InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Omgaan met veranderingen in de zorg

Omgaan met veranderingen in de zorg

Omgaan met veranderingen in de zorg Het idee 'Nederland als verzorgingsstaat' laten we steeds meer achter ons. Met elkaar groeien we naar een samenleving waaraan iedereen zolang mogelijk actief blijft deelnemen. Dit vraagt om een andere manier van denken, ook als het gaat om hervormingen in de zorg. We kunnen er niet langer van uitgaan dat de staat zorgt voor ons natje en droogje als we ouder worden. Door de veranderingen te zien als een uitdaging, zul je merken dat er gelukkig veel manieren zijn om je zelfredzaamheid te vergroten.

Achtergrond: overheid trekt zich terug

Het aantal ouderen in Nederland groeit. De overheid richt zich steeds meer op de meest noodzakelijke zorg. Op het gebied van de thuiszorg verandert er veel. De rol van de overheid wordt kleiner. Ouderen zorgen langer voor zichzelf. De rol van mantelzorgers (buren, kennissen, familieleden) is essentieel.

Gemeente krijgt taken erbij

Vanaf 2015 lopen de aanvragen voor thuiszorg via de burgerlijke gemeente. De gemeente is dan verantwoordelijk voor alle activiteiten op het gebied van ondersteuning, begeleiding en verzorging. Verpleegkundige en huishoudelijke zorg worden niet meer samen, maar apart geregeld. Cliënten moeten meer zelf doen in het huishouden, vaker een beroep doen op mantelzorgers en zij gaan meer betalen voor hulp in de huishouding (afhankelijk van het inkomen). Voor diegenen die het echt nodig hebben en het niet zelf kunnen betalen, komen er voorzieningen die passen bij hun specifieke situatie.

Regionale verschillen

Door de beleidsvrijheid van gemeenten zijn er verschillen in de manier waarop de zorg geregeld wordt. Hoe jouw gemeente omgaat met WMO-zorg, zoals huishoudelijke hulp, bepaalt wat er verandert in jouw situatie. Hiervoor kun je het best contact opnemen met je gemeente of met je thuiszorgorganisatie.

Zorg dichtbij wordt belangrijker

Thuiszorgorganisaties zijn bezig de zorg anders in te richten. Vaak wordt gekeken wat de mogelijkheden zijn in de eigen wijk. Familie woont niet altijd meer dichtbij. Daarom wordt steeds meer een beroep gedaan op mantelzorg: onbetaalde hulp van buren of kennissen. Ook kerken bieden steeds vaker ondersteuning.

Toekomst ouderenzorg

Mensen blijven langer thuiswonen. De overheid stimuleert dat, maar mensen willen het ook zelf. Ouderen van nu zijn actiever dan ouderen dertig jaar geleden. Ze blijven langer fit, en wanneer ze op den duur hulp nodig hebben, zullen ze vanuit hun eigen woning zorg inkopen. De verzorgingshuizen die blijven bestaan, zullen alleen toegankelijk zijn voor de ouderen voor wie het echt niet anders kan. Mensen krijgen zo lang mogelijk thuis ondersteuning. Als de hulp niet meer toereikend is, komt iemand pas in aanmerking voor verblijf in een AWBZ-instelling.

Steun door sociaal netwerk

Werk aan een kring van mensen met wie je regelmatig contact hebt. Dit kunnen buren, kennissen of familie zijn. Het helpt om ervaringen uit te wisselen. Je wereld wordt groter, want je legt de focus (vaker) buiten jezelf. Er zijn veel mogelijkheden om nieuwe mensen te leren kennen. In veel plaatsen zijn er bijvoorbeeld eetkringen voor verschillende groepen mensen (senioren, mensen met dezelfde godsdienst). Samen eten betekent je leven delen. Aankondigingen vind je op verschillende plaatsen: het prikbord bij de supermarkt en de huisarts, in de lokale krant, via het internet.

Vraag anderen om hulp

Vaak willen mensen je best helpen, maar weten ze niet dat je hulp nodig hebt. Hulp komt niet vanzelf. Denk daarbij niet alleen aan familie, maar misschien juist ook aan andere mensen in je omgeving. Heb je het gevoel dat je te zwaar belast bent of in een isolement zit? Dan is het goed om te kijken of er mensen in je directe omgeving zijn die je kunnen helpen.

Onmisbaar: vrijwilligers

De rol van vrijwilligers wordt steeds belangrijker. Vrijwilligerswerk doen is een manier om nuttig bezig te zijn, een steentje bij te dragen aan de maatschappij en je netwerk te vergroten. Als je hulp nodig hebt, kun je onderzoeken wat er bij jou in de buurt gebeurt door vrijwilligerswerk. Dit vind je onder andere in de streekkrant.

Nog enkele tips:
  • Als je specifieke hulp nodig hebt en je kunt dit niet zelf regelen, kun je je melden bij een vrijwilligersorganisatie zoals Stichting Hulp in Praktijk (HiP).
  • Word lid van een onafhankelijke belangenvereniging zoals ANBO. ANBO adviseert over zorg, wonen, pensioen en AOW. Samen sta je sterker.
  • Via www.luisterendoog.nl heb je de mogelijkheid om te chatten met vrijwilligers over alledaagse zaken. Gewoon, een kletspraatje voor wie daaraan behoefte heeft.
© 2014 - 2019 Fmnf, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Werken als huishoudelijke hulpWerken als huishoudelijke hulpEr is een grote vraag naar huishoudelijke hulp. Het beroep van schoonmaakster is erg toegankelijk waardoor veel mensen d…
Ouderenzorg, voorzieningen en veranderingenOp dit moment zijn er veel ouderen, maar het worden er alleen maar meer, door de vergrijzing. Waar gaat de ouderenzorg o…
Mantelzorg en mantelzorgcomplimentMisschien ken je iemand in je omgeving die mantelzorg verzorgt. Deze persoon levert dan onbetaalde zorg voor zieke famil…
Bronnen en referenties
  • www.carinova.nl
  • www.pcob.nl
  • www.rijksoverheid.nl
  • www.anbo.nl
  • www.regelhulp.nl
  • www.hulpmiddelenwijzer.nl
  • www.stichtinghip.nl
  • www.mezzo.nl
  • www.buurthulp.nl
  • www.zorgvoorbeter.nl
  • www.50plusnet.nl
  • www.zorgvoorelkaar.nl

Reageer op het artikel "Omgaan met veranderingen in de zorg"

Infoteur: Fmnf
Gepubliceerd: 03-06-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Schrijf mee!