InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Ouderenzorg in Amsterdam: zorg, welzijn en ondersteuning

Ouderenzorg in Amsterdam: zorg, welzijn en ondersteuning

Ouderen, vooral als zij alleenstaand of minder mobiel zijn of zich in een sociaal isolement bevinden, hebben het in een grote stad als Amsterdam vaak moeilijk; regelmatig moeten zij een beroep doen op diverse onderdelen van de ouderenzorg zoals hulp bij het huishouden, maaltijd- en vervoersvoorzieningen en hulp bij noodzakelijke aanpassingen van de woning. Er zijn in Amsterdam diverse organisaties, loketten en helpdesks waar senioren in zo'n geval terecht kunnen.

Ouderen in Amsterdam

Procentueel wonen er in een grote stad als Amsterdam minder 65-plussers dan in kleinere steden en in de provincie. Toch stijgt het aantal wel in overeenkomst met de demografische ontwikkelingen, waardoor er de komende 10 jaar een stijging van bijna 50.000 zal zijn, met een totaal in 2025 van ca. 133.000. Een toenemend aandeel zal gevormd worden door westerse en niet-westerse allochtonen.

Naarmate de diverse onderdelen van de verzorgingsstaat meer en meer worden uitgehold, en de trend is om ouderen zo lang mogelijk op eigen benen te laten staan, zal de druk op lokale en maatschappelijke voorzieningen alleen maar toenemen. Veel van die voorzieningen zijn al beschikbaar, maar het is niet altijd duidelijk welke het zijn en hoe je er een beroep op kunt doen. De belangrijkste instellingen, helpdesks en loketten zetten we eens op een rijtje.

Persoonlijk verpleging, verzorging en begeleiding

Als u geen baat heeft bij speciale aanpassingen aan uw huis, zoals een traplift of hoge toilet, zou u recht kunnen hebben op verzorging of verpleging via de AWBZ (Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten). Bepaalde types verzorging vallen onder de verantwoordelijkheid van uw zorgverzekeraar. Om te weten of u hiervoor in aanmerking komt neemt u contact op met:
Het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg)
  • Adres: Overschiestraat 55, 1062HN Amsterdam (Slotervaart)
  • Postadres: Postbus 9234, 1006 AE Amsterdam
  • Telefoon: 088 789 1300
  • Internet: www.ciz.nl

Hulp bij het huishouden (HbH)

Het is belangrijk dat u zo lang mogelijk zelfstandig kan blijven wonen. Als u een verstandelijke of fysieke beperking heeft, niet (goed) voor uzelf kan zorgen en geen hulp krijgt van een huisgenoot, zou u in aanmerking kunnen komen voor Hulp bij het Huishouden (HbH). Dat kan zijn op gebied van:
  • Stofzuigen
  • Schoonmaken
  • De wasmachine vullen en/of legen
  • De strijkwas

Om vast te stellen of u recht heeft op HbH wordt dit eerst onderzocht. Als u ervoor in aanmerking komt worden de kosten daarvan gedeeltelijk vergoed. De zorg kan in natura worden gegeven of in de vorm van een persoonsgebonden budget (Pgb).
Zorg in natura wordt door een zorgaanbieder aangeboden en een Pgb ontvangt u van de gemeente.

Informatie verkrijgt u bij de Wmo Helpdesk
  • Adres: Jodenbreestraat 25, 1011 NH Amsterdam
  • Postadres: Postbus 1900, 1000 BX Amsterdam
  • Telefoon : 0800 0643 (gratis), op werkdagen van 08.00 tot 18.00 uur.

Aanvullende openbaar vervoer (AOV)

Als u als oudere slecht ter been bent en niet meer zonder hulp kunt reizen, kunt u gebruik maken van een vervoerspas voor het AOV (Aanvullend Openbaar Vervoer). Hiervoor dient u minstens 75 jaar te zijn en is bedoeld voor vervoer naar en van sociale en recreatieve bestemmingen. Er zijn meerdere vormen van AOV, zoals:
  • Beschermd vervoer (75+), als u liever niet met het gewone OV reist
  • Deur tot deur Samenreizend vervoer, voor hulp aan reizigers met een lichte beperking.
  • Deur tot deur Plus vervoer, voor meer hulp bij het in- en uitstappen
  • Kamer tot kamer vervoer, voor mensen met grotere fysieke beperkingen

U kunt deze hulp aanvragen bij de Wmo Helpdesk, dei voor u uitzoeken voor welke vervoersvorm u in aanmerking komt.
  • Postadres: Postbus 1900, 1000 BX Amsterdam

Woonvoorzieningen

Om hulpbehoevende ouderen zo lang mogelijk thuis te laten wonen, kunnen er aanpassingen aan de woning worden gedaan zoals:
  • aanpassingen van de gemeenschappelijke ruimten en bestrating
  • beugels, zitjes etc. in de douche, badkamer, keuken of toilet
  • aanpassingen van bedieningselementen zoals deurkrukken en kranen
  • het geschikt maken van een woning voor rolstoelgebruik
  • het plaatsen van een traplift, of het aanbrengen van een tillift

Kleine aanpassingen dienen te worden aangevraagd bij de betreffende woningbouwvereniging
Grote aanpassingen kunnen worden aangevraagd bij de Wmo (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) Helpdesk:
  • Postadres: Postbus 1900, 1000 BX Amsterdam

Ook kunt terecht bij het Loket Zorg en Samenleven, dat u vindt op diverse adressen in Amsterdam.

Maaltijdvoorzieningen 75-plussers

Ouderen van boven de 75 jaar die niet meer zelf kunnen koken, kunnen gebruik maken van maaltijden die thuis worden gebracht of die in een lokaal wijkcentrum worden verzorgd. Tegenwoordig kan er gekozen worden uit allerlei verschillende maaltijden, waarbij ook rekening wordt gehouden met halal en koosjer, een speciaal dieet of vegetarische maaltijden. Deze dienstverlening wordt in ieder stadsdeel individueel verzorgd, zodat u zich moet richten tot het relevante Loket Zorg en Samenleving.

NB. Om voor deze voorzieningen in aanmerking te komen dient u minstens 75 jaar te zijn en een Wmo (de MO-zaak) / AWBZ (CIZ) zorgindicatie te hebben.

Alarmering bij noodsituaties

Ouderen die zelfstandig wonen, ernstig zieken of gehandicapten willen graag bij nood hulp in kunnen roepen, bijvoorbeeld als u bent gevallen of onwel bent geworden. Daarvoor bestaan praktische oplossingen waarbij er alarmapparatuur in uw woning worden aangelegd, met een alarmknop op uw lichaam, waarmee desgewenst een alarmcentrale kan worden bereikt. De centrale kan dan met u spreken en zij kunnen hulp inschakelen, zoals een familielid, kennis of wijkverpleegkundige.

Om te bepalen of u voor deze dienst in aanmerking komt dient u contact op te nemen met:

Stichting ATA

  • Adres: James Wattstraat 71, 1097 DL Amsterdam
  • Postadres: Postbus 94305, 1090 GH Amsterdam
  • Telefoon: 020 592 3131 of 3344
  • Internet: www.alarmering.nl

Assistentie bij klussen

Voor kleine reparaties of klusjes in uw huis zult u wellicht de hulp inroepen van een vriend of familielid. Maar als die niet beschikbaar zijn kunt u ook de hulp inroepen van klusjesmensen die dat voor een kleine vergoeding uitvoeren. Omdat Amsterdam een grote stad is, is deze dienstverlening vooral per stadsdeel of buurt geregeld:

Klussenhulp

Deze dienst wordt per stadsdeel geregeld en geldt voor mensen met een beperking en AWBZ-indicatie, of van 75-plus. Er wordt per klus een relatief klein bedrag in rekening gebracht en de materialen zijn voor rekening van de opdrachtgever.
Per stadsdeel zijn er organisaties die in opdracht van het stadsdeel klussenhulp uitvoeren. Deze klussenhulp bestaat uit eenvoudige klussen die worden uitgevoerd voor mensen met een beperking of van boven de 75 jaar.

Vrijwillige hulpdiensten/burenhulp

Hierbij zijn vrijwilligers actief die in uw buurt wonen en gratis kleine klussen uitvoeren, zoals als u naar de dokter moet of met uw boodschappen. De meeste van deze hulpdiensten vragen geen vergoeding maar wel voor vervoers- en materiaalkosten.

Woningcorporaties

U kunt bij iedere woningcoöperatie een onderhoudsabonnement afsluiten, zodat de verhuurder moet zorgen voor zaken als het onderhoud van schakelaars, hang- en sluitwerk. De kosten en diensten verschillen per organisatie, dus daarvoor zult u zich goed moeten laten informeren.

Stedelijke organisaties

Als u zelf geen contacten heeft die u kunnen helpen, een slechte gezondheid heeft of geen geld heeft voor een oplossing, kunt u terecht bij Stichting Present of Homeservice. Deze vrijwilligersorganisatie verzorgt in Amsterdam klein onderhoud aan tuinen en woningen, voor mensen die dat zelf niet kunnen regelen en betalen. Ook hier is er sprake van een kleine vergoeding en natuurlijk de materiaalkosten.

Om te weten bij welke organisatie u voor uw klussenhulp terecht kunt, dient u zich te melden bij het Loket Zorg en Samenleving (zie boven) in uw wijk of stadsdeel. Deze zullen u doorverwijzen naar de betreffende organisatie.
© 2013 - 2019 Cenerentola, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Wet Maatschappelijke OndersteuningDe Wet Maatschappelijke OndersteuningOp 1 januari 2007 is er een nieuwe wet in werking getreden: de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Het doel van de wet w…
Hoe vraag ik voorzieningen aan via de wet WMO?Hoe vraag ik voorzieningen aan via de wet WMO?Op 1 januari 2007 is er een nieuwe wet in werking getreden: de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Het doel van de wet w…
Ouderenzorg, voorzieningen en veranderingenOp dit moment zijn er veel ouderen, maar het worden er alleen maar meer, door de vergrijzing. Waar gaat de ouderenzorg o…
mijn kijk opOuderenzorg: emancipatie ouderen vitale ouderenVeel mensen hebben moeite hoe tegen ouderdom aan te kijken. Is er sprake van aftakeling en verval of juist van inzicht,…
Wat houdt de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) in?Wat houdt de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) in?Deze wet ziet erop toe dat mensen met een beperking ondersteuning krijgen in het dagelijkse leven. Het kan hierbij gaan…
Bronnen en referenties
  • www.cbs.nl
  • www.amsterdam.nl/zorg-welzijn
  • www.fsw.vu.nl
  • www.verwijswijzeramsterdam.nl

Reageer op het artikel "Ouderenzorg in Amsterdam: zorg, welzijn en ondersteuning"

Infoteur: Cenerentola
Laatste update: 08-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Schrijf mee!