InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Fries Mediafonds - subsidieregeling van Provincie Fryslân

Fries Mediafonds - subsidieregeling van Provincie Fryslân

Fries Mediafonds - subsidieregeling van Provincie Fryslân Het Fries Mediafonds is in januari 2013 gelanceerd en wil vernieuwingen in de media stimuleren. Journalistiek onderzoek krijgt hiermee een provinciale ruggensteun. Friesland/ Fryslân is de eerste provincie met een eigen Mediafonds. De subsidieregeling is voor in Fryslân gevestigde professionele mediabedrijven met rechtspersoonlijkheid en volledige rechtsbevoegdheid, waarvan de journalistieke activiteiten zich richten op een bovenlokale doelgroep in Fryslân. In 2015 ging het fonds weer op slot.

Provinciale subsidieregeling voor journalistiek onderzoek

Fries Mediafonds

Media moeten zich kunnen blijven ontwikkelen, ook de regionale media, vindt de provincie Fryslân en daarom werd het Fries Mediafonds in het leven geroepen. Het moet de kwaliteit en diversiteit van de provinciale media stimuleren en de pluriformiteit waarborgen. De provincie hecht aan een goed functionerende media, omdat die:
  • de overheid scherp houden;
  • inwoners informeren;
  • voor binding in een regio te zorgen.

Commissaris van de Koningin/ Koning John Jorritsma

Het Fries Mediafonds werd tijdens de nieuwjaarsrede van Commissaris van de Koningin John Jorritsma begin 2013 gelanceerd. In de Nieuwjaarstoespraak van 9 januari 2013 zei Jorritsma hierover: “Perspectief bieden, dat doen we ook met ons reguliere geld. Vandaar dat we vanmiddag het Fries Mediafonds gepresenteerd hebben, bedoeld om vernieuwingen in de media en journalistiek onderzoek te stimuleren. Want we willen dat ook onze media zich kunnen blijven ontwikkelen.”

Voorzitter Joop Atsma

Oud-staatssecretaris Joop Atsma is voorzitter van de adviescommissie. Hij komt uit de provincie en heeft in het journalistieke veld gewerkt. Joop Atsma (1956) was staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu in het eerste kabinet Rutte. De CDA'er woont nog steeds in Friesland, in Surhuisterveen. Hij was journalist en werkte onder meer voor de NOS en Omrop Fryslân. Atsma zat ook jarenlang in Provinciale Staten van Fryslân en in de Tweede Kamer. Daar werd hij woordvoerder media voor het CDA. Hij is tevens voorzitter van de raad van commissarissen bij De Lotto.

Innovatieve media en onderzoeksjournalistiek in provincie Fryslân

Journalisten en media die innovatief bezig zijn of die onderzoeksjournalistiek bedrijven kunnen een bijdrage uit het fonds aanvragen. Er is (tot en met 2015) jaarlijks €100.000 beschikbaar en de adviescommissie beoordeelt de aanvragen. De commissie bestaat uit vijf leden en Atsma is de voorzitter. De Provinciale Staten stellen het geld beschikbaar en de Gedeputeerde Staten stellen de bedragen beschikbaar aan de journalisten op aangeven van de adviescommissie. Zowel traditionele als nieuwe media kunnen een aanvraag indienen. Verwacht wordt dat de eerste bedragen voor de zomer van 2013 worden toegekend.

Journalisten en mediabedrijven

Vanaf het voorjaar van 2013 kunnen journalisten en mediabedrijven aanvragen indienen. Er is voor 2013, 2014 en 2015 een ton per jaar beschikbaar.
Dat is als volgt verdeeld:
  • 70.000 euro voor innovatieve projecten;
  • 30.000 euro voor onderzoeksjournalistiek.

Media onder druk

De opkomst van zogenaamde gratis nieuwsverspreiders zet de media onder druk. Het pluriforme Friese medialandschap dreigt onder deze druk te verarmen en dat wil de provincie voorkomen. De verschraling van het mediaanbod komt door schaalvergroting en bezuinigingen. Een goed functionerende media is cruciaal voor een goed functionerende overheid. De provincie verwacht jaarlijks een aantal diepgaande journalistieke producties, waarbij aandacht besteed wordt aan:
  • Friese economische speerpunten;
  • Friese taal;
  • Jongeren.

Op slot

Het Fries Mediafonds honoreerde in totaal negen projecten, tot het in 2015 op slot ging. De provincie wil eerst de projecten evalueren waar subsidie aan werd gegeven, inclusief het Friese Mediacentrum, waarin Friesch Dagblad, Leeuwarder Courant en Omrop Fryslân samenwerken. Het Friese Mediacentrum heeft geresulteerd in een gezamenlijke Fries nieuwsplatform, nijs.frl, maar die brengt niets nieuws. Het is niet meer dan een doorgeefwebsite van de drie partners. Op termijn zouden ook andere Friese mediabedrijven er bij aan kunnen sluiten, maar daar is anno 2018 nog weinig van terecht gekomen.

Kritiek op het Fries Mediafonds

Het fonds kreeg veel kritiek. Het zou te exclusief zijn en te veel aanvragen zouden worden afgewezen. Het zou alleen voor mediabedrijven zijn die de hele provincie bedienen. In de praktijk komt dat neer op Omrop Fryslân, Leeuwarder Courant, Friesch Dagblad en GPTV. Alle andere lokale mediabedrijven vallen door de selectiecriteria van Fries Mediafonds buiten de boot. Deze rel staat haaks op de wens van de provincie om de pluriformiteit van media in Friesland te ondersteunen. Bildtse Post, Harlinger Courant, De Terschellinger, ze komen allemaal niet door de ballotage. Het was Gerard de Jong van Bildtse Post die de kat de bel om hing en in een opiniestuk repte over lokale media als het plankton waar de regionale en landelijke media niet zonder kunnen. In 2014 werd het Fries Mediafonds ook opengesteld voor kleinere media, die niet de hele provincie bedienen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Leeuwarden wordt Culturele Hoofdstad van Europa 2018nieuws uitgelichtLeeuwarden wordt Culturele Hoofdstad van Europa 2018Na een zinderende finale waarin de drie finalisten het beste van hun kunnen hadden laten zien, werd op 6 september 2013…
Fries en Frysk – een rijkstaalFries en Frysk – een rijkstaalTijdens de inhuldiging van Koning Willem-Alexander op 30 april 2013, maakte Tweede Kamerlid Lutz Jacobi de tongen los do…
Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa – het nieuwe logoLeeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa – het nieuwe logoLeeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa lanceert in januari 2015 een nieuw logo en een nieuwe website. De organisatie…
Leeuwarden – Fries StraatFestivalLeeuwarden – Fries StraatFestivalJaarlijks vindt in de binnenstad van Leeuwarden het Fries StraatFestival plaats. De straten, tuinen en pleinen van de Fr…
Leeuwarden-Fryslân 2018 – middelpunt van EuropaLeeuwarden-Fryslân 2018 – middelpunt van EuropaLeeuwarden werd in 2013 uitgekozen als Culturele Hoofdstad van Europa voor het jaar 2018. Het was de Friese gemeenschap,…
Bronnen en referenties
  • www.nieuws.nl
  • http://www.fryslan.nl/mediafonds geraadpleegd op 26 oktober 2014
  • Villamedia
  • www.johnjorritsma.nl
  • https://www.villamedia.nl/artikel/fries-mediafonds-tijdelijk-gepauzeerd geraadpleegd op 25 juli 2018
  • http://www.demoanne.nl/fries-mediafonds-exclusief/ geraadpleegd op 25 juli 2018
  • http://fryslan1.frl/2016/03/25/samenwerking-friese-media-grote-woorden-droevige-daden/pagina_3 geraadpleegd op 25 juli 2018

Reageer op het artikel "Fries Mediafonds - subsidieregeling van Provincie Fryslân"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 26-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Special: Media
Schrijf mee!