebben. Wat zijn zoal de redenen waarom een zwangerschap eerder ophoudt?

Miskraam

Vanaf het moment dat een bevrucht eitje in de baarmoederwand is ingenesteld, dan is men zwanger (ook bij nesteling buiten de baarmoeder wordt men als zwanger beschouwd). Door toedoen van lichamelijke omstandigheden, stress, spanningen, alcohol, roken of ziekten kan het voorkomen dat men de vrucht verliest. Het gaat om een miskraam indien het voortijdig wordt uitgestoten. Daarbij heeft het de levensvatbare leeftijd nog niet gehaald. Dit heeft te maken met de ontwikkeling van longblaasjes, welke pas na 24 weken voldoende capaciteiten hebben om zelfstandig zuurstof op te kunnen nemen. Voor die tijd heeft de vrucht geen kans van overleven.

Abortus

Indien de zwangerschap ongewenst is of als er medische complicaties zijn, dan kan een abortus worden uitgevoerd. In België mag dat tot 12 weken worden uitgevoerd terwijl het in Nederland tot 24 weken wettelijk is toegestaan. De 24 weken grens is opgesteld wegens de levensvatbaarheid van de foetus en de neurologische groei daarvan. In de praktijk wordt het echter uitgevoerd tot maximaal 21 weken. Let wel soms wordt het wel uitgevoerd na deze termijn, indien het om een buitenbaarmoederlijke zwangerschap gaat.

Doodgeboren

Soms wordt de ontwikkeling van de ongeboren vrucht dermate aangetast dat het stopt. Oftewel het overlijdt tijdens de zwangerschap. Dit kan door een ongeval of ziekte zijn of als er problemen zijn met de resusfactor van de bloedgroep. Daarbij krijgt de baby antigenen van de moeder, welke gezonde rode bloedlichaampjes afbreken. Dit kan tot geelzucht, miskraam en doodgeboorte leiden. Let wel er is sprake van een doodgeboorte na 24 weken zwangerschap. Voor die termijn gaat het om een miskraam.

Te vroeg geboren

Een geboorte kan uiteraard ook te vroeg komen. Normaal komt een baby na 37 tot 42 weken ter wereld. Indien het binnen deze termijn wordt geboren, zal het kind in relatieve goede gezondheid zijn en alles goed is gegroeid. Is de bevalling eerder dan kan het zijn dat één en ander nog niet is volgroeid. De baby zal dan mogelijk nog enkele weken in een couveuse verblijven.

Lengte zwangerschap bepaalt toekenning uitkering

Of men recht heeft op een zekere uitkering hangt puur af van de lengte van de zwangerschap. Oftewel het is in principe niet afhankelijk van de reden, waardoor het wordt veroorzaakt. Het volgende onderscheid wordt door het UWV aangegeven.

Zwangerschap stopt voor 24 weken

Indien er sprake is van een miskraam, abortus of curettage dan heeft de vrouw geen recht op een bevallingsuitkering. Het kan echter voorkomen, dat de vrouw na deze omstandigheid wel ziek is. In dat geval kan men aanspraak maken op een uitkering conform de ziektewet.

Zwangerschap stopt na 24 weken

Is er sprake van verlies of vroeggeboorte van het kind na 24 weken, dan heeft de vrouw meer rechten. Dit komt omdat de baby wettelijk gezien het levensvatbare stadium heeft behaald. Normaal krijgt de vrouw 4-6 weken zwangerschapsverlof. Na de bevalling heeft men nog recht op 10 weken bevallingsuitkering. In dit geval heeft de vrouw recht op 16 weken bevallingsuitkering. Indien de vrouw na deze termijn nog ziek is, kan men alsnog terecht in de ziektewet.

De werkgever dient de WAZO of ziektewet uitkering aan te vragen. Let wel dat het UWV ook de vrouw benadert omtrent aanvullende informatie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Cervixinsufficiëntie: miskraam, vroeggeboorteCervixinsufficiëntie: miskraam, vroeggeboorteSlappe baarmoederhals: oorzaak van miskraam en vroeggeboorte. Bij sommige zwangere vrouwen is er sprake van een te slapp…
Voeding en zwangerschap: voedingsrichtlijnenTijdens de zwangerschap is het belangrijk je voedingspatroon aan te passen. Sommige voedingsmiddelen zijn niet zo goed v…
Miskraam en vitamine B12Miskraam en vitamine B12Een miskraam kan allerlei redenen hebben. Vaak heeft dit te maken met een aanlegfout. Maar ook een tekort van vitamine B…
Vragen over zwangerschapsverlof en bevallingsverlofVragen over zwangerschapsverlof en bevallingsverlofZwangere werkneemsters en zelfstandigen hebben recht op zwangerschapsverlof en bevallingsverlof. Ook werkneemsters met b…
Abortus: hoe werkt hetAbortus: hoe werkt hetAbortus gebeurt wanneer een ongeboren baby’s leven wordt beëindigd. Ongeveer 200 miljoen vrouwen raken elk jaar zwanger.…
Bronnen en referenties
  • http://www.uwv.nl/Werkgevers/mijn_werknemer_krijgt_een_kind/na_aanvraag/zwangerschap_voortijdig_gestopt.aspx
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Abortus

Reageer op het artikel "Mijn zwangerschap is gestopt, waar heb ik recht op?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 19-03-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Special: Uitkeringsaanvraag
Schrijf mee!