InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Einde subsidie op zonnepanelen

Einde subsidie op zonnepanelen

Einde subsidie op zonnepanelen In het voorjaar van 2012 kwamen de partijen in de Tweede Kamer, die betrokken waren bij het Kunduz-akkoord, overeen dat er een subsidieregeling zou komen voor de aanschaf van zonnepanelen. Begin augustus 2013 was de subsidiepot voor zonnepanelen zo goed als leeg. Daar was dus niets meer te halen. Jammer of niet?

Cadeautje

In het onstuimige debat rond het verlengen van de Kunduz-missie in 2012 en de afspraken die betrokken partijen daarom in het kader van nieuwe bezuinigingen in de Tweede Kamer maakten, was het nodig om GroenLinks te belonen voor hun opstelling in het debat. GroenLinks beijverde zich voor alternatieve energie en wilde erg graag een nieuwe subsidieregeling waar particulieren, die zonnepanelen wilden plaatsen, van konden profiteren. De regeling kwam er vervolgens ook. Niet alleen een cadeautje voor GroenLinks, maar ook tal van particulieren profiteerden mee. De energiesector zelf was minder overtuigd van de noodzaak van zo'n subsidie, men meende dat de markt zelf voldoende flexibel was.

Budget voor zonnepanelen

Voor de subsidieregeling werd een bedrag uitgetrokken van 50,9 miljoen euro. De regeling hield in dat er subsidie kon worden aangevraagd tot eind december 2013 óf tot het potje leeg was. Belangstellenden schreven zich vanaf begin juli 2012 massaal in, zeker toen duidelijk werd, dat het nieuwe kabinet Rutte II, dat later in 2012 het roer zou overnemen, de regeling niet zou overnemen. De 50,9 miljoen euro was dus een eenmalige gebeurtenis en nieuwe regelingen zijn niet in beeld.

Augustus 2013

Ruim een jaartje later, na de eerste week van augustus 2013, was de subsidiepot van 50,9 miljoen euro zo goed als leeg. Waren het in de wintermaanden van 2012-2013 nog gemiddeld zo'n honderd mensen, die zich aanmeldden voor de subsidie, met het opraken van het budget verdubbelde en verdriedubbelde dit aantal zich. In totaal hebben ongeveer 88.000 consumenten subsidie aangevraagd en gekregen, ieder ongeveer 550 euro. In augustus 2013 was het subisdiepotje leeg. Jammer maar helaas: geen nieuwe subsidieregeling. Wie nog twijfelde over de aankoop van zonnepanelen hoeft zich in ieder geval geen illusies te maken over subsidie. Op is op.

Huis met zonnepanelen op het dak / Bron: WDnet, PixabayHuis met zonnepanelen op het dak / Bron: WDnet, Pixabay

Wat gebeurt er met de prijs?

De populariteit van zonnepanelen is in 2012-2013 flink toegenomen. De zonnesubsidie zal daar zeker een rol in gespeeld hebben, maar een andere belangrijke factor om zonnepanelen aan te schaffen zit 'm in de prijs. De prijzen van een zonnepaneel is, onder andere door de import van Chinese panelen, flink onder druk komen te staan en daardoor stevig gedaald, met ruim 50 %. Dat betekent, dat de terugverdientijd van zonnepanelen, die enkele jaren geleden nog op ongeveer zeventien jaar lag, is teruggelopen naar ongeveer acht jaar. Ook is het idee dan zonne-energie een erg schone vorm van alternatieve energie is natuurlijk erg aantrekkelijk.

Afweging

Als je de hoogte van de subsidie afzet tegen de lagere prijs en de kortere terugverdientijd, dan is het maar de vraag of het krijgen van subsidie voor de consument de belangrijkste drijfveer was voor de aanschaf van zonnepanelen. Het is veel waarschijnlijker, dat de slimme consument simpelweg de voor de hand liggende berekening heeft gemaakt en heeft gezien dat zonnepanelen economisch gezien voor hem/haar een directe meerwaarde hebben. Een terugverdientijd van acht jaar, dat is tenminste te overzien. En die subsidie? Dat was natuurlijk mooi meegenomen, niemand die daar 'nee' tegen zegt.

Nu de subsidie stopt

Met het einde van de subsidiepot en dus van de subsidie is het heel waarschijnlijk dat de verkoop van zonnepanelen gewoon door zal gaan. Het einde van de subsidie is dus niet automatisch ook het einde van nieuwe investeringen door consumenten in alternatieve energie.

Ontwikkelingen

De techniek staat niet stil. De zonnepanelen die anno 2013 ontwikkeld werden, hadden al een hoger rendement dan de panelen van een aantal jaar daarvoor. Je mag verwachten dat deze trend zich in de komende jaren zal voortzetten. Door de hogere vraag naar zonnepanelen, niet alleen bij ons, maar ook in andere landen, zal de productie van zonnepanelen gaan toenemen. Betere fabricagetechnieken zullen uiteindelijk tot grotere massaproductie leiden. Ook is de kans op concurrentie groter, naarmate ook andere fabrikanten zich in deze markt gaan begeven. Meer productie en meer concurrentie heeft altijd een gunstig effect op de prijzen. Je mag daarom verwachten dat de zonnepanelen van de komende jaren én efficiënter én goedkoper zullen zijn. Kortom: er ligt nog een zonnige toekomst voor ons!
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: MariaGodfrida, Pixabay
  • Wikipedia; zonnepaneel
  • www.dakzonnepanelen.nl
  • Brabants Dagblad, 7 augustus 2013: 'Zonnesubsidie' ten einde
  • Foto: Wikipedia/Michiel1972
  • Afbeelding bron 1: WDnet, Pixabay

Reageer op het artikel "Einde subsidie op zonnepanelen"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 26-07-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Schrijf mee!